مهندسی مهندسی!

روح الله واصف/ سردبیر پایگاه خبری تاسیسات نیوز: به نام خدا، همکاران گرامی سلام و خدا قوت؛ بیش از دو دهه از آغاز کار سازمان نظام‌مهندسی ساختمان کشور می‌گذرد. میراث گران‌سنگی که از دولت سازندگی به‌جا مانده است و البته در دولت‌های بعدی همواره موردتوجه بوده است. چنان‌که زمانی حیاط‌خلوت دولتی‌ها بود، زمانی رئیس‌جمهور، رئیس پیشنهادی سازمان را نپذیرفت و نفر مدنظر خود را تحمیل کرد و زمانی شهردار کلان‌شهری سازمان را موجودی مزاحم دید که باید از فرآیند ساخت‌وساز کنار گذاشته شود.
همه این خاطرات تلخ در طول این سال‌ها، برای سازمانی رخ داده است که قرار بود یک نهاد مدنی و مردم‌نهاد باشد که نخبگان بر خود و موارد مربوط به خود نظارت می‌کنند. قرار بود مهندسان مهندسی را مهندسی کنند. این سازمان بدون لحظه‌ای صبر سال‌ها دوید و حق خود را از متولیان وقت گرفت. بازرسی گاز، آبفا، کنترل طراحی در هر متراژی و … هریک با ترفندی به دست آمد. خون‌جگرها خورده شد تا امور به شکل درست انجام شود. تا دستگاه‌ها بهینه انتخاب و نصب شود. تا ونت در ساختمان نصب شود. تا ارت جان‌ها را نجات دهد. تا مهندسی به‌جایگاه خود برگردد.
اکنون پس از همه این سال‌ها به دلیل فساد عده‌ای تمامیت‌خواه در سازمان‌های نظام‌مهندسی سراسر کشور و به دلیل تعارض منافعی که امروزه در کشور بحث آن به کرات می‌رود اما سال‌ها قبل در سازمان نظام‌مهندسی به جد به آن پرداخته شد ولی ناقص و پر ایراد و ظلم‌هایی که در سکوت مطلق دولتیان و دستگاه‌های ناظر در حق اعضاء رخ داد سازمان ماهیت خود را ازدست‌رفته می‌بیند. مدیرانی که با تنبلی خود و سستی روابط عمومی‌های نا کاربلد سازمان را در محاق بردند و از چنین بدنه پرشوری با این حجم عظیم خدمات، تابویی ترسناک برای مردم ساختند کجا هستند که ببینند مدیران دولتی فریاد وا اسلاما سر داده‌اند و صحبت از شدت نظارت بر سازمان می‌کنند. مصاحبه مهندس خرم که نگرانی از دولتی شدن سازمان در طرح تغییر قانون نظام‌مهندسی در مجلس را مطرح می‌کند، در کنار تمام تهدیدات و بخشنامه‌های تشدید کنترل بر سازمان، بادهای پیش از طوفان را در ذهن متبادر می‌کند. آیا برای اصلاح فسادها قرار است بازهم دولتیان اقدام کنند؟ آیا این نهاد مدنی سازوکارهای این کار را ندارد؟ اگر سازوکار ایمنی بدن نمی‌تواند با ویروس‌های نفوذ کرده بجنگد، دولت واکسن مطمئنی برای این بیماری است؟
جواب این سؤال سخت است. این تشت رسوایی که از بام افتاده است همه را نگران کرده است؛ اما اگر پای زن ‌و شوهری به دادگاه باز شود طلاق محتمل‌تر از ادامه زندگی است. ای‌کاش نظارت‌ها قوی‌تر شود اما در روند قانونی و منطقی آن و ای‌کاش استقلال سازمانی با این اندازه اهمیت که دومین صنعت مهم کشور پس از نفت را مدیریت می‌کند به این سادگی بر باد نرود.
تا بعد!
ایمنیقانون نظام مهندسیمهندسینظام مهندسی ساختمانواصف
Comments (0)
Add Comment