مصرف آب‌های زیر زمینی در ایران سه برابر استاندارد‌های جهانی

استفاده بی رویه از ذخایر آب‌های زیر زمینی معضلی است که اگر چاره‌ای برای آن اندیشیده نشود با محدودیت بیش از پیش منابع آبی رو به رو می‌شویم.
به گزارش تاسیسات نیوز، اولین کنفرانس ملی پژوهش‌های کاربردی در صنعت اب و برق به میزبانی کرمانشاه از امروز آغاز به کار کرد.
محسن حیاتی دبیر علمی این کنفرانس با بیان اینکه مصرف اب در کشور به سه دسته کشاورزی، اب شرب و بهداشتی و صنعت تقسیم می‌شود، گفت: هم اکنون ۸ درصد مصرف اب در بخش اب شرب و بهداشت، ۲ دردصد در بخش صنعتی و ۹۰ درصد مصرف در حوزه‌ی کشاورزی است که به عقیده کارشناسان تهدید جدی برای ذخایر اب‌های زیر زمینی، خشکی دشت‌ها و نابودی محیط زیست محسوب می‌شود.
وی افزود: این در حالیست که در کشور‌های توسعه یافته ۳۰ درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود.‌
حیاتی با اشاره به اینکه سرانه مصرف آب در ایران در مقایسه با کشور‌های دیگر نیز بیشتر است، گفت: استفاده از آب‌های زیر زمینی در کشور ایران ۳ برابر استاندار‌های جهانی است که این افزایش مصرف و کاهش میزان بارندگی‌ها ما را با محدودیت منابع اب مواجه کرده است.
دبیر علمی اولین کنفرانس ملی پژوهش‌های کاربردی در صنعت اب و برق به موضوع انرژی‌های فسیلی نیز اشاره کرد و گفت: این انرژی‌ها بعد از مدتی از بین خواهند رفت، بنابراین رویکرد ما باید استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر است که به عنوان انرژی پاک در دنیا مد نظر است.
حیاتی اظهار داشت: با این وجود در کشور ما استفاده از انرژی تجدید پذیر کمتر از یک درصد کل انرژی‌ها را به خود اختصاص می‌دهد.
وی خاطرنشان کرد: در کشور ایران ۶۶ درصد مناطق تابش نور خورشیددارند که فرصتی مناسب برای راه اندازی نیروگاه‌های خورشیدی در اختیار ما قرار می‌دهد و باید از ان نهایت بهره را ببریم.
به گفته حیاتی۱۴۰ مقاله در حوزه آب و فاضلاب و برق و انرژی به دبیرخانه این کنفرانس ارسال شده که ۷۵ مقاله به عنوان مقاله های برتر برگزیده شدند.
ارائه آخرین دستاورد‌های دانش آب و برق، گسترش همکاری بین جامعه و دانشگاه و محققان و نخبگان صنعت اب و برق کشور و آشنایی با چالش‌های پیش روی صنعت آب و برق از اهداف اصلی برگزاری این کنفرانس دو روزه است.
آبآب زیرزمینیاولین کنفرانس ملی پژوهش‌های کاربردی در صنعت اب و برقحیاتی
Comments (0)
Add Comment