ما و مالیات – 1

به گزارش تاسیسات نیوز، مالیات و تدوین شیوه‌های اخذ و قوانین مرتبط با آن، از نخستین قوانین و مقررات بشر بوده که از نخستین روزهای تشکیل جوامع بشری و پس از دوران غارنشینی و هم‌زمان با رشد جامعه شهری و روستایی، به‌منظور تأمین هزینه‌های دولت‌ها و قبایل و کشورها بکار گرفته‌شده است.



در اولین جامعه‌های شکل یافته، روسای قبایل به‌منظور تحکیم خود و ایجاد قدرت و ثروت بیشتر، به اخذ مالیات از اسب‌ها، مزارع، نیزه و سرنیزه، گوسفندان، گندم و محصولات کشاورزی و در قبایل بدوی حتی از زنان اقدام نمودند.



حتی بر اساس یافته‌ها، برخی معافیت‌های مالیاتی نظیر نیزه‌های سربازان و اسب‌های جنگی نیز در آن دوران تعیین‌شده بود.

 

 

به‌مرورزمان و با بزرگ شدن دولت‌ها، اخذ مالیات و شیوه‌های آن و همچنین اقلام مشمول مالیات، به شکل‌های گوناگون گسترش یافت که در هر دوره به فراخور زمان و مکان ، به نام‌ها و روش‌های مختلف تدوین شدند.




باج، جزیه، فدیه، خراج، سهم دولت، حق مالکانه، بهره مالکانه، خمس ، زکات و …نام‌های متعددی بودند که بر مالیات در دوره‌های گوناگون تعلق گرفت. حتی کشورهای مستعمره نیز سالیانه می‌بایست مبالغ هنگفتی به شکل طلا و نقره به کشورهای اشغال‌کننده پرداخت می‌نمودند که به‌نوعی مالیات کشور لحاظ می‌شد.





همچنین اخذ مالیات از بزرگ‌ترین چالش‌های همه دولت‌ها در دنیا و از زمان شروع بشریت تاکنون بوده است. همیشه در زمان اخذ مالیات، درگیری‌های کوچک و بزرگ و بعضاً خونین نیز بین مأمورین مالیاتی با مردم که امروزه به‌عنوان مودیان شناخته می‌شوند وجود داشته است.




در کتاب تاریخ تمدن ویل دورانت، موارد متعددی از این مشکلات مالیاتی در کشورهای پیشرفته نیز ذکرشده است. به‌عنوان‌مثال، پرنس چارلز ششم، پادشاه انگلستان در حدود سال 1600 میلادی، به شکل بسیار سخت‌گیرانه به اخذ مالیات اقدام کرد و جزای مرگ را برای کشاورزان فقیر که مالیات خود را پرداخت نمی‌کردند معین نمود.





کار به‌گونه‌ای پیش رفته بود که در زمان صرف غذا در خانواده‌ای که سه نان در سفره می‌گذاشتند، پدر مفلوک خانواده یک نان را از تیررس کودکان گرسنه خارج و برای مالیات در گنجه‌ای قرار می‌داد تا به عواقب شوم عدم پرداخت دچار نشود! درنهایت ظلم‌های حکومت کار را به‌جایی رساند که با حکم کشیشان، مردم بر ممیزان مالیاتی و حکومت شوریدند.





سر داروغه را از بدن جدا کردند و چند ممیز مالیاتی را در خیابان به آتش کشیدند! این شورش تا سقوط چارلز ششم و پایان حکومت وی ادامه یافت.جالب اینکه این موضوع، دستمایه‌ای برای فیلم‌سازان شد تا مجموعه‌های رابین‌هود را بر اساس این داستان واقعی شکل دهند و امروزه نام داروغه ناتینگهام، پرنس جان و دعای خیر وی برای مردم، بخشی از شوخی مودیان مالیاتی در کشورهای مختلف واز جمله کشورمان محسوب می‌شود!!

 

 

 

این روش‌های خشن مالیاتی، به شکل‌های متمدنانه در سال‌های بعد نیز ادامه یافت و به‌جایی رسید که چرچیل گفت از مرگ و مالیات گریزی نیست. حتی آل کاپون، رئیس بزرگ مافیا ، پس از سال‌ها جنایت و آدم کشی و قاچاق مواد مخدر ، تنها به جرم فرار مالیاتی به زندان محکوم و تا پایان عمر دربند شد.

ادامه دارد…







انتهای خبر

تاسیساتمالیاتیادداشت
Comments (0)
Add Comment