مذاکرات ایران و كنسرسيوم نفت

 مذاكرات ايران با كنسرسيوم نفت به نتيجه نرسيده است كه خبري بد براي اقتصاد جهان بود و پيامدهاي منفي آن بر اقتصاد بين‌المللي و بورس‌ها و بازارها سبب شد كه مذاكرات سريعا از سرگرفته شود و كنسرسيوم تا حدي تسليم نظر ايران شود كه اعلاميه به نتيجه رسيدن مذاكرات به سود ايران، چهار روز بعد انتشار يافت.

از اوايل دي‌ماه و در طول مذاكرات، ساواك و رئيس امنيت داخلي آن پي‌در‌پي اعلاميه و برنامه تلويزيوني عمدتا بر ضد كنفدراسيون دانشجويان ايراني مدارس خارج و تظاهرات دانشجويي در داخل منتشر و اجرا مي‌كردند كه براي پی بردن به ریشه قضيه نياز به تحقيقات بيشتري است.

نگاهي به رويدادهاي 10 سال آخر عمر نظام سلطنتي ايران كه کم و بیش در روزنامه‌ها انعكاس يافته نشان مي‌دهد به همان اندازه كه در آمد ايران از نفت بالا مي‌رفت، ناآرامي‌هاي داخلي و تظاهرات دانشجويان ايراني سرگرم تحصيل در كشورهاي ديگر گسترش مي‌يافت. برخی از محققین این وضعیت را نتیجه روزافزون شکاف میان فقیر و غنی در ایران و تبدیل کشور به یک جامعه طبقاتی بیان کرده‌اند که شماری کم (یک اقلیت نسبتا کوچک ـ خواص) روی ثروت‌ها و مقام‌های کشور دست گذارده بودند و دیگران با هر اندازه معلومات، آگاهی، شایستگی و مهارت به این ثروت‌ها و مقام‌ها (معاملات دولتی، وکالت مجلس، انتشار نشریه و …) دسترسی نداشتند.











انتهای پیام 

ایرانكنسرسيوممذاکراتنفت
Comments (0)
Add Comment