مقابله با خشکسالی= باروری ابرها؟!!!

مديرکل هواشناسي خراسان رضوي مديريت بهينه مصرف منابع آب را تنها روش سازگار با اقليم در اين استان ذکر و بيان کرد: ساير روشها مانند باروري ابرها راهکار مقابله با کمبود آب و خشکسالي در خراسان نيست.

محسن عراقي زاده روز يکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: ميانگين بارندگي در خراسان رضوي از ابتداي سال زراعي جاري تاکنون 50 درصد نسبت به مدت مشابه دوره آماري بلندمدت و همچنين پارسال کاهش داشته است.


وي ادامه داد: ميانگين بارندگي طي اين مدت در تمامي شهرستانهاي خراسان رضوي کاهش داشته و رقم منفي نشان مي دهد.


مديرکل هواشناسي خراسان رضوي گفت: برخي، باروري ابرها را که قدمتي 70 ساله دارد راهکاري براي افزايش بارندگي مطرح مي کنند. از نظر علمي اين روش به ويژه در خراسان رضوي راهکار مناسبي نيست و حتي کاربرد آن احتمال کاهش بارشها را نيز در پي دارد.


وي افزود: در روش افزايش باران به روش مصنوعي در واقع ابرها برانگيختنه مي شوند. پاشيدن بلورهاي يخ خشک (دي اکسيد کربن جامد) يا بلورهاي يدور نقره و تقويت حرکتهاي صعودي در ابر از جمله روشهايي بوده که تاکنون به اين منظور بکار گرفته شده است.


عراقي زاده ادامه داد: از آنجا که در فضاي خراسان رضوي هسته هاي متراکم ذرات معلق خاک فراوان وجود دارد، اين امکان شديدا متصور است که پاشيدن بلورهاي يخ خشک يا بلورهاي يدور نقره باعث افزايش بيش از حد هسته ها و در نتيجه مختل کردن فرآيند ميعان شده و از مقدار در اين استان بارش بکاهد.


وي گفت: طي هفت دهه گذشته کشورهاي بسياري به موضوع باروري ابرها پرداخته اند و مقالات بسياري در اين زمينه به چاپ رسيده است اما در هيچيک از آنها موردي يافت نمي شود که ادعا کرده باشند از اين طريق مشکل کم آبي و خشکسالي را حتي در مناطق کوچک و براي کوتاه مدت حل کرده باشند.


مديرکل هواشناسي خراسان رضوي افزود: بر اين اساس بسياري از کشورها فرآيند برانگيختن ابرها براي باروري با هدف افزايش بارندگي را کنار گذاشته و سعي و تلاش خود را معطوف به مديريت منابع آبي در تمامي بخشها اعم از شرب، کشاورزي و صنعت کرده اند.


خراسان رضوي داراي اقليم خشک و نيمه خشک و ميانگين بارندگي آن کمتر از متوسط بارندگي در کشور است. ميانگين سالانه بارندگي در ايران 250 ميليمتر و در خراسان رضوي کمتر از 210 ميليمتر است.







انتهای خبر

ابرباروریتاسیساتخشکسالی
Comments (0)
Add Comment