محیطهای آکادمیک مهندسی از علم روز به دور هستند

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان چهارمحال و بختیاری: آموزش و فراگیری علم روز، می‌تواند در این راستا بسیار کمک کننده باشند اما متاسفانه دانشگاه‌ها و محیط‌های آکادمیک ما معمولا از دانش روز عقب هستند و سرفصل‌های دروس تخصصی با علم دنیا به روز نشده‌اند.
به گزارش تاسیسات نیوز، دکتر مهران کوهی‌کمالی، گفت: برای پیشرفت مهندسان تازه کار استان چهارمحال وبختیاری، باید خارج از محیط‌های آکادمیک دانشجویان را در محیط‌های اجرایی قرار دهیم تا بیشتر با نرم‌افزارهای روز آشنا شده و بتوانند به راحتی در محیط‌های کار جذب شوند.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان چهارمحال وبختیاری در گفت‌وگو با پایگاه خبری سازمان نظام مهندسی، با اشاره به جایگاه فعلی مهندسان در جامعه و تأثیر دانش مهندسی در بسیاری از عرصه‌های مهم زندگی مانند مسکن و امور مربوط به آن بیان کرد:
با نگاهی به جایگاه فعلی مهندسان در ایران می‌توان دریافت که این جایگاه مهم به سمت و سوی خوبی پیش نمی‌رود. مهندسان در جوامع پیشرفته دارای جایگاه ویژه‌ای هستند و اغلب در جایگاه اول قرار می‌گیرند؛ اما متاسفانه جامعه مهندسی ما از رتبه خوبی برخوردار نیست.
وی خاطرنشان کرد: جامعه مهندسان با دید آینده‌نگری و سناریوپردازی پرورش پیدا کرده و همین امر باعث شده تا افراد این رشته قابلیت استنتاج داشته باشند و به سمت و سوی خوبی پیش بروند.
وی ادامه داد: خوشبختانه جامعه امروزی مهندسان ما از باسوادترین افراد تشکیل شده‌اند. افرادی که در محیط‌های آکادمیک درس خوانده و در دسته بهترین‌ها قرار دارند. این ویژگی‌ها ایجاب می‌کند مهندسان تازه‌کار روش‌های نوین را یاد بگیرند و با متدهای روز دنیا به خوبی آشنا شوند. علاوه براین، خصوصیاتی چون علم، اخلاق، وجدان و تقوا اصولی هستند که مهندسان بنا به مسئولیت و بار سنگینی که بر دوش خود دارند، باید دارا باشند.
دکتر کوهی افزود: آموزش و فراگیری علم روز، می‌تواند در این راستا بسیار کمک کننده باشند اما متاسفانه دانشگاه‌ها و محیط‌های آکادمیک ما معمولا از دانش روز عقب هستند و سرفصل‌های دروس تخصصی با علم دنیا به روز نشده‌اند.
وی ابراز تاسف کرد: دانشگاه‌ها در بهترین ویرایش کتاب‌های دانشگاهی؛ حداقل بیش از یک دهه عقب هستند. بنابراین وقتی مهندسان تازه کار وارد محیط‌های جدید کاری می‌شوند با دوگانگی اساسی در زمینه کار عملی و دروس تئوری که یاد گرفته‌اند، روبرو می‌شوند. حال برای پیشرفت مهندسان تازه کار استان چهارمحال وبختیاری، باید خارج از محیط‌های آکادمیک دانشجویان را در محیط‌های اجرایی قرار دهیم تا بیشتر با نرم‌افزارهای روز آشنا شده و بتوانند به راحتی در محیط‌های کار جذب شوند.
رئیس سازمان نظام مهندسی استان چهارمحال وبختیاری، در پایان خاطرنشان کرد: مهندسی همراه با اخلاق است و اخلاق همراه با وجدان و ارزش‌های انسانی است و اگر نباشد مهندسی معنایی نخواهد داشت.
آکادمیک مهندسیعلم مهندسینظام مهندسی ساختمانکهگیلویه و بویراحمد
Comments (0)
Add Comment