مشارکت بخش خصوصی در آبفا

به گزارش تاسیسات نیوز، مدیرعامل آبفای هرمزگان گفت: با نگاه ويژه دولت و ايجاد فضاي امن براي سرمايه‌گذاران بخش خصوصي، از مجموع 108ميليون مترمکعب آب توليدي، سالانه 3/ 15 ميليون مترمکعب آن از طريق سرمايه‌گذاري بخش خصوصي تامين مي‌شود كه حجم سرمايه‌گذاري انجام شده و در حال اجرا در اين بخش 11هزار ميليارد ريال است.





امين قصمي، با اشاره به استمرار دوره خشكسالي در استان و خسارت‌هاي ناشي از كاهش شديد آبدهي چاه‌ها، پايين رفتن سطح آب زيرزميني و شور شدن منابع آبي به سفره‌هاي آب زيرزميني، تصريح كرد: به‌منظور مقابله با اين مشكل، استفاده از تكنولوژي شيرين‌سازي آب دريا با سرمايه‌گذاري بخش خصوصي در دستور كار شركت آب و فاضلاب هرمزگان قرار گرفته است. وی گفت: 90 درصد طرح‌های آب‌شيرين‌کن كشور در اين استان در حال اجرا و بهره‌برداري است.




قصمی گفت: طي چند سال گذشته فعالان بخش خصوصي در اجراي برخي طرح‌های بخش آب و فاضلاب در استان به روش‌هاي گوناگون سرمايه‌گذاري، با اين شرکت همکاري داشته‌اند و از اين طريق توانسته‌ايم تا حد زيادي بر مشكلات كم‌آبي برخي شهرهاي استان فایق آييم.وي يادآور شد: استفاده از فناوري شيرين‌سازي آب دريا از طريق سرمايه‌گذاري بخش خصوصي در شركت آب و فاضلاب هرمزگان با هدف مقابله با پديده خشكسالي و ايجاد منابع جايگزين صورت گرفته است، به طوري كه اين شركت پس از نخستین تجربه موفق خود در شهر بندرلنگه (در سال85 با احداث سايت آب‌شيرين كن به روشBOO و با ظرفيت 6هزار مترمکعب در شبانه روز)، در سال‌هاي بعد نيز با هدف رفع چالش کمبود آب در جزاير با همكاري سرمايه‌گذاران بخش خصوصي اقدام به احداث سايت‌هاي آب‌شيرين كن کرده و موفق به ايجاد منابع آبي پايدار در تمام جزاير (شامل؛ ابوموسي، تنب بزرگ، تنب کوچک، هنگام، لارک، هرمز، فارور و جزيره قشم در شهرهاي درگهان، سوزا، هنگام قديم و قيل) و شهرهاي فين، بندرلنگه و كنگ شده است.





آبفا پيشرو در اجراي طرح‌های سرمايه‌گذاري بخش خصوصي



به گفته اين مقام مسوول؛ اکنون هرمزگان با احداث 15 سايت آب‌شيرين‌كن فعال از سوی بخش خصوصي در شهرها و جزاير هرمزگان از استان‌هاي پيشرو در بهره مندي از سيستم شيرين‌سازي آب دريا از طريق سرمايه‌گذاري بخش خصوصي است.قصمي افزود: ظرفيت توليد سامانه‌هاي نمك‌زدايي (آب‌شيرين كن) از آب دريا از 12ميليون مترمكعب توليد سالانه در سال 92 به 15 ميليون مترمکعب در سال 96 افزايش يافته است.




مديرعامل آبفاي استان در ادامه اظهار کرد: با توجه به وضعيت منابع آبي كلان شهر بندرعباس و چالش‌هاي كم‌آبي پيش رو و بر اساس پيش‌بيني‌هاي صورت گرفته؛ تا سال 1410سه سايت آب‌شيرين كن 100هزار مترمكعبي، يك ميليون مترمكعبي (با تخصيص سهم هرمزگان از اين سايت) و 50 هزار مترمكعبي، به عنوان منابع تامين‌كننده آب كلان شهر بندرعباس شامل؛ بندرعباس، بندر خمير، رويدر، 16شهرك در شمال و شرق و غرب بندرعباس، مراكز اداري، تجاري، صنعتي و نظامي و 90روستاي حومه با جمعيت740 هزار نفر خواهد بود. به طوري كه سهم منابع آبي اين كلان شهر از آب‌شيرين‌كن‌ها به 66 درصد خواهد رسيد.





قصمي در ادامه از افتتاح فاز نخست آب‌شيرين‌كن صد هزار مترمکعبي بندرعباس با ظرفيت 20 هزار مترمكعب تا شهريور خبر داد و گفت: تا پايان سال جاری نيز، 30 هزار مترمكعب ديگر (در مجموع 50 هزار مترمكعب در شبانه روز) وارد مدار بهره‌برداري خواهد شد.





وي افزود: براساس پيش‌بيني‌هاي انجام شده، تا افق 1420 نيز با افزايش نياز آبي به 6 هزار و 633 ليتر بر ثانيه ضمن بهره‌برداري از آب‌شيرين كن 120 هزار مترمكعبي (به‌عنوان پروژه آب‌شيرين كن جديد)، سهم منابع آبي كلان شهر بندرعباس و حومه از ظرفيت آب‌شيرين‌كن‌ها به 71 درصد مي‌رسد كه گام مهمي در راستاي توليد آب با استفاده از ظرفيت بخش خصوصي محسوب مي‌شود.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

آببخش خصوصیتاسیسات
Comments (0)
Add Comment