ما همه خبرنگاریم

روح الله واصف

 

به گزارش تاسیسات نیوز، یادداشتی که مطالعه میکنید سرمقاله هفته نامه تاسیسات نیوز شماره ۱۱5 میباشد.




همکاران عزیز سلام و خداقوت

 

 

 

همه می‌دانیم وقتی خانم‌ها می‌خواهند مردها را دست بیندازند از علاقه آن‌ها به اخبار می‌گویند. البته این به معنای بی‌علاقگی آن‌ها به خبر نیست. بچه‌ها هم خبرها را دوست دارند. برای همه ما خبرها مهم هستند.





خبر افزایش قیمت دلار، ورشکستگی یک شرکت بزرگ، پیروزی یک قهرمان ملی همه برای ما جالب و هیجان‌انگیز است. در واقع خبرها، هیجان و نمک زندگی ماست. وسیله‌ای برای فرار از روز مرگی و تلاشی برای آنکه خود نیز خبرساز باشیم.






خبر ناگهانی یک مسافرت خوب، یک شام بیرون از خانه و یا یک اسباب‌بازی همه خبرسازی ماست برای دیگران. در پایان روز کاری خبرهای روزانه را برای خانواده خود تعریف می‌کنیم. ما خبرنگار خبرهای آن روز می‌شویم و چقدر سعی می‌کنیم خبرها را درست بنگاریم و درست ارائه کنیم تا تحسین شویم.






خبر ما مقدمه داشته باشد، توضیح و تفصیل بدهیم، به اندازه باشد و نتیجه بگیریم. یعنی تمام عناصر خبر را می‌شناسیم و حفظ می‌کنیم. حتی اگر عکسی با گوشی موبایل خود گرفته‌ایم آن را هم به‌موقع نشان می‌دهیم. پس تصویرسازی هم بلدیم و به کار می‌بریم.

 

 

 

 

 

چرا خبرنگار بودن این‌قدر برای ما مهیج و جالب است؟ و چرا خبر شنیدن برای ما بخشی از لذت‌های ماست؟ آن‌قدر که حاضریم خرج کنیم و روزنامه بخریم، یا مدام به اینترنت وصل باشیم و از همه‌چیز باخبر باشیم. چون خبر بخشی از زندگی ما را می‌سازد. چون ما در دهکده‌ای به وسعت جهان زندگی می‌کنیم و حتی شهروندی در ییلاقی دور در گوشه جنوب غربی گوام، همسایه ماست و میل به دانستن – شما بخوانید فضولی – در همه ما وجود دارد.






همان‌طوری که در وسط یک غذای شیرین، یک خوراکی ملس می‌چسبد، خبرها هم خوراکی ملس همراه با غذای ما هستند. یا خوراکی‌ترش یا خوراکی شیرین. مهم تلاش آن‌ها برای افزایش لذت ما از خوردن زندگی است. این خوراکی‌ها با دسر بعد از غذا متفاوت‌اند. خبرها را باید با زندگی و همراه آن سرو کرد و مسئولیت ساخت این خوراکی‌ها که گاهی خوشمزه‌تر از خود غذا می‌شوند با خبرنگارهاست. مانند شمایی که خبرها را برای دیگران نقل می‌کنید و می‌شوید خبرنگار.





اگر یک کلاغ را با زبان جادویی خود به چهل کلاغ تبدیل کنید خبرنگاری غیرقابل اعتماد می‌شوید. اگر چوپان شوید و خبر دروغ بدهید می‌شوید خبرنگار دروغگو و اگر درست و سالم و صحیح و بی‌طرف خبر بدهید مورخ می‌شوید و تاریخ را می‌نگارید. بیهقی بزرگ می‌شوید یا حتی مارکوپولو. کسانی که زمانی خبرها را نگاشتند و منتقل کردند و اکنون خبرهای آن‌ها تاریخ این جهان است.

 

 

 

 

ما خبرنگار هستیم. همه ما می‌توانیم دروغ بگوییم، غیبت کنیم، تهمت بزنیم، غلو کنیم و آبروبری کنیم. این خیانت به آرمان‌های انسانی است.می‌توانیم در خبرهای خود ماست مالی کنیم، زشتی‌ها را نگوییم، موضوع را قوی‌تر و بزرگ‌تر و چالاک‌تر عنوان کنیم و همه چیز را عالی نشان دهیم. این هم خیانت به آرمان‌های انسانی است. این‌ها همان دروغگویی است.

 

 

 

 

ما خبرنگار هستیم. همه ما باید راست بگوییم. همانی را که دیدیم به همان شکل به همان کیفیت و حتی با همان زاویه دید خودمان و اگر نتیجه‌ای می‌گیریم آن را از متن خبر خود جدا کنیم تا مشخص باشد وقایع‌نگاری ما با نظرات ما متفاوت است.

 

 

 

 

خبرنگاری ساده است تا وقتی‌که در مأموریت خود گلوله نخوری، سقوط نکنی و از بی‌خوابی نمیری. وقتی در سالن خنک نشسته‌اید و از مراسم لذت می‌برید یا در دلتان به آن فحش می‌دهید! نگاه کنید و افرادی را ببینید که از گوشه‌ای به گوشه دیگر می‌دوند و عکس می‌گیرند و یا به سرعت تایپ می‌کنند و می‌نویسند در حالی که شرشر عرق می‌ریزند و نمی‌توانند مانند شما کت و شلوار شیک بپوشند و منتظر زمان پذیرایی باشند.

 

 

 

 

آن‌ها خبرنگارانی هستند که خوراکی‌های همراه با زندگی شما را می‌سازند. آن‌ها هم بخشی از لذت‌های غذا را می‌سازند پس آن‌ها دوست‌داشتنی و مهم‌اند.

 

 

 

همان‌قدر که هنرمندان مهم‌اند چون هنرمندانه می‌سازند.

 

 

 

همان‌قدر که مهندسان مهم‌اند چون محکم و کارآمد می‌سازند.

 

 

 

همان‌قدر که پزشکان مهم‌اند چون سلامتی را می‌سازند.

 

 

 

روز خبرنگار و همکاران ما در همه مطبوعات ایران و به‌ویژه خاص‌ترین خبرنگاران جامعه تأسیساتی ایران یعنی همکاران من در پایگاه خبری تأسیسات نیوز مبارک.






انتهای خبر

تاسیساتخبرنگارسخن سردبیریادداشت
Comments (0)
Add Comment