ما و مالیات – 4

حسین بادامی

کارشناس امور مالیاتی

به گزارش تاسیسات نیوز، ادامه مقاله دنباله دار ما و مالیات را میخوانید.


بر اساس قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی، اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم آخرین بار در سال 1381 انجام شد. در قانون مذکور، مالیات بر انواع مختلفی تعیین و تفکیک گردیده که شامل مالیات بر دارایی (املاک، مستغلات و اراضی بایر، و ارث ) و مالیات بر درآمد (شامل املاک، کشاورزی، حقوق،مشاغل، اشخاص حقوقی و اتفاقی ) می‌باشد.

 

 

 

در کشور ما مالیات‌های نوع یک که بر دارایی‌ها تعلق می‌گیرند عمومیت کمتری داشته و موردنیاز اشخاص حقوقی نمی‌باشد. لذا در مباحث پیش رو از این نوع مالیات‌ها گذر کرده و بر مالیات‌های درآمد که موردنظر شرکت‌ها و اشخاص حقیقی و حقوقی می‌باشند تمرکز بیشتری خواهیم داشت.

 

 

 

بر اساس بند 1 قانون مالیات مستقیم، کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی داخلی و خارجی نسبت به درآمدهایی که در ایران تحصیل می‌نماید مشمول پرداخت مالیات می‌باشد. این به این معنی است که اشخاص حقوقی (شرکت‌ها، نهادها، مؤسسات و هر مجموعه حقوقی ) می‌بایست در طی سال مالی و پس‌ازآن، به‌اصطلاح عرفا در خصوص درآمد خود « مراقبه « نموده و اقلام مشمول مالیات را استخراج و ضبط و نگهداری نموده و در مواعد مقرر مالیات آن را پرداخت نماید. با توجه به تنوع مالیات‌های مورداشاره در بالا، احتیاط و مراقبت مداوم شرکت‌ها مانع از تعلق جرائم به مالیات‌های متعلقه خواهد بود.

 

 

یکی از اولین اقلامی که مشمول مالیات می‌باشد، مالیات املاک می‌باشد. این مالیات بر درآمدهای ناشی از اجاره املاک و مستغلات ، اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد.

 

 

 

 

 

انتهای خبر

تاسیساتمالیاتیادداشت
Comments (0)
Add Comment