مسکن اولویت دولت چهاردهم باشد

تاسیسات نیوز – مصطفی نخعی؛ نماینده مجلس دوازدهم: در شرایط موجود، برای رفع مشکل مسکن در کشور باید اقدام عاجل و برنامه‌های اجرایی از سوی دولت‌ها برای رونق مسکن‌سازی و افزایش عرضه مسکن صورت می‌گرفت. با وجود این مشکلات، دولت قبل هیچ اقدامی برای ساخت مسکن در کشور انجام نداد و این مسئله باعث شد که هر ساله بر کمبود مسکن در کشور افزوده شود و قیمت مسکن نیز بسیار افزایش یابد.
قیمت مسکن در پایان دولت دوازدهم ۱۰ برابر شد، به همین دلیل باید به صورت ضربتی اقداماتی انجام می‌شد تا مشکل مسکن در کشور حل و فصل شود. به دلیل این رکود چند ساله در حوزه مسکن مشکلات عدیده‌ای برای مردم به وجود آمده بود و باید دولت در این راستا اقدامی انجام می‌داد.
در همین راستا هم بود که دولت سیزدهم از ابتدای روی کار آمدن دغدغه مسکن را داشت و طرح‌ها و برنامه‌های زیادی از جمله ساخت ۴ میلیون مسکن و بحث توسعه افقی شهرها را مطرح کرد.
متاسفانه افزایش قیمت مسکن آثار سوء بر تورم کشور داشت و این تورم بر همه اقلام مصرفی مردم تاثیرگذار بود. زیرا مسکن یکی از مواردی است که هرچه هزینه آن سنگین‌تر شود، بر هزینه‌های خانوار تاثیر بیشتری می‌گذارد و مشکلات مردم را نیز افزایش می‌دهد. افزایش قیمت مسکن بر معیشت خانواده‌ها تاثیر می‌گذارد، ابتدا این‌که هزینه معیشتی خانوار را افزایش می‌دهد و دوم این‌که بر تورم سایر اقلام مصرفی موجود در کشور نیز تاثیر مستقیم می‌گذارد.
از این جهت دولت شهید رئیسی، برنامه ساخت مسکن را در دستورکار اصلی خودش قرار داد و تفاوت اقدام دولت شهید رئیسی با سایر دولت‌ها این بود که ساخت‌وساز مسکن را عمومی کرد؛ نه این‌که آن را بر عهده دولت بگذارد، زیرا وظیفه دولت مسکن‌سازی نیست.
دولت سیزدهم، اقدامی را که در دولت احمدی‌نژاد و مسکن مهر انجام شد (به این ترتیب که پیمانکاران به دولت مرتبط شوند و اقدام به ساخت‌وساز مسکن کنند) انجام نداد؛ زیرا در این شیوه از ظرفیت مردم استفاده نمی‌شد، بلکه دولت مسکن‌سازی می‌کرد که آن هم موثر واقع نمی‌شد.
در شیوه‌ای که رئیس دولت سیزدهم آن را فراروی خود قرار داد، یعنی توسعه افقی شهرها که زمین رایگان به مردم داده شود، تسهیلات از سوی بانک‌ها دریافت کنند و خودشان به مرور زمان اقدام به مسکن‌سازی کنند؛ آن هم مسکن ویلایی حیاط‌دار که بسیار مورد استقبال مردم قرار گرفت؛ زیرا آپارتمان‌نشینی متناسب با فرهنگ ایرانیان نیست.
مردم ما به اجبار به سراغ آپارتمان‌نشینی رفته‌اند؛ این در حالی است که هر خانواده ایرانی ترجیح می‌دهد یک خانه ویلایی داشته باشد تا اینکه ساکن آپارتمان باشد. از همین رو توسعه افقی شهرها یک اقدام بسیار خوب در دولت شهید رئیسی بود؛ زیرا باعث می‌شود در شهرهایی که امکان آن وجود دارد به مردم زمین رایگان داده شود و آن‌ها خودشان شروع به ساخت‌وساز مسکن کنند. در این شیوه مردم فقط هزینه ساخت مسکن را پرداخت می‌کنند و هزینه‌ای بابت زمین نمی‌پردازند؛ به این وسیله آن‌ها با بخشی از پس‌انداز خود و وام مسکن می‌توانند خانه‌دار شوند. در دولت سیزدهم دوونیم میلیون قطعه زمین رایگان در اختیار مردم قرار داده شده تا خودشان اقدام به مسکن‌سازی کنند.
البته دولت اقداماتی را برای آپارتمان‌سازی و حل مشکل مسکن به این وسیله نیز انجام داده است. امیدواریم دولت آینده نیز مسکن‌سازی را در دستور کار خود قرار دهد تا شاهد حل مشکل مسکن در کشور باشیم. افزایش عرضه مسکن باعث می‌شود تا هم اشتغال‌زایی ایجاد شود و هم جلوی افزایش شدید قیمت آن گرفته شود. از سوی دیگر به این وسیله هزینه اجاره‌بها افزایش پیدا نمی‌کند. چون وقتی هزینه مسکن افزایش پیدا کند، هزینه اجاره‌بها نیز افزایش پیدا می‌کند.
امیدواریم مسکن از کالایی که به عنوان یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شده و مردم روی آن بورس‌بازی می‌کنند، خارج شود و به یک کالای مصرفی تبدیل شود. اگر مشکل مسکن مردم را حل کنیم، ۶۰ تا ۷۰ درصد مشکلات اقتصادی کشور را حل کرده‌ایم.
دولت و مسکندولت چهاردهممسکن
Comments (0)
Add Comment