ما و مالیات – 92

حسین بادامی

 

کارشناس امور مالیاتی

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز، دوانی، رئیس انجمن حسابرسان خبره بر این باور است مالیاتی که کارمندان و کارگران از ابتدای انقلاب تاکنون پرداخت کرده‌اند بیش از مالیات مشاغل است در حالی‌که تعداد کارمندان بسیار کمتر از این مشاغل هستند. اطلاعات بانک مرکزی نشان می‌دهد که در‌ سال ٩۴ تقریباً ۱۱‌درصد درآمد مالیاتی کشور از اشخاص حقوقی دولتی و ۲۶‌درصد از شرکت‌های خصوصی بوده است. ۱۰‌درصد هم سهم مالیات بر حقوق و دستمزد کارمندان (اعم از دولتی و خصوصی) و تنها ۴درصد هم درآمد مالیاتی مشاغل و صنوف بوده است.

 

جالب این‌که مالیات نهادها و بنیادها کمتر از ١ /٠‌درصد بوده است. ۴۶‌درصد درآمد مالیاتی دولت در این ‌سال از محل مالیات‌های مستقیم بوده که شامل ۲۵‌درصد مالیات بر ارزش‌افزوده هم می‌شود؛ به‌وضوح مشخص است که اگر معافیت‌ها را کنار بگذاریم، بیشترین فرار مالیاتی در مشاغل و اصناف اتفاق می‌افتد.

 

با وجود این، تقوی‌نژاد، رئیس سازمان امور مالیاتی به کاهش این آمارها امیدوار است.

 

وی برای کاهش ارقام فرار مالیاتی به اقداماتی متکی است که پیش از این در سازمان امور مالیاتی انجام‌شده است. مانند اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم که برخی اختیارات قانونی دولت در مالیات‌ستانی را توسعه داده یا کمیته خدمات مؤدیان که در اداره‌های استانی راه‌اندازی شده است. تقوی‌نژاد همچنین می‌گوید احتمالاً با انجام این اقدامات، حداقل پنج‌هزار ‌میلیارد تومان از رقم ١٣ تا ٣٠‌ هزار میلیارد ‌تومانی فرار مالیاتی شناسایی و وصول می‌شود.

 

تقوی نژاد امیدوار است با این اقدامات، فرار مالیاتی را که به گفته خودش «موضوع ناشناخته‌ای» است، مهار کند.







انتهای خبر

تاسیساتمالیاتیادداشت
Comments (0)
Add Comment