ما و مالیات – 2

به گزارش تاسیسات نیوز، در همین زمان که روش‌های اخذ مالیات به شکل امروزی گسترش یافت، مالیات‌های متعددی نظیر مالیات بر دارایی، مالیات بر ثروت، مالیات بر ارث، مالیات بر مصرف، مالیات آلایندگی محیط‌زیست، مالیات بر حقوق و…. نیز منابع جدید مالیاتی بودند که در کشورهای متعدد به اشکال گوناگون تعیین و دریافت گردید.




در حال حاضر بیش از بیست نوع مالیات مستقیم و بیش از ده مالیات غیرمستقیم درکشورهای جهان از مردم اخذ می‌شود که باهدف توزیع ثروت و درآمد بین فقرا، تأمین بودجه کشور، هزینه‌های حقوق و مزایای کارکنان دولتی و ایجاد زیرساخت‌های موردنیاز تدوین‌شده‌اند.





ماليات پايدارترين و سالم‌ترین منابع مالي دولت‌ها است كه به شخص، واحد اقتصادي، دارايي و ساير منابع تقسيم می‌شود. در ايران در سال 1345 نخستين قانون ماليات مستقيم به تصويب رسيد كه پس از سه بار ويرايش در سال‌های 1366، 1371 و 1380 به قانون فعلي تغيير يافت. ليكن با توجه به بروز برخي مشكلات در اجراي آن‌ها و لزوم به‌روزرسانی، قانون جديد مالیات‌های مستقيم در تیرماه 1394 اصلاح و مورد تصويب مجلس قرار گرفت.

 

 

 

قانون مالیات‌های مستقيم بر كليه منابع مالياتي شامل درآمد، سود، ماليات اتفاقي، ماليات بر ارث، دارايي،‌مصرف و … اثر مستقيم داشته و به دلیل گستردگي و پيچيدگي قوانين و تعدد بخشنامه‌ها ،‌استعداد عجيبي در بروز بحران‌های مالي و اقتصادي و بعضاً ورشكستگي شرکت‌ها و مؤسسات و حتي اشخاص حقيقي بازي می‌کند.





ضمناً بزرگ‌ترین مشكل درباره جهل به قوانين مالياتي، عدم اطلاع از نتيجه در زمان اقدام به عمل است. زيرا بر اساس روال داخلي كشور، رسيدگي به همه حساب‌ها و اشخاص و شرکت‌ها حداقل يك تا دو سال بعد از وقوع ماليات اتفاق خواهد افتاد.

ادامه دارد…






انتهای خبر

تاسیساتمالیاتیادداشت
Comments (0)
Add Comment