مصرف 80درصد منابع آب تجدیدپذیر کشور

به گزارش تاسیسات نیوز، قائم‌مقام وزیر نیرو با تاکید بر به کارگیری سرعت عمل بیشتر در شیوه‌های بهبود مدیریت منابع آبی کشور گفت: اکنون نزدیک به 80 درصد منابع آب تجدیدشونده را استفاده کرده‌ایم.

 

 

 

 

ستار محمودی در همایش استفاده سالم از پساب با بیان اینکه براساس آمارهای 33 ساله حدود 130 میلیارد متر مکعب و براساس آمارهای 42 ساله 110 میلیارد متر مکعب از منابع آب تجدیدشونده کشور باقی‌مانده است، افزود:‌ آمارهای 48‌ساله اخیر نیز حاکی است که تنها حدود 90‌ میلیارد مترمکعب از منابع آب تجدیدشونده باقی‌مانده است که بر این اساس ما در حال پیشروی به سمت تنگناهای بیشتر هستیم.

 

 

 

 

محمودی تصریح کرد: براساس استانداردهای جهانی باید تنها 40 درصد از منابع آب تجدیدشونده مورد استفاده قرار گیرد و پیشروی مصارف به مرز 60 درصد، خط قرمز محسوب می‌شود، اما ایران اکنون نزدیک به 80 درصد این منابع را استفاده کرده است.

 

 

 

وی ادامه داد: متاسفانه در مقاطعی به صورت اسراف‌گونه از منابع آبی برداشت کرده‌ایم و شرایط آب‌های زیرزمینی، تالاب‌ها و غیره بیانگر این موضوع هستند. البته تنگناهای طبیعی با عملکرد بشر نیز همراه شده و محدودیت‌های منابع آبی را بیشتر کرده است.

 

 

 

قائم‌مقام وزیر نیرو با تاکید بر اینکه الگوی مصرفی ما با رشد جمعیت و به تبع آن، رشد میزان مصرف همراه است، بیان کرد: اکنون از یکسو با محدودیت منابع و از سوی دیگر با افزایش جمعیت و میزان مصرف و ورود آلاینده‌ها مواجه هستیم که در این شرایط تنها عزم بشر و عزم بین‌المللی می‌تواند با مدیریت منابع آبی ما را از این تنگنا خارج کند.

 

 

 

وی با بیان اینکه براساس محاسبات الگوی غذایی جهانی، هر انسان فعال در بازه سنی 21 تا 25 سال 2 هزار و 400 کیلوکالری انرژی به صورت روزانه نیاز دارد، اذعان کرد: در ایران این میزان 3 هزار و 40 کیلوکالری است که با احتساب 2.5 لیتر آب موردنیاز برای هر کیلوکالری و الگوی غذایی 70درصد گیاهی، 30 درصد گوشتی سالانه به 95 میلیون مترمکعب آب نیاز داریم که در این زمینه باید مدیریت جدی صورت گیرد.

 

 

 

محمودی اضافه کرد: در زمینه آب و فاضلاب کشور به موفقیت‌های بزرگی دست یافته است چرا‌که در گام نخست دیدگاه‌مان نسبت به این بخش تغییر کرده است و اکنون بیش از 42.5 درصد کشور تحت پوشش بهداشتی فاضلاب قرار دارد.

 

 

 

وی ادامه داد: طی 30 سال اخیر گام‌ها در این حوزه قابل توجه بوده چرا که در گذشته حتی فاضلاب حوزه لوکس دانسته می‌شد و می‌توان استنباط کرد که تاثیرگذاری انسان در چرخه معماری و زیست‌محیطی در حوزه فاضلاب نمود پیدا کرده است.

 

 

 

منبع: خبرگزاری آنا

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

آبتاسیساتتجدیدپذیروزارت نیرو
Comments (0)
Add Comment