مراکش؛ پیشرو در برق‌رسانی به روستاها با انرژی خورشید

تاسیسات نیوز /  سعید سعیدی: آنطور که آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید، برق خورشیدی این پتانسیل را دارد که به یکی از منابع اول انرژی آفریقا تبدیل شود؛ اما به هر حال تحقق این چشم‌انداز مستلزم این است که آفریقا به زیرساخت‌های بیشتری مجهز شود. شایان ذکر است که کمتر از یک درصد از انرژی برق خورشیدی که در جهان استفاده می‌شود، مربوط به این قاره است.
به گزارش تیم ترجمه پایگاه خبری تاسیسات نیوز، به نقل از شبکه خبری سی ان ان، مراکش از جمله کشورهایی است که تمام تلاش خود را به کار گرفته تا این پتانسیل را بالفعل کند. به گفته آژانس بین‌المللی انرژی تجدیدپذیر، این کشور ۳۵ درصد از نیاز برق خود را از منابع تجدیدپذیر تامین می‎‌کند و در نظر دارد تا سال ۲۰۳۰، این عدد را به ۵۲ درصد افزایش دهد. فرانچسکو لا کامرا، مدیرعامل آژانس بین‌المللی انرژی تجدیدپذیر می‌گوید: مراکش بی‌تردید در زمینه انرژی پایدار پیشرو است.
این گزارش حاکی است؛ مراکش در حال حاضر دارای بزرگ‌ترین مزرعه خورشیدی جهان است. اکنون روستای اید‌مجاهدی که در حاشیه شهر ایسویرا واقع شده است، الگویی است برای برآورد هزینه اتصال روستاهای دورافتاده به شبکه ملی برق. اگرچه بسیاری از روستاهای آفریقا تا حدی از برق خورشیدی استفاده می‌کنند، اما روستای اید‌مجاهدی از برق خورشیدی برای تامین تمام نیازهای انرژی خود استفاده می‌کند.
زمانی که «کلینرجی»، شرکت برق خورشیدی مراکش با ایده تست یک مدل پایدار برای برق‌رسانی به روستاهای دورافتاده ظهور کرد، به دنبال روستایی بود که به همه چیز نیاز داشته باشد.
قبل از اینکه طرح آغاز به کار کند، روستاییان برای روشنایی به استفاده از شمع وابسته بودند و توان آن‌ها از نظر مالی در حد روشنایی شمع در یک ساعت بود. علاوه بر این، آن‌ها از سوزاندن پوست درختان برای گرمایش و پخت و پز استفاده می‌کردند که این امر برای سلامتی آن‌ها خیلی بد بود.
روستای اید‌مجاهدی تقریباً فاقد منابع آب است و دختران در این روستا برای اینکه مجبور هستند کیلومترها راه را طی کنند تا به چشمه برسند، و همین مساله باعث می‌شود که از رفتن به مدرسه باز مانند.
اولین قدم در این پروژه ۱۸۸ هزار دلاری ساخت یک منبع آب برای جامعه روستا بود. مرحله بعدی نصب ایستگاه برق با ۳۲ پنل فتوولتاییک بود که توانایی تولید ۸٫۳۲ کیلووات برق برای توزیع از طریق یک شبکه کوچک را داشت.
این شبکه برق تقریباً به ۲۰ خانه در روستا متصل است و برای بیش از ۵۰ نفر خدمات می‌دهد. هر خانه دارای یک یخچال، آبگرم‌کن، تلویزیون، فر و یک خروجی پریز برای شارژ کردن وسایل برقی است. این شبکه خورشیدی دارای باتری است که می‌تواند برق را تا ۵ ساعت تامین کند.
در اکتبر، شرکت «کلینرجی» از چند ساختمان با برق خورشیدی رونمایی کرد که از آن جمله می‌توان به یک حمام عمومی، یک کارگاه که خانم‌ها در آن روغن آرگان تولید می‌کنند و یک پیش‌دبستانی برای بچه‌ها بین سن ۳ تا ۶ ساله اشاره کرد.

علاوه بر این، مسئولان مراکش به دنبال تامین بودجه برای ساخت روستاهای خورشیدی بیشتری هستند. به گفته مقامات دولت، هنوز ۸۰۰ روستا بدون برق در مراکش وجود دارد و بانک جهانی تخمین زده است که ۸۴۰ میلیون نفر در سراسر جهان به برق دسترسی ندارند.
به گزارش بانک جهانی، تا سال ۲۰۳۰ همچنان حدود ۶۵۰ میلیون نفر در جهان به برق دسترسی نخواهند داشت. نکته مهم این است که از هر ده نفر از این آمار، نه نفر در کشورهای آفریقا هستند. هدف کلی این است که با بهره‌مندی از انرژی خورشید، بتوانیم روستاهایی که دسترسی به برق ندارند، را برق‌دار کنیم.
انرژی تجدیدپذیرانرژی خورشیدیبرق خورشیدیروستای خورشیدیمراکش
Comments (0)
Add Comment