مرگی داغ در آرزوی نسیم خنک!

تاسیسات نیوز – صدیقه بهزادپور: تولیدکنندگان کولرها و پکیج های بدون مجوز رسمی  در حالی در حال عرضه محصولات غیراستاندارد خود به بازار هستند که خطر مرگ مصرف کنندگان را به دلیل برق گرفتگی و یا آتش سوزی و… این محصولات خریداران را تهدید می کند .
محمد جواد نوفرستی کارشناس مسئول اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار تاسیسات نیوز با بیان این مطلب گفت: تولید همچون خون تازه در رگهای اقتصاد کشور، موجب حیات و ضامن بقای اقتصاد ملتهاست و قلب هر جامعه ی آگاهی برای رشد و توسعه تولید داخل و جایگزین شدن محصولات داخلی بجای محصولات وارداتی می تپد. این موضوع یعنی رونق تولید سالهاست دغدغه خاطر همه ی دلسوزان کشور بوده است.
او افزود: صنعت تولید لوازم خانگی و تاسیسات که از نظر تنوع محصول، فراگیری متقاضیان و اهمیتی که در رفع نیازهای جامعه دارد در صنایع کشور کم نظیر است . با توجه به سهم قابل ملاحظه ی‌ این صنعت در اقتصاد کشور و نقش اثرگذار در امر اشتغال‌زایی و قابلیت فوق العاده آن در انتقال تکنولوژی اهمیت بسیاری دارد.
نوفرستی در باره مشکلات موجود برای فعالان اقتصادی گفت: ادامه حضور فعالان اقتصادی با وجود مشکلات فراوان مانند تحریم ها، مبادلات مالی با خارج از کشور و … از جمله مشکلاتی است که تولیدکنندگان داخلی را آزرده می سازد در عین حال موج گسترده مهاجرت نیروهای انسانی کاردان و خبره نیز از دیگر چالش هایی به شمار می آید که اقتصاد کشورا با مشکلات فراوانی مواجه کرده است اما با این وجود ما همچنان در صدد هستیم با بومی سازی محصولات خارجی با اتکاء به نیروهای مستعد داخلی به رقابت با محصولات مشابه بپردازیم .
او اضافه کرد: استقبال مطلوب از محصولات ما در صنعت تهویه و کولر در کشورهای همسابه  به دلیل کیفیت عالی حتی با وجود قیمت های بالاتر، افتخاری است که نصیب مهندسان ایرانی با وجود مشکلات فراوان کرده است.
این کارشناس مسئول در باره دیگر چالش های تولید بیان کرد: موضوع تولیدات غیر رسمی با نازلترین کیفیت و بدون توجه به نکات ایمنی و با فاصله بسیار از  استانداردهای جهانی در لوازم خانگی به ویژه محصولات سرمایشی و گرمایشی و پکیج ها و کولرها از جمله مسائلی است که نه تنها رقابت را برای تولیدکنندگان با مجوز رسمی دشوار ساخته است، بلکه امنیت جان و مال خریداران را نیز هدف گرفته است و از این رو نظارت و مقابله با این گروه که به طور غیررسمی اما آزادانه در حال فعالیت هستند و محصولات ناایمن و خطرناک خود را به بازار عرضه می کنند بسیار ضروری به نظر می رسد.
او توضیح داد: بر اساس مصوبات نهایی شده از سال ۹۳، تولیدکننگان کولرهای آبی باید در محصولات تولیدشده خود کلید محافظ جان را به منظور جلوگیری از خطرات احتمالی و بر اساس استانداردهای اجباری تعبیه کنند، اما تولیدکنندگان زیرزمینی بدون توجه به این شاخص، اقدام به تولید گسترده و روانه کردن محصولات خطرناک خود به بازار می کنند و تنها دو یا سه تولیدکننده برتر به این نکته اهتمام ویژه کرده اند و به این ترتیب با بی توجهی گسترده به نکات ایمنی در استفاده از کولرهای آبی جان مردم در معرض خطر جدی است.
نوفرستی با تاکید بر اینکه استانداردهای کولر باید مثل پکیج الزامی شود اظهار داشت: شرکت های تولیدکننده محصولات استاندارد هر ساله محصولات جدیدی بر اساس استانداردهای جهانی به بازار عرضه می کنند تا بتوانند علاوه بر رفع نیاز داخلی در بازارهای خارجی نیز سهم خوبی از صادرات را به خود اختصاص دهند.
او در پیش بینی آینده صنعت تاسیسات در کشور گفت: ایران ظرفیت های خوبی با وجود مشکلات فراوان دارد و امیدواریم طبق گفته بزرگان این صنعت ایران قابلیت تبدیل به قطب تاسیسات در منطقه و فرامنطقه شود که البته این مهم با حمایت از فعالان در این عرصه از سوی دولت و فراهم آورد تسهیلات مطلوب انجام می شود.
تاسیسات غیراستانداردتهویه غیراستانداردمرگ داغنوفرستی و لوازم خانگی استانداردکولر غیراستاندارد
Comments (0)
Add Comment