مای عقب مانده

روح اله واصف

 

به گزارش تاسیسات نیوز، یادداشتی که مطالعه میکنید سرمقاله هفته نامه تاسیسات نیوز شماره ۱۳4 میباشد.




همکاران عزیز سلام و خداقوت

 

 

چند روز پیش شرکتی که به‌تازگی نمایندگی یک تولیدکننده خارجی دستگاه‌های چیلد بیم را اخذ نموده است برای آشنایی با این دستگاه سمینار کوچکی را برگزار کرده بود که من هم دعوت شده بودم. با وجود مشغله کاری فراوان، به دلیل مطالعات شخصی و مشغول بودن به ترجمه هندبوک اشری، با این دستگاه‌ها کمی آشنایی داشتم و این فرصت خوب را مغتنم دانستم تا با این دستگاه بیشتر آشنا شوم و این بهانه‌ای شد برای سرمقاله امروز.

 

 

 

این دستگاه و البته بسیاری دستگاه دیگر سال‌هاست که ابداع شده است و در حال کار می‌باشد. اما ما بسیاری از آن‌ها را حتی به اسم هم نمی‌شناسیم. این فاصله اسف‌بار ما با تکنولوژی مدرن دنیا چندین عامل مهم دارد: نخستین عامل بی دانشی مهندسان طراح، مجری و بهره بردار است. وقتی ما سیستم‌ها را نمی‌شناسیم پس از آن‌ها استفاده نمی‌کنیم.

 

 

 

مشکل بعدی بازهم خود ماییم که به خاطر دانش کم، مزایا و معایب سیستم‌ها را نمی‌دانیم. پس سیستمی را جایی استفاده می‌کنیم که نباید و یا در جایی استفاده نمی‌کنیم که باید. پس در دید مصرف‌کننده محصولی بد می‌شود بدون اینکه محصول عیبی داشته باشد.

 

 

 

سومین عامل قصه قدیمی بی ارزشی انرژی در کشور ماست. ارزان است یا فراوان است یا ناشناخته است و یا… . به‌هرحال بی‌اهمیت است. اما تمام سیستم‌های نوین تاسیسات دنیا به دلیل اهمیت انرژی اختراع یا بهینه می‌شوند.به دلیلی که برای ما مهم نیست!

 

 

 

چهارمین عامل گرانی سیستم‌های کنترل و یا لااقل تصور غلط ما به گرانی آنهاست. نقطه عطف سیستم‌های نوین در دنیا تجهیزات کنترلی مهمی است که باید در کنار آن‌ها وجود داشته باشد. ما یا این تجهیزات را نمی‌شناسیم و یا آن‌ها را بسیار گران می‌دانیم. زیرا اهمیت آن‌ها را درک نکرده‌ایم. نه در انرژی و نه در آسایش. شاید باید پذیرفت که بدون این تجهیزات طراحی ما لنگ است!

 

 

 

 

پنجمین عامل سودخواهی و راحت‌طلبی تأمین‌کنندگان تجهیزات است. صدها مدل فن کویل را وارد می‌کنیم اما دریغ از یک تجهیز جدید. اگر هم تجهیزی را وارد می‌کنیم دانش آن را نداریم و نمی‌دانیم چه چیزی وارد کرده‌ایم. بارها شخصاً محصولی را دیده‌ام که واردکننده آن در مقابل سؤالات من کتابچه محصول را به من داده است و به راحتی عنوان نموده است ببخشید من هم نمی‌دانم!

 

 

 

البته به این لیست می‌توان بسیاری موارد دیگر را افزود. اما مهم آن است که برای کوتاه کردن آن، چه می‌توان کرد!







انتهای خبر

برندتاسیساتنشریهیادداشت
Comments (0)
Add Comment