مهندسی نظام مهندسی

روح الله واصف

به گزارش تاسیسات نیوز، یادداشتی که مطالعه میکنید سرمقاله هفته نامه تاسیسات نیوز شماره 190 میباشد.

 

همکاران عزیز سلام و خداقوت


مدتی است که جامعه مهندسی ما به اختلاف میان سازمان نظام‌مهندسی و وزارت مسکن می‌نگرد.


جنجالی که از نامه وزیر مسکن به عنوان مقام عالی وزارتخانه‌ای که سیاستگذار کلان ساخت و ساز در کشور است شروع شد و با موضع‌گیری شدید ریاست سازمان نظام‌مهندسی وارد بحران شد.


جریان بسیار ساده‌ای که همچنان بی‌انتهاست. پاسخ یک سوال ساده که سال‌هاست مطرح است و هنوز بی‌پاسخ است. حدود اعمال سیاست وزارتخانه در نظام‌مهندسی چقدر است؟


سوالی که با نظام‌مهندسی معدن، نظام‌مهندسی کشاورزی و نظام‌پزشکی نیز همراه است.


قرار است نظام‌مهندسی بازوی اجرایی باشد یا بازوی سیاستگذاری و یا محلی برای صرفاً ارتزاق عده‌ای مهندس؟ همین و دیگر هیچ!
از این نظام خودساخته پس از دو دهه فعالیت چه انتظاری داریم؟ قراربوده است چه کند این جامعه فنی ما؟ تفکر معمار بزرگ عصر سازندگی یعنی مرحوم رفسنجانی در آن سالها واگذاری امور به افراد و جوامع فنی بود.


همین تفکر دولت وقت ایجاد مدارس غیرانتفاعی، دانشگاه آزاد و مثال‌هایی دیگر از این دست بود. ولی آیا قراربوده است امور ساخت‌وساز به جامعه‌ای فنی محول شود؟ هر انتظاری که داریم و یا داشته‌اند در گذر زمان عقیم مانده است. دوازده سال حاکمیت مطلق شهردار قدرتمند تهران سازمان را به شدت ضعیف نگاه داشت.


وجود مدیرانی مصلحت‌طلب برای سازمان جوان و جویای نامی چون نظام‌مهندسی مشکلی بر مشکلات دیگر بوده است و در نهایت به مرحله‌ای رسیده‌ایم که گویا وزیر مسکن که خود زمانی در سازمان نقشی پررنگ داشته است از این جوان تحصیل کرده‌ی آماده به کار قطع امید کرده است شاید!


حال باید دید این سازمان که می‌رود عریض و طویل باشد برای دفاع از حیثیت خود چه خواهد کرد!


تابعد!






انتهای خبر

تاسیساتنشریهنظام مهندسییادداشت
Comments (0)
Add Comment