محورهای اصلی مورد مطالبه نظام مهندسی در سال ۱۴۰۳ از زبان شکیب

تاسیسات نیوز – صدیقه بهزادپور: حمزه شکیب رئیس نظام مهندسی ساختمان کشور در گفت و گو با خبرنگار تاسیسات نیوز به بیان دستاوردهای سازمان در سال ۱۴۰۲ و اصلی ترین محورهای مورد نظر خود در سال ۱۴۰۳ پرداخت.
حمزه شکیب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در گفت و گو با خبرنگار تاسیسات نیوز گفت: اقدامات صورت گرفته توسط نظام مهندسی ساختمان در سال ۱۴۰۲ به سه دسته؛ اقدام جهت شفافیت در حوزه نظام مهندسی، دستیابی به شفافیت و برنامه ریزی تفکیک می شود.
شکیب ایجاد ارتباط دوطرفه نسبتاً مطلوب فی مابین حاکمیت ( دولت، مجلس و قوه قضائیه) و نظام مهندسی را از جمله نقاط مثبت عملکرد سازمان نظام مهندسی کشور در سال ۱۴۰۲ دانست که شکل گرفت و در این راستا بسیاری از مشکلات و خلاء های موجود با توجه به تعامل موجود در سطح کلان به خوبی رصد و تلاش برای حل آن انجام شد.
او ادامه داد: اقدام جهت توانمندسازی و افزایش مهارت اعضای نظام مهندسی ساختمان تهران نیز از رویکردهای مهم و مورد توجه نظام مهندسی در سال ۱۴۰۲ به شمار می آید که همزمان با دیگر اقدامات سازمان، برنامه ریزی های خوبی صورت گرفت که به نتایج مطلوبی نیز منتهی شد. راه اندازی سامانه یکپارچه مهندسین در نظام مهندسی ساختمان استان تهران اجرایی شد که در ادامه در صدد تعمیم آن به صورت اقدامی بنیادی و همه گیری در سراسر کشور هستیم . در راستای اجرای این طرح سامانه های زیرمجموعه سامانه یکپارچه مهندسی مانند؛ عضویت، سامانه اجرای نظارت، طراحی، اجرا، خدمات آزمایشگاهی، آموزش، شعبه انتظامی و … نیز فعال شده و بخشی از دیگرسامانه های نیز مقرر شده تا پایان سال جاری اجرا و در نهایت تا شهریور ماه سال ۱۴۰۳ نهایی خواهد شد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان، ارتقاء سطح رضایتمندی و اعتماد این گروه به سازمان نظام مهندسی ساختمان را از مزایای این سامانه یکپارچه ذکر و بیان کرد:  یکی دیگر از برنامه های صورت گرفته توسط سازمان را ایجاد رابطه مطلوب دوسویه بین سازمان و حاکمیت است که بعد از دو دوره تنش بسیار سنگین فیمابین نظام مهندسی و نهادهای حاکمیتی، رویکردی مطلوب ارزیابی می شود که  در این راستا نتایج خوبی نیز به همراه داشت. که می توان به موارد واقعی سازی تعرفه خدمات مهندسی در تعامل با وزارت راه و شهرسازی،  بیمه مهندسین و تصویب آن در مجلس، تصویب و ابلاغ اجرای انجام امور ساختمان ها توسط مجری ذیصلاح دارای پروانه از سوی قوه قضائیه اشاره کرد. وی توضیح داد: مسئله بیمه مهندسان پس از ایرادات وارد شده از سوی شورای نگهبان مجدداً به مجلس ارسال شده است و امیدواریم مسئله بیمه مهندسان تا پایان سال ۱۴۰۲ نهایی شود.
او همچنین افزایش شفافیت و عدالت محوری در خصوص ارجاع کار که پیش از این منجر به ایجاد شائبه هایی در جامعه مهندسی شده بود را از دستاوردهای ایجاد سامانه یکپارچه مهندسی دانست و گفت: با راه اندازی این سامانه، افراد حقیقی و حقوقی که قبلاً جدا بودند، با ایجاد سامانه در شهر تهران و شهرستان های اطراف تهران همه در یک سطح قرار گرفتند و اطلاعات همه افراد به شکل تجمیع شده قابل دسترس قرار گرفت و به این ترتیب افرادی که طی سه سال اخیر پروژه های زیادی را گرفته بودند و ظرفیت ارجاع کار آنها پرشده بود به شکل کاملاً شفافی قابل مشاهده است. خبر خوب دیگری که در این زمینه قابل اشاره است، اینکه برنامه ریزی های لازم در حال انجام است تا کارمندان امکان دسترسی به نرم افزارها و جابجایی های احتمالی را نداشته باشند و به این ترتیب هر گونه شائبه ای نیز در زمینه ارجاع کار از بین خواهد رفت.
شکیب مقوله مهارت افزایی اعضای سازمان نظام مهندسی را امری مهم در دایره نظام مهندسی دانست و افزود: شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان برای نخستین بار در استان های مختلف اقدام به برگزاری دوره های آموزشی و افزایش مهارت کلیدی برگزار کرد که در دنیا نیز بی نظیر است که از جمله آن ها می توان به طراحی بر اساس عملکرد، صرفه جویی انرژی، مقاوم سازی، کنترل حریق در ساختمان ها و … اشاره کرد. از سوی دیگر انجام سفرهای من به عنوان رئیس شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان به عنوان منتخب این سازمان و گروه و از سوی دیگر بعنوان نماینده رئیس جمهوری، فرصتی مناسب برای بررسی ظرفیت ها، خلاءها و چالش های احتمالی در بخش نظام مهندسی، ساخت و ساز و… و سازمان هایی که در ارتباط با این حوزه بود، تا بتوانیم با نگاهی جامع در مسیر رشد و توسعه قرار گیریم.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در ادامه در برنامه های در دست اقدام برای سال ۱۴۰۳ سخن گفت و افزود: پی گیری و  نهایی کردن بسیاری از اموری که در سال ۱۴۰۲ صورت گرفته، یکی از امور مدنظر برای اجراست که پی گیری خواهیم کرد، اما دو محور و رویکرد اساسی نیز در سال ۱۴۰۳ پی گیری خواهیم کرد.
شکیب پی گیری مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان را یکی از مهمترین مباحث مورد توجه در نظام مهندسی دانست و افزود: مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان بیش از ۱۰ سال است که ابلاغ شده، اما فرصت عملیاتی شدن نیافته است، از این رو در سال ۱۴۰۳ به صورت جدی در تلاش برای عملیاتی کردن آن خواهیم بود و در این راستا خواهیم توانست به این مزیت که بتوانیم سرمایه های ملی را در قالب مسکن بخش خصوصی است را محافظت و ایمن سازی بیشتری کنیم. به عنوان مثال حوادث گوناگونی مانند آتش سوزی ساختمان پلاسکو که بعد از ساخت مشمول نگهداری و رسیدگی های اصولی پس از ساخت با نظارت مجری ذیصلاح و .. نمی شد و رها می گردید را در مبحث ۲۲ ملی بررسی و پی گیری خواهیم کرد تا از وقوع حوادث مشابه به دلیل عدم نظارت و بازرسی های آتی چنین ساختمان هایی، جلوگیری کنیم .
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور ادامه داد: همچنین در تلاش هستیم تا ارتباطی منطقی فی مابین سرمایه گذاران و مالکان ساختمان ها ایجاد کنیم تا از میزان کاستی ها و بی اعتمادی های موجود بکاهیم، به گونه ای که مالک یا سرمایه گذار با تعیین مهندس ناظر کارآمد با دانش به روز، برای ملک خود ایمنی بیشتر و در نتیجه ارزش افزوده بیشتری ایجاد کند، و در این راستا همچنین معضلاتی چون امضاء فروشی و … نیز با ایجاد سازوکار کنترل و نظارت بیشتر در تعامل با وزارت راه و شهرسازی، حذف شود.
او همچنین اضافه کرد: با رایزنی های صورت گرفته فی مابین مراکز تولیدی – صنعتی و فنی در حوزه ساختمان در تلاش هستیم علاوه بر ارتقاء سطح کمی و کیفی مهندسان در حوزه ساخت و ساز، فناوری و دانش روز و همچنین مصالح ساختمانی به کاررفته در صنعت ساختمان، استاندارد و بر اساس آخرین تکنولوژی ها و فناوری های روز باشد، چرا که قطعاً با تحقق این رویکرد، سیاستی برد – برد برای مهندسان و مردم با جلب اعتماد مردم و افزایش سطح ایمنی و کیفی ساختمان ها حاصل خواهد شد.
آموزش های نظام مهندسیارجاع کارحمزه شکیبشکیبمبحث 22 مقررات ملی ساختمانمقررات ملی ساختمانمهارت های نظام مهندسینظام مهندسی
Comments (0)
Add Comment