مطالبات کارگران از رئیس جمهور منتخب

تاسیسات نیوز – حسین حبیبی، عضو هیئت مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار: حضور هوشمندانه مردم و کارگران در انتخابات ۱۵ تیر، منجربه انتخاب مسعود پزشکیان به عنوان رئیس جمهور ایران شد. دراین راستا مطالبات گروه های کارگری را از این طریق مطرح می کنیم:
آقای پزشکیان! مردم و کارگران به شما اعتماد و انتخاب‌تان کردند تا از حقوق‌شان دفاع کنید؛ شما وفق اصل ۱۲۱ قانون اساسی سوگند خواهی خورد که به عنوان رئیس جمهور، خود را وقف مردم واعتلای کشور، ترویج دین و اخلاق و پشتیبانی از حق و گسترش عدالت بکنید و از هرگونه خودکامگی بپرهیزید، از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی‌ برای ملت شناخته است، صیانت کنید.
به قانون‌‌اساسی به ویژه فصل سوم حقوق ملت (اصول ۱۹ الی ۴۲) عمل کنید و نسبت به تشکیل دادگاه قانون اساسی اقدام نمایید تا هر مسئول و دستگاهی که به تکالیف قانون اساسی عمل نکرد، در این دادگاه محاکمه و مجازات شود.
نسبت به افزایش چتر حمایتی باکیفیت در حوزه‌ بیمه و درمان مانند حوادث و بیماری، بارداری، ارائه درمان رایگان از صفر تا صد و همچنین غرامت دستمزد، ازکارافتادگی، مرگ و بازنشستگی اقدام نمایید، چراکه سازمان تامین اجتماعی به واسطه حق بیمه‌های واریزی کارگران و بیمه‌‌شدگان شکل گرفته و متعلق به دولت نیست. بیمه‌شدگان باید از خدمات مکفی برخوردار باشند.
کارگران در حوزه روابط کار مانند انسان‌هایی هستند که در یک کویر خشک، زندگی دردناکی را تجربه می‌کنند؛ چراکه از امنیت شغلی و اصل آزادی و حاکمیت اراده درعقد قرارداد کار و همچنین قراردادهای دائم در کارهایی که طبیعت آن‌ها جنبه مستمر دارد، محروم مانده‌اند.
کارگران از شما انتظار تامین واقعیِ امنیت شغلی و برقراریِ اصل آزادی در انتخاب شغل وفق اصل ۲۸ قانون اساسی را دارند تا جلوی بهره‌کشی از نیروی کار دیگری گرفته شود. دولت چهاردهم باید از هرگونه اصلاح در قانون کار و قانون تامین اجتماعی که منجربه کوچک شدنِ چتر حمایت از کارگران می‌شود، اجتناب کند.
آقای پزشکیان! از تشکیل و فعالیت تشکل‌های آزاد کارگری بدون دخالت دولت و کارفرما وفق اصول ۲۶ و۱۰۴ قانون اساسی حمایت کنید و مانع اعمال حاکمیت دولت و کارفرمایان در امور تشکل‌های صنفی و مدنی شوید. همچنین نسبت به برقراری حق  برگزاری تجمعات و اعتراضات صنفی که حق قانونی موضوع اصل ۲۷ قانون اساسی است و تخصیص یک مکان عمومی برای تجمعات، اقدام نمایید. علاوه بر این، باید نسبت به پیوستن ایران به مقاوله‌‌نامه‌های ۸۷ و ۹۸ سازمان جهانی کار مبنی‌‌بر داشتن حق مذاکرات و تشکل‌های آزاد و مقاوله‌‌نامه ۱۵۸ سازمان جهانی کار با موضوع جلوگیری از اخراج کارگران به علت کاندیداشدن و عضویت در تشکل‌های کارگری و شکایت از کارفرما و همچنین جلوگیری از اخراج به علت تمایلات مذهبی و سیاسی، قومیتی و جنسی و همچنین مسائلی مانند بارداری اقدام نمایید. اقدام عاجل نیاز است تا شرایط به‌‌سرعت تغییر کند.
کارگران ‌از گفتاردرمانی و وعده درخصوص افزایش دستمزد و جبران عقب‌‌ماندگی‌های آن رنجیده‌‌خاطر هستند، به‌‌ویژه از شرایط ناعادلانه‌ای که در مذاکرات مزدی در سال‌‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ حاکم بود.
آقای پزشکیان! کارگران از شما انتظار دارند از دستمزد عادلانه که منجربه افزایش قدرت خرید کارگران در زمان اشتغال و بازنشستگی می‌شود، تمام‌‌قد حمایت کنید. دستمزد باید مطابق نرخ تورم رسمی و رقم سبد معیشت حداقلی تعیین شود، اما در سال‌های اخیر، دولت اصلی‌ترین مانع در مسیر اجرای قانون بوده؛ این رویه را از اساس دگرگون کنید.
«مسکن» از مهم‌ترین دغدغه‌های کارگران شاغل و بازنشسته است. تامین مسکن وظیفه دولت است، دولت باید وفق اصل ۳۱ قانون اساسی درجهت خانه‌‌دارکردن کارگران اقدام عاجل نماید، چراکه کارگران با این حقوق‌ها قادر به تهیه مسکن نیستند و جرات تشکیل خانواده نخواهند داشت.
رئیس‌‌جمهور باید در تعیین وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی و عزل و برکناری او و همچنین انتصاب و برکناری مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی از کارگران و تشکل‌های کارگری نظرخواهی کند. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با هدف و ماموریت اجرای قانون کار و تامین اجتماعی درجهتِ حمایت از کارگران و تنظیم روابط کار شکل گرفته اما تاکنون به‌‌ویژه در سال‌‌های ۱۴۰۲و۱۴۰۳ موفق به انجام این ماموریت کلیدی نشده است.
آقای پزشکیان، رئیس‌‌جمهور منتخب مردم! شما پزشک جراح هستید و سال‌ها نماینده مردم در مجلس بودید. پس به‌‌اندازه کافی تجربه در تشخیص و درمان بیماری‌ها دارید؛ امیدواریم ملت ایران به‌‌ویژه کارگران را از اعتمادی که به شما کرده‌اند، پشیمان نکنید که آن وقت در اعتراض و مخالفت با شما و برکناری‌تان درنگ نخواهیم کرد.
مطالبات کارگرانکارگران و ریاست جمهوری
Comments (0)
Add Comment