مصرف برق کولر گازی این گونه کمتر می شود

تاسیسات نیوز: گرایش به استفاده از کولرهای گازی، اسپلیت و داکت اسپلیت‌ها حتی در مناطق معتدل، یعنی ۸۰ درصد از کل مساحت ایران، در سال‌های اخیر رو به فزونی است، درحالی‌که کولرهای آبی به لحاظ تولید رطوبت و خنکای مطبوع، صرفه اقتصادی و مصرف متعارف‌تر انرژی، همچنان بهترین گزینه برای اغلب مناطق کشور به شمار می‌روند.
مصرف برق کولرهای آبی نسبت به کولرهای گازی بسیار کمتر است، در این نوع کولرها حتی می‌توان با استفاده از «دور کند» تا بیش از ۵۰درصد از مصرف برق کم کرد و به همان نسبت در رقم قبض برق اثرش را ببینید. البته در مناطق گرمسیر و شرجی کشور که دما و رطوبت بالاست، استفاده از کولرهای گازی توجیه‌پذیر است.
هر کولر گازی برای خنک‌کردن محیط ظرفیتی دارد، در نتیجه بهتر است هنگام خرید این دستگاه، ظرفیت سرمایش و متراژ محیط را درنظر بگیرید. برای انتخاب کولرگازی متناسب با متراژ محیط باید موقعیت ساختمان را درنظر بگیرید. فرمول محاسبه کولر گازی ازنظر میزان سرمادهی پیچیده نیست. برای مثال اگر ساکن طبقه آخر ساختمان هستید، گرمای خورشید بیش از سایر طبقات درون منزل شما نفوذ می‌کند. پس باید براساس هر مترمربع از اتاق مورد نظر، برای کولر گازی ظرفیتی بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ BTU را درنظر بگیرید. اگر ساختمان شما در طبقات میانی آپارتمان واقع‌شده است، برای هر مترمربع، ۴۰۰ تا ۶۰۰ BTU مناسب است و برای ساختمان‌های طبقات آخر، برای هر مترمربع ۶۰۰ تا ۸۰۰ BTU مناسب است.
نحوه محاسبه ظرفیت کولر گازی
اصلی‌ترین مسئله در خرید کولر گازی اسپلیت مناسب برند آن نیست بلکه تناسب کارایی کولر با شرایط محیطی و آب و هوایی محل استفاده آن است. انتخاب ظرفیت کولر گازی براساس متراژ یکی از مهم‌ترین معیارها در خرید کولر گازی اسپلیت است. اگر ظرفیت کولر گازی برحسب متراژ (BTU) متناسب با مساحت فضای موردنظرتان نباشد، کولر عملکرد خوبی نخواهد داشت.
انتخاب کولر گازی براساس متراژ: متراژ ساختمان شرط لازم در محاسبه ظرفیت سیستم سرمایشی است ولی شرط کافی نیست. می‌توان به‌ازای هر متر برای طبقات وسط Btu/h۴۰۰-۴۵۰ و طبقه آخر Btu/h۵۰۰-۶۰۰ درنظر بگیرید. برای مثال برای یک اتاق ۹ متری واقع در طبقات آخر به یک کولرگازی با ظرفیت Btu/h۵۴۰۰ نیاز است.
منطقه جغرافیایی و رابطه آن با ظرفیت کولر گازی: کولرهای T۱ برای مناطق معتدل و کولرهای T۳ برای مناطق گرمسیر مناسب هستند. مثلا کولر گازی مناسب برای اتاق ۱۰ متری در هوای گرم و خشک باید حداقل ظرفیت Btu/h۸۰۰۰=۱۰×۸۰۰ را داشته باشد.
تأثیر تعداد نفرات بر محاسبه ظرفیت کولر گازی: به‌طور متوسط به ازای حضور هر فرد در محل نصب کولر گازی میزان Btu/h۵۰۰ را به عدد به‌دست‌آمده در مراحل قبلی اضافه می‌کنیم.
مثلا اگر ۲ نفر در اتاق مرحله قبل حضور داشته باشند ظرفیت مورد نیاز ما به Btu/h۹۰۰۰=۸۰۰۰+۱۰۰۰ افزایش می‌یابد.
واحد اندازه‌گیری ظرفیت کولر گازی (BTU) چیست؟
ظرفیت کولر گازی بر حسب متراژ با واحد BTU سنجیده می‌شود که اصطلاحا میزان قدرت خنک‌کنندگی کولر گازی با توجه به مساحت فضای محل نصب کولر گازی است. البته BTU به عوامل مختلفی نیز بستگی دارد اما مساحت مهم‌ترین عامل است. BTU بالاتر نشان‌دهنده قدرت سرمادهی بیشتر کولر است. در صنعت تهویه مطبوع، اندازه‌گیری توان سرمایشی -گرمایشی سیستم‌ها با واحد BTU انجام می‌شود.
BTU مخفف واژه British thermal unit به‌معنای واحد گرمایی انگلستان است. البته شاید برخی افراد به‌اشتباه تصور کنند BTU بیشتر به‌معنای تولید دمای کمتر باشد. تفاوت BTU صرفا قدرت سرمادهی آن در مدت‌زمان با توجه به مساحت فضا هست. نه تولید سرما با دمای کمتر. با توجه به اینکه موقعیت ساختمان در میزان سردشدن فضای داخل آن تأثیر دارد، محاسبه BTU برای آن نیز متفاوت است. به زبان ساده، اعداد کمتر برای فضاهای کوچک و اعداد بزرگ برای فضاهای بزرگ‌تر مناسب است.
مصرف ۷۵۰ واتی اسپلیت
مصرف برق اسپلیت در یک ساعت ۲۹۰۰ وات است. اگر اسپلیت تنها روی فن کار کند، مصرف برق کمتری دارد و میزان مصرف آن به ۷۵۰ وات در ساعت می‌رسد.
میزان مصرف برق کولرهای گازی‌پنجره‌ای
کولرهای گازی پنجره‌ای جزو دستگاه‌های پرمصرف به شمار می‌آیند. کولرگازی پنجره‌ای بین ۴۰۰ تا ۲۴۲۵ وات برق مصرف می‌کند. مصرف برق این دستگاه در مقایسه با کولر آبی ۵ برابر بیشتر است. میزان مصرف برق روزانه کولرگازی پنجره‌ای با ۳۵ ساعت کار مداوم تلویزیون برابر است. همچنین میزان برقی که کولرگازی پنجره‌ای روزانه مصرف می‌کند، برابر با میزان برقی است که پنکه سقفی برای ۴ روز کار مداوم مصرف می‌کند. مصرف برق کولرگازی پنجره‌ای با ۲ روز کار مداوم فریزر برابر است.
چرا خرید کولرهای گازی اینورتر به‌صرفه‌تر است؟
کولرگازی‌های اینورتر نسبت به کولرگازی‌های معمولی، کمترین مصرف برق را دارند چون کولرگازی‌های اینورتر، با توجه به نیاز محیط، سرعت کمتر یا بیشتری به کمپرسور می‌دهند. به‌عبارت دیگر، در کولرگازی‌های اینورتر، کمپرسور با سرعت ثابت عمل نمی‌کند و در واقع توانایی تنظیم سرعت کمپرسور باعث کاهش مصرف انرژی در آنها می‌شود. بنابراین، اگر می‌خواهید کولرگازی با مصرف برق کمتر داشته باشید، بهتر است از کولرگازی‌های اینورتر استفاده کنید.
مقدار مصرف برق انواع پنکه
پنکه‌های رومیزی: از مصرف برق کمی برخوردارند و می‌توانند با هدف خنک‌کردن یک نفر در فضای کوچک به‌کار گرفته شوند.
پنکه‌های ایستاده: دارای مصرف برق متوسطی هستند و با توجه به اندازه، قدرت و امکانات آنها، می‌توانند بین ۵۰ تا ۱۲۰ ولت برق مصرف کنند. برخی از مدل‌های پنکه‌های ایستاده نیز دارای امکاناتی مانند چرخش اتوماتیک، تنظیم سرعت، تنظیم ارتفاع و کنترل از راه دور هستند که مصرف برق آنها را افزایش می‌دهد.
پنکه‌های سقفی: مصرف برق پنکه‌های سقفی از سایر مدل‌ها کمتر است. به‌عنوان مثال در پنکه‌های سقفی با قطر ۵۲ اینچ، مصرف برق ۵۰ وات است.
مصرف برق کولر گازیکولر گازی
Comments (0)
Add Comment