مدیر حکیم – قسمت پایانی

به گزارش تاسیسات نیوز، آخرین قسمت از مصاحبه با مهندس معتمد را در زیر می خوانید:



کدام اتحادیه را به‌عنوان یک الگوی موفق می‌توانید نام ببرید.



اتحادیه‌هایی که از دید من خوب کار می‌کنند تعدادشان زیاد است و به من اجازه بدهید که نامی از آن‌ها نبرم. خیلی از اتحادیه‌ها هستند که دارند زحمت می‌کشند و خوب کار می‌کنند. من امروز به‌عنوان رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق اصناف تهران مشغول به خدمت هستم و اعضایی که در دیگر کمیسیون‌ها از جمله مالیات، حقوقی و کمیسیون تشخیص، عضو هستند همگی از جمله دوستان من می‌باشند.





من می‌توانم در کارهایم از این دوستان مشورت بگیرم و گاهی نیز اطلاعاتی که من دارم می‌تواند گره‌گشای مشکلات آنان باشد. به هرحال این مراودات و تجربه‌هایی که ما امروز در زمینه اصناف داریم، می‌تواند به‌عنوان یک سرمایه تلقی شود و ما این سرمایه را خالصا در اختیار صنف قرار داده‌ایم.




آیا از صنف حقوق دریافت می‌کنید؟



خیر- نه من و نه هیچ‌یک از اعضا هیئت‌مدیره صنف، حقوقی را دریافت نمی‌کنیم. البته هستند تعدادی از صنوف که به اعضا حقوق هم می‌دهند. در سال ۸۶ که من به‌عنوان رئیس اتحادیه کار خود را شروع کردم، اتحادیه ما به شدت بدهکار بود و هیچ پولی در میان نبود. ما به کارمندان اتحادیه بابت سنوات، به مجامع امور صنفی و جاهای مختلف بدهکار بودیم.





شکل ظاهری اتحادیه نیز خیلی قدیمی بود و احتیاج به تعمیرات داشت. در ابتدای امر به این موضوع رسیدیم که بدهکار بودن اتحادیه یکی از دلایلش می‌تواند همین پرداخت حقوق‌ها باشد. لذا با دوستان توافق کردیم که پرداخت حقوق‌ها متوقف شود. در قدم بعدی با اینکه هنوز بدهکار بودیم تصمیم گرفتیم که به مرمت ساختمان بپردازیم. برای این منظور و پرداخت بدهی‌ها مقرر کردیم که حق عضویت‌ها را بالا ببریم.





با اتاق اصناف مکاتبه کردیم چون برای بالا بردن حق عضویت به تائید اتاق اصناف احتیاج داشتیم. ما حتی در مواردی می‌خواستیم از کمک‌های مردمی استفاده کنیم و حتی برای این مسئله نیز احتیاج به مجوز داشتیم. حق عضویت‌ها را که ترمیم کردیم، توانستیم سنوات کارمندان را تسویه کنیم.





یک سری استخدام‌های جدید داشتیم. سیستم رایانه‌ای جدیدی را به همراه اتوماسیون اداری راه‌اندازی کردیم. وقتی‌که از لحاظ مالی رشد پیدا کردیم و بدهی‌ها را نیز پرداخت کرده بودیم تصمیم گرفتیم که آپارتمانی را برای اتحادیه خریداری کنیم که شایسته اتحادیه باشد. به همین منظور یک حساب سپرده افتتاح کردیم و مبلغی را که مازاد بر مخارج اتحادیه بود در آنجا پس‌انداز کردیم و من امیدوارم که به کمک خداوند امسال بتوانیم این ساختمان را برای اتحادیه خریداری کنیم.

 

 

 

ما هرسال در دهه اول محرم (روز دوم یا سوم) مراسمی را در یکی از حسینیه‌های خیابان طالقانی برگزار می‌کنیم. در ماه رمضان مراسم افطار داریم و هرساله در روز عید غدیر نیز مراسمی را برگزار می‌کنیم و امیدواریم این مراسم را در سالن اتحادیه بتوانیم برگزار کنیم.





آیا با توجه به افکاری که شما دارید به‌عنوان مثال زیرساخت‌ها باید درست باشند، حقوق کارمندان باید به موقع پرداخت شود، آپارتمان اتحادیه باید شایسته اتحادیه باشد، بوروکراسی اداری باید رعایت شود و افراد با توجه به کاری که انجام می‌دهند باید از لحاظ مالی منتفع شوند، می‌توان شما را یک تکنوکرات خطاب کرد؟




یکی از مسائلی را که ما در اتحادیه برجسته کردیم، مسئله اخلاق است. یعنی به هر راه و روشی پول درآوردن در اتحادیه ما مذموم و ناپسند است. امروز اخلاقیات یکی از مهم‌ترین مسائل جامعه مهندسی کشور است. شاید به شما بگویند اینجا که رقیب شما مسائل اخلاقی را رعایت نکرده از لحاظ مالی از شما جلو زده است ولی در نهایت و در نتیجه نهایی، جایی که نمرات افراد مشخص می‌شود، برنده کسی است که اخلاق و مسائل اخلاقی را رعایت کرده است.





در جامعه امروز هم داشتن تمکن مالی امر خوب و پسندیده‌ای است و هم حرمت داشتن بین افراد جامعه. حرمت داشتن بین افراد یعنی اینکه شما فرد مورد اعتماد هستید، فرد مورد توجه و اعتنا هستید، فرد مورد احترام در جامعه هستید. حالا اگر شما می‌خواهید بین افراد حرمت داشته باشید لازمه‌اش رعایت اخلاق و مراعات اخلاق حرفه‌ای است. شما همواره باید خود را در جایگاه فرد مقابل قرار دهید. همین اخلاقی که حضرت علی (ع) نیز درباره رفتار افراد توصیه فرموده‌اند.




آیا اهل آشپزی هستید؟



خیلی کم. البته با توجه به رژیم غذایی که دارم من معمولاً شب‌ها سبزیجات و یا میوه میل می‌کنم و ناهار نیز خیلی مختصر می‌خورم. به همین دلیل زیاد اهل آشپزی نیستم. البته با توجه به این رژیم غذایی و ورزشی که انجام می‌دهم توانستم وزن خود را کاهش دهم و تحت کنترل درآورم. من فرد بسیار نظم‌پذیری هستم و هر کاری را به سرانجام مقصود می‌رسانم. با انجام روزانه یک ساعت و نیم ورزش توانستم کمر درد خود را نیز درمان کنم.




آخرین فیلمی که دیده‌اید چه فیلمی بوده است؟



آخرین فیلمی که دیده‌ام یک فیلم با زبان اصلی و ترجمه زیرنویس بود. به کارهای آقای فرهادی علاقه دارم. تمامی فیلم‌های علی حاتمی را به همراه دیالوگ‌های ماندگار آن‌ها در ذهن دارم. یک فیلم از آقای میرکریمی دیدم به نام یه حبه قند که فیلم دیدنی و زیبایی بود. کارهای آقای کیمیایی و مرحوم کیارستمی را هم می‌پسندم. در ضمن به کارهای آقای فرمان آرا نیز علاقه‌مندم.




آیا اهل دیدن تلویزیون هستید؟



در حال حاضر فقط فرصت می‌کنم اخبار را ببینم و دنبال کنم. البته گاهی وقت‌ها آخر هفته نیز اگر وقت آزاد داشته باشم تلویزیون نگاه می‌کنم.




آیا اهل خواندن کتاب هستید؟



در دوره‌های مختلف من کتاب‌های مختلف را می‌خواندم. در دوران دبیرستان کتاب شلوارهای وصله دارکه نویسنده‌ی آن رسول پرویزی بود و همچنین کتاب سه قطره خون که نویسنده آن صادق هدایت بود که تأثیر زیادی درآن زمان بر روی من داشتند را خواندم. در زمان دانشگاه کتاب‌های جلال آل احمد، غلامحسین ساعدی، صمد بهرنگی و یا نویسنده‌های آمریکای جنوبی را مطالعه می‌کردم. در یک دوره کتاب‌های نمایشی می‌خواندم. در زمان انقلاب کتاب‌های دکتر شریعتی، مهندس بازرگان و آیت اله طالقانی را می‌خواندم. در سال ۱۳۸۴ نیز کتاب منطق‌الطیر با شرح دکتر شفیعی کدکنی را مطالعه کردم که یک دنیای جدید را برای من گشود.




آیا اهل نوشتن نیز هستید؟



بله. من مقالات زیادی را در مجله اصناف نوشته‌ام که چاپ‌شده است. البته خودم نیز دست‌نوشته‌هایی دارم که اگر بخواهم آن‌ها را چاپ کنم حدود ۳ یا ۴ کتاب می‌شود.




کار کدام یک از شاعران را دنبال می‌کنید؟



احمد شاملو ،سهراب سپهری، عطار، مولانا، حافظ، سعدی و فردوسی




بزرگ‌ترین عیب آقای معتمد چیست؟

 

 

بزرگ‌ترین عیب من این است که فکر می‌کنم همان‌قدر که من می‌فهمم اطرافیانم نیز باید بفهمند. از دیگر عیوب من در گذشته این بود که می‌خواستم خیلی زود به اهدافم برسم.




اگر به شما بگویند به یک مسافرت خواهید رفت که دو سال طول می‌کشد. اگر دو روز فرصت داشته باشید تا به این مسافرت بروید چه‌کاری را انجام می‌دهید.




تشکیلات شرکت و کارهای مربوط به آن را انجام می‌دهم و یک سری کارهای مربوط به امور خانواده

 

 

اگر به شما بگویند فقط به‌اندازه یک تلفن وقت دارید، این تلفن را به چه کسی می‌زنید؟



با خانواده تماس می‌گیرم



چقدر اهل مسافرت هستید؟

 

سالی۳الی۴بار به مسافرت تفریحی می‌روم. البته مسافرت کاری هم پیش می‌آید




بزرگ‌ترین چالشی که در صنعت تاسیسات با آن روبرو هستیم چیست؟

 

 

بزرگ‌ترین چالشی که در حال حاضر با آن روبرو هستیم مسئله آموزش است. دغدغه من در این سال‌ها مسئله آموزش بوده و هر روز از خدا می‌خواهم که بر دانش من بیفزاید.




برای حفظ مشتری‌هایتان چه‌کاری انجام می‌دهید؟



روراستی و صداقت با مشتری،حفظ احترام و حرمت مشتری برای حفظ مشتری لازم است.




به چه شکل سیگار را ترک کردید؟



یک روز تصمیم گرفتم که این کار را انجام دهم. ولی این را عنوان نکردم تا اگر یک موقع نتوانستم اعتماد به نفسم را از دست ندهم. لذا به خانواده چیزی نگفتم تا اینکه سه روز از نکشیدن سیگار گذشت و آن روز بود که به خانواده گفتم و الان از آن روز چیزی در حدود بیست و اندی سال می‌گذرد.




در مورد کلمات زیر نظر مختصر خودرا بگویید:



ایران:جایی که حاضریم جانمان را فدایش کنیم.


تاسیسات: مدیون تاسیسات هستم و هر کاری را برای ارتقاء آن انجام می‌دهم.


احمدی‌نژاد: مردی که با پوپولیسم خیلی فرصت سوزی کرد.


کنفرانس سرمایش و گرمایش: کنفرانسی که هنوز به حد کمال نرسیده ولی باید به آن کمک کرد.


مادر: کسی که در زمان حیات و حتی بعد از مرگش نیز ما را دعا می‌کند.


همکاران: همکاران بسیار خوبی دارم که همیشه همراه من بودند


عیدی: عیدی گرفتن و عیدی دادن را دوست دارم


جنگ: امر مذموم و ناپسند ولی دفاع کردن مقدس است.


انقلاب: حاصل خواست مردم


تجارت: لازمه هر کشور و فعال اقتصادی


عید غدیر: من عاشقانه حضرت علی (ع) و عید غدیر را دوست دارم


پرچم ایران: مایه افتخار ما


المپیک: نتایج خوب و باعث غرور ملی


دکتر روحانی: رئیس‌جمهوری با افکار خوب که باید حمایت شود.


تاسیسات نیوز: همسو با تاسیسات که دوستدار این صنعت می‌باشد


آقای معتمد: فردی که همواره به دنبال یادگرفتن است.


در پایان از طرف تمامی خوانندگان و همچنین تاسیسات نیوز از وقتی‌که در اختیار ما قرار دادید کمال تشکر را دارم.







پایان

اتحادیهتاسیساتتهویه مطبوعمصاحبهمهندس
Comments (0)
Add Comment