لزوم پياده‌سازی همه جانبه مقررات ملی ساختمان و حضور مهندسان صاحب صلاحيت در پروژه های ساختمانی

به گزارش تاسیسات نیوز، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران گفت: سال 1369 زلزله­‌ای مهیب در رودبار رخ داد که حدود 35 هزار نفر در این زلزله کشته شدند. بعد از این حادثه دو نهاد در کشور تشکیل شد؛ سازمان نظام مهندسی ساختمان و ستاد مدیریت بحران. سازمان نظام مهندسی بعد از تشکیل برای اینکه امر ساختمان­‌سازی شرایطی را داشته باشد که بتواند در حوادث طبیعی مقاومت لازم را داشته باشد و شرایط استاندارد زندگی ساکنانش با اینگونه حوادث تغییر نکند قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان را در سال 74 به صورت آزمایشی تهیه و تصویب و عملیاتی کرد.





حسن قربانخانی در نشست خبری 11 بهمن این سازمان اظهار کرد: یکی از اهداف قانون نظام مهندسی، تدوین مقررات ملی ساختمان است. مقررات ملی قوانين مشترک و لازم­‌الاجرایی است که برای تمام افرادی که در حوزه ساخت و ساز فعالیت دارند شامل مراجع صدور پروانه، مهندسان، کارفرمایان و حتی بهره­‌برداران لازم­‌الاجراست.





مقررات ملی در جهت ایمنی، بهداشت، سهولت در بهره‌­برداری و صرفه‌­جویی در انرژی است. دقیقا همان مباحثی که ما در حوزه ساخت و ساز امروز به آنها احتیاج داریم.

 

 

 

وی افزود: ایران یکی از 20 کشور حادثه خیز دنیا ست که از 40 حادثه طبیعی شناخته شده در دنیا 31 مورد در کشورمان اتفاق افتاده است، بنابراین شرایط کشور ما به لحاظ طبیعی بحرانی است این یعنی ما باید به اجرای مقررات ملی بیش از هر کشور دیگری اهمیت بدهیم. این از جمله مواردی است که کمتر به آن پرداخته شده است.

 

 

 

قربانخانی با بیان اینکه در بخش مقررات ملی ساختمان سه حوزه طراحی، نظارت و اجرا و بخش نگهداری و بهره‌برداری مطرح است، ادامه داد:در بخش اول یعنی بحث طراحی تقریبا کار انجام شده است یعنی تمام طراحی‌ها در کشور بر اساس مقررات ملی انجام می‌شود زیرا این بحث به جامعه مهندسی مربوط می‌­شود و مهندسان ما موظف­‌اند بر اساس مقررات ملی طراحی‌هایشان را در حوزه­‌هایی که قانون و مقررات مشخص کرده انجام دهند. سازمان نظام مهندسی نیز کنترل طراحی‌ها بر اساس مقررات ملی را بر عهده دارد.

 

 

 

 

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران افزود: اما در بخش نظارت و اجرا علیرغم گذشت 20 سال از تصویب قانون نظام مهندسی، هنوز موارد حادی را داریم. درست است که امروز در کشور ما تقریبا ساختمانی بدون نظارت ساخته نمی‌شود اما این نظارت شامل بخش‌­های مختلفی است. در مقررات ملی هم در بخش ایمنی، بهداشت، صرفه‌­جویی در انرژی و… را داریم که باید مقررات ملی ما متناسب با این بخش­‌ها عملیاتی شود اما اتفاقی که می‌افتد این است که هرکدام از این حوزه‌ها به صورت تخصصی توسط عده‌ای از مهندسان نظارت و کنترل می‌شود.

 

 

 

 

وی با تاکید بر اینکه در بحث ایمنی که مربوط به بخش سازه­ای می‌­شود توسط مهندسان عمران، بخش بهداشت و صرفه‌جویی در مصرف انرژی توسط مهندسان معمار و تاسیسات کنترل می‌شود، خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد علیرغم همه معضلاتی که در کشور داریم چندان اهمیتی به این موضوعات داده نشده است. در شهر تهران ساختمان‌های کمتر از 1500 متر مربع هنوز به صورت تک ناظره ساخته می‌شود و نظارت 4 ناظره که مقررات ملی سال­‌هاست آنها را الزامی دانسته، هنوز بطور کامل اجرايی نمی‌شود.

 

 

 

 

قربانخانی اظهار کرد: ‌ایران 5 برابر میانگین جهان انرژی مصرف می‌کند به عبارت دیگر یک کشور 80 میلیونی تقریبا برابر با کشور چین انرژی مصرف می‌کند.این‌ها موضوعاتی نیست که به آن‌ها افتخار کنیم بلکه می‌طلبد همه در جهت آسیب­­‌شناسی علل این موضوع و رعایت نشدن مقررات تلاش کنیم.

 

 

 

 

وی ادامه داد: 68 درصد ساختمان‌های تهران با متراژ پایین‌تر از 1500 متر است یعنی عملا در شهر تهران ساکنان 68 درصد ساختمان­‌ها از نظارت بر صرفه‌جویی در مصرف انرژی و موضوعات برقی و تاسیساتی محروم­‌اند. مهندسان ساختمان و کسانی که با ساختمان آشنا هستند می­‌دانند که تاسیسات برقی و مکانیکی حکم قلب یک ساختمان را دارد.





اگر در مسائل سازه‌ای طراحی که انجام می‌­دهیم بر این اساس است که در یک پریود 50 ساله اگر روزی حادثه طبیعی روی داد ساختمان مقاوم باشد مسائل مربوط به برق و مکانیک از روز اولی که بهره­‌بردار در آن سکونت می‌­کند باید مورد توجه قرار گیرد. وقتی چنین اتفاقی نیفتد صرفه­‌جویی درمصرف انرژی هم اتفاق نمی‌­افتد.

 

 

 

 

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با بیان اینکه در بخش اجرای ساختمان مطابق ماده 4 قانون نظام مهندسی هر کسی می­‌خواهد به امر ساختمان­‌سازی ورود کند باید صلاحیت‌های لازم را داشته باشد، گفت: اما متاسفانه نه تنها در تهران بلکه در اکثر مناطق کشور ساختمان‌ها را افراد فاقد ‌صلاحیت می‌سازند؛ این موضوع خسارت زیادی را به کشور وارد می­‌کند.

 

 

 

وی اظهار کرد: ایران به لحاظ تعداد مهندس رده سوم جهان را دارد و همه ساله هزاران مهندس از دانشگاه­‌ها فارغ‌­التحصیل می‌شوند و منتظرند وارد چرخه کار شوند ولی متاسفانه از این پتانسیل استفاده نمی‌شود و هنوز ساختمان­‌های ما توسط افراد فاقد صلاحیت ساخته می‌شود.

 

 

 

 

قربانخانی تاکید کرد: اگر عمر ساختمان­‌ها را 30 سال فرض کنیم که در شرایط کنونی بیش از این نیست به ازای هر سال افزایش عمر مفید ساختمان حدود4 هزار میلیارد تومان صرفه جویی در ثروت و سرمایه کشور می­‌شود که عدد بسیار زیادی است و این دست یافتنی است به شرط اینکه تلاش کنیم مقررات ملی را رعایت کنیم و اجازه دهیم ساختمان‌­ها به دست افرادی ساخته شود که صلاحیت لازم را دارند.

 

 

 

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر بانک­‌های ما برای ایجاد ساختمان، تسهیلات ارائه می‌دهند که حتما اقدام خوبی است، تاکید کرد: اما متاسفانه هیچ حداقل شرایطی وجود ندارد که این تسهیلات ساختمانی به ساختمان­‌هایی تعلق بگیرد که حداقل اصول ایمنی و مقررات ملی در آن رعایت شده باشد.





مگر می­‌شود ثروت کشور را در اختیار افرادی قرار دهیم که فاقد صلاحیت هستند نتیجه این می شود که در بسیاری از شهرها مناطق فرسوده را تخریب می­‌کنند تا ساختمان نو بسازند اما متاسفانه دوباره فرسوده سازی می‌شود؛ چون مقررات ملی و حداقل الزامات رعایت نمی‌شود و نتیجه اینکه سالیانه 1900 نفر در حوادث ساختمانی کشته می­‌شوند.

 

 

 

 

وی افزود: شرکت‌های بیمه­‌ای نیز این شرکت‌­ها را بیمه می­‌کنند اما این شرکت­‌ها نیز حداقل الزاماتی که در همه کشورها در نظر گرفته می­‌شود را رعایت نمی­‌کنند. مگر می‌­شود یک شرکت بیمه ساختمانی را در برابر حوادث بیمه کند بی­ آنکه حداقل شرایط رعایت مقررات ملی را در آن در نظر بگیرد!





متاسفانه این اتفاق امروز در کشور ما می­‌افتد. البته در این راستا پیشنهادهایی را هم به بیمه مرکزی هم بانک‌­ها ارائه داده­ایم به ویژه با بانک مسکن در حال انجام مذاکراتی هستیم تا این رویه را اصلاح کنند. اما این موضوع تنها به نظام مهندسی محدود نمی‌­شود بلکه باید به یک مطالبه ملی تبدیل شود.

 

 

 

 

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران ادامه داد: امروز وقتی یک تلفن همراه می­‌خریم درون آن یک شناسنامه وجود دارد که درخصوص مشخصات آن گوشی و سال ساخت توضیح داده است همراه با یک کارت گارانتی. حال مگر می‌­شود برای خرید یک ساختمان که گاه کل سرمایه عمر یک فرد را شامل می­‌شود هیچ شناسنامه یا مستنداتی در خصوص طراحی و ساخت و نوع مصالح آن و حتی بیمه تضمین کیفیت وجود نداشته باشد.





وی گفت: این در حالی است که قانون­‌گذار سال­‌ها پیش این موضوع را پیش­بینی کرده و شناسنامه فنی و ملکی را مشخص کرده است. اما رعایت نمی‌شود و اتفاقا یکی از گرفتاری­‌های بهره‌برداران که مردم هستند در این راستاست. ما در خصوص هم این مسائل مقرراتی داریم که متاسفانه روی زمین مانده و رعایت نمی‌­شود.

 

 

 

 

قربانخانی در ادامه نشست خبری خود با بیان اینکه بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی همه ما وظیفه داریم در جهت افزایش عمر مفید و کیفیت ساختمان­‌ها و افزایش کیفیت زیست مردم تلاش کنیم، اظهار کرد: این یکی از ماموریت­‌های مهم سازمان نظام مهندسی است و در این مسیر قدم برداشته­‌ایم ولی این سازمان یک بخش فنی در کنار سایر مجموعه­‌هاست از این رو می‌طلبد سایر بخش‌ها که در بحث ساختمان‌­سازی مسئولیت دارند ازجمله مراجع صدور پروانه، بانک‌­ها و صنایع بیمه­‌ای در مسیر اجرای مقررات ملی گام بردارند.

 

 

 

 

وی ادامه داد: بعد از بخش ساخت، بخشی که سال­‌هاست مغفول مانده موضوع نگهداری و بهره­‌برداری از ساختمان‌هاست.هر محصولی که قرار است کیفیت خود را در مرحله بهره‌­برداری حفظ کند نیاز به نگهداری دارد. در این خصوص حدود 3سال است مبحث 22مقررات ملی را داریم اما تا امروز مسکوت مانده و اتفاقا حادثه پلاسکو از همین ناحیه بر می‌خیزد. اگر مقررات ملی را به­ خصوص در بخش بهره‌­برداری، تعمیر و نگهداری رعایت نکنیم نمی‌توانیم مطمئن باشیم عملکرد خوبی دارند و نمی‌توان تضمین داد که در آینده حوادثی مشابه پلاسکو رخ ندهد.

 

 

 

 

قرباخانی یادآور شد: بنابراین اگر قرار است حوادث تلخی مثل پلاسکو دیگر رخ ندهد یک راه وجود دارد؛ اینکه همه ما مقررات ملی را رعایت کنیم و همه کسانی که در مقررات ملی مسئولیتی برایشان تعریف شده مثل مراجع صدور پروانه، کارفرمایان، مهندسان و بهره‌­برداران از این مقررات تمکین کرده و آن را یک اصل بدانند.

 

 

 

 

قربانخانی در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص آمار ساختمان­‌های فرسوه و غیر ایمن در استان تهران،گفت: با توجه به اینکه تا بحال هيچ کس برای عملیاتی شدن مبحث 22اقدام نکرده بعید می‌دانم کسی آماری از تعداد ساختمان­‌های پرخطر در تهران داشته باشد. اتفاقا یکی از نقاط ضعف این است که وقتی ما ساختمان­‌های پرخطر را شناسایی نکرده­‌ایم و آماری نداریم مسلما در جهت پیشگیری هم نمی‌­توانیم اقدامی کنیم. ابتدایی‌ترین موضوع در بخش پیشگیری از حوادث این است که نسبت به موضوعی که قرار است کنترل شود اطلاعات جامعی داشته باشیم که متاسفانه در بحث ساختمانی این اطلاعات وجود ندارد.

 

 

 

 

وی خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم مقررات ملی رعایت شود باید همیت ملی در این مسیر اتفاق بیفتد. به جای اینکه در حوادثی مثل پلاسکو هرکس سعی کند مسئولیت را به گردن دیگری بیندازد بهتر است همه در جهت اصلاح فرآیندها تلاش کنیم.

 

 

 

 

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران درباره پرونده حقوقی سازمان نظام مهندسی با بانک شهر نیز گفت: سازمان نظام مهندسی بخشی از منابع مالی خود را در بانک‌­هایی از جمله بانک شهر سپرده‌گذاری کرده است که رقم سپرده ما در بانک شهر بسیار کمتر از سایر سپرده­‌ها در بانک­‌های دیگر است. حال یک شرکت خصوصی بدون رضایت سازمان از طریق سپرده‌گذاری سازمان نظام مهندسی از بانک شهر وام گرفته است.

 

 

 

 

وی ادامه داد: در زمان سپرده‌گذاری، مسئولان بانک اوراق سفیدی را به امضای مسئولان وقت سازمان رساندند بی­ آنکه مبلغی در آن درج شده باشد که بدین ترتیب شرکت خصوصی، پول سازمان نظام مهندسی را وثیقه دریافت وام قرار داده است. مقامات قضایی نیز برای مسئولان آن شعب قرار وثیقه صادر کرده و بانک شهر 2میلیارد تومان برای 4 مدیر خود وثیقه گذاشته است.

 

 

 

 

قربانخانی با بیان اینکه بانک شهر تا امروز به ما اعلام نکرده چه میزان وام دادند، چه زمانی و با چه شرایطی پرداخت کردند، گفت: متاسفانه چون بانک شهر پول ما را بلوکه کرده و از سوی دیگر آن شرکت خصوصی از این شرایط سوءاستفاده کرده و قصد بازگرداندن پول را ندارد سازمان نظام مهندسی دچار مشکل شده است.





البته به لحاظ قضایی کار را به جد پیگیری می کنیم . اخیرا هم از مسئولان شرکت متوازن ایرانیان به دلیل تحصیل مال نامشروع شکایت کرده­‌ایم.

 

 

 

وی با بیان اینکه امیدواریم مسئولان قضایی هرچه سریع‌­تر موضوع بازگرداندن اموال سازمان را به نتيجه برسانند که بتوانیم اموال خود را آزاد کنیم، گفت: این موضوع یک بخش حقوقی دارد که پیگیر آن هستیم.





اما در این موضوع احتمال دارد کسانی با هم تبانی کرده باشند که خارج از سازمان هستند. بانک شهر اختیار نداشته پول یک سازمان نیمه عمومی را وثیقه یک شرکت دیگر قرار دهد. شرکت متوازن ایرانیان هم اجازه نداشته بدون رضایت ما، با وثیقه سازمان وام بگیرد. اما متاسفانه این اتفاق افتاده است. در سیستم سازمانی ما هم ممکن است اتفاقاتی افتاده باشد. هیئت مدیره نظام مهندسی هم تصویب کرده کسانی که پشت برگه­‌های سفید را امضا کرده­‌اند بدون آنکه جزئیات کار مشخص باشد به شورای انتظامی معرفی شوند که این اتفاق هم افتاده است.

 

 

 

 

قربانخانی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در خصوص مقصران پایین بودن عمر مفید ساختمان در ایران گفت:سازمان نظام مهندسی بخشی از این موضوع است. در پروژه­‌هایی که مهندسان ناظر ما حضور دارند شرایط عمر مفید ساختمان ها با ساختمان‌­هایی که مهندسان ناظر ما حضور ندارند متغيير است. برای اینکه بتوانیم عمر مفید ساختمان­‌ها را بالا ببریم فرآیندی باید طی شود. حضور سازندگان صاحب صلاحیت،حضور مهندسان ناظر، استفاده از مصالح استاندارد و … از این رو این موضوع بر عهده یک نهاد نیست. باید همه این عوامل دست به دست هم بدهند تا عمر مفید ساختمان کشور ما ارتقا پیدا کند.از جمله مراجع صدور پروانه، سازمان نظام مهندسی و تسهیل این امر که سازندگان ذی صلاح در بخش ساخت و ساز حضور پیدا کنند.

 

 

 

 

وی تاکید کرد: شهرداری نیز مسئولیت مستقیم در امور ساختمان سازی شهری دارد. اما این سوال وجود دارد که چرا اکثر ساختمان‌­هایی که در تهران و سایر شهرها ما ساخته می‌شوند توسط افراد فاقد صلاحیت است؟ صلاحیت هم در قانون تعیین و تاکید شده فرد ذی­صلاح باید دارای یکسری گواهی نامه­‌های لازم برای ورود به امر ساخت و ساز باشد. وقتی در کشور ما افراد فاقد صلاحیت ساختمان می‌­سازند چگونه می‌­توان تضمین کرد عمر مفید ساختمان­‌ها ارتقا پیدا کند؟

 

 

 

 

قربانخانی با تاکید بر اینکه در این زمینه نباید به دنبال مقصریابی باشیم، اظهار کرد: اتفاقا یکی از اشکالات ما این است که صرفا به دنبال پیدا کردن مقصر هستیم. تا به امروز هر اتفاقی افتاده همه مقصر بوده ایم. اما مهم این است که از امروز تلاش کنیم بر اساس تقصیری که بر گردن ما بوده گذشته را جبران کنیم و در جهت ارتقای کیفیت ساخت و ساز به قانون عمل کنیم. بنابراین به جای دنبال مقصر گشتن به دنبال علل پایین بودن عمر و کیفیت ساختمان در کشور باشیم و در جهت رفع آن‌ها تلاش کنیم. یکی از ضروری ترین اقدامات این است که به قانون تمکین کنیم.

 

 

 

 

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران افزود:حتی بهره­‌برداران نیز در این زمینه مسئول­‌اند؛ هیچ بهره‌­برداری نمی­‌تواند بگوید من ساختمانم را در برابر آتش ایمن نمی‌­کنم. موضوع یک بحث شخصی نیست بلکه یک مسئولیت ملی است. لذا هرکسی در هر رده­ای از مقررات تمکین نکرد باید ضمانت اجرایی باشد که جلوگیری کند. مسلما اگر حداقل­‌هایی در بحث نگهداری از پلاسکو انجام می­شد ما شاهد این حادثه ملی نبودیم. همین امروز ما ساختمان­‌هايی مشابه پلاسکو داریم که ممکن است عده­ای نخواهند از مقررات تمکین کنند. طبیعی است نیاز به اصلاحاتی در قانون وجود دارد تا قوه آمره استفاده شود تا متخلفان از قوانين و مقررات، مجاب به رعایت قوانين شوند.

 

 

 

 

وی در خصوص میزان هدررفت ثروت کشور به دلیل پایین بودن عمر مفید ساختمان‌ها نیز گفت: در سال 92، 120 هزار ميليارد در بخش ساخت و ساز سرمايه‌گذاری شده است و عمر مفيد اين ساختمان ها نيز 30 سال می‌باشند.





اگر تنها يک سال عمر مفيد ساختمان‌ها افزايش يابد و اگر اين هزينه را تقسیم بر 30 کنیم به ازای هر سال 4 هزار میلیارد تومان ثروت کشور صرفه جويی می‌شود. هزینه‌ای که در بخش ساخت و ساز رایج کشور صرف می‌شود چند برابر بودجه کشور در بخش عمرانی است این یعنی باید نگاه ویژه به این بخش شود و در صورتی که در این حوزه صرفه­‌جویی اتفاق بیفتد می‌­توان از آن در بحث اشتغال و… هزینه کرد.

 

 

 

 

قربانخانی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه وضعیت ساخت و ساز در تهران به چه شکل است، گفت: در سال 93 حدود 35 میلیون متر مربع ساختمان در تهران پروانه ساخت داده شده و در سال 94 هم 16 میلیون متر و امسال نیز در همین حد باقی مانده است.

 

 

 

وی در خصوص بحث نظارت نیز اظهار کرد: یکی از آیتم‌­ها در قانون نظام مهندسی، کنترل ساختمان است و ما موظفیم کیفیت خدمات مهندسی را کنترل کنیم. ما بر اساس ظرفیت و بودجه نسبت به گذشته بخش کنترل کیفیت خدمات مهندسی سازمان را ارتقا داده­‌ایم و تلاش داریم برای سال آینده دو برابر بیشتر در مسیر کنترل کیفیت مهندسان گام برداریم.

 

 

 

 

وی در خصوص ساختمان­‌های ناایمن با بیان اینکه این ساختمان­‌ها دو حالت دارند، اظهار کرد: یا ساختمانی قابل مقاوم‌­سازی است که شرکت­‌هایی در این زمینه وجود دارند که در این حوزه ورود می‌­کنند. اما بعضی ساختمان­‌ها اساسا امکان مقاوم‌­سازی ندارند مثل آنچه در بافت فرسوده وجود دارد و باید تخریب و بازسازی شوند اما سرعت نوسازی بافت­‌های فرسوده در ایران به شدت پایین است به نحوی که وقتی بخشی از بافت فرسوده در حال بازسازی است ساختمان­‌هایی که در ابتدا در این بافت بازسازی شده­‌اند مجدد فرسوده می‌­شوند.

 

 

 

 

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در خصوص محدودیت در ارجاع کار توضيح داد: از روزی که نظام مهندسی تاسیس شد تا سال 1391، حدود 17هزار پروانه اشتغال به کار در استان تهران صادر شد.از سال ۱۳۹۱ تا به امروز بیش از 20هزار نفر به آن تعداد قبلی اضافه شده است. طبق آماری که قبل­تر دادم در سال 92 حدود 35 میلیون متر مربع ساختمان در تهران پروانه ساخت داده شده اما در سال 94 به 16 میلیون متر مربع رسید یعنی مهندسانی که در استان تهران شرایط کار دارند تقریبا سه برابر شده­‌اند ولی کاری که وجود داشته کمتر از 50درصد شده است. به طور طبیعی امکان ندارد همه مهندسانی که شرایط کار دارند بتوانند از تعداد کاری که وجود دارد استفاده کنند.

 

 

 

 

قربانخانی افزود: نکته­‌ای که وجود دارد این است که ارجاع نظارت ما به صورت آنلاین و سیستمی وجود دارد و همه می‌توانند هر روز اين ارجاع را رصد کنند.من ادعا نمی­کنم در سیستم ارجاع ما اشکالی وجود نداشته در مقطعی فرمول ارجاع کار ایراد داشته اما اصلاح شده و همواره تلاش ما این است که ایرادات اصلاح شود. سازمان نظام مهندسی تولید کار نمی‌کند بلکه کارها را باید به نحو عادلانه‌ای ارجاع دهد. هم اکنون آنچه اتفاق می‌افتد بر اساس دستورالعمل­‌های شورای مرکزی و مقررات رایج است. ضمنا تمام عملیات ارجاع از سال 92 تا امروز، روی سایت سازمان قرار گرفته و تا الان هیچ شکایتی در مورد نحوه ارجاع کار به ما واصل نشده است.

 

 

 

 

وی در مورد ارتباط شهرداری و نظام مهندسی نیز بیان کرد: از روزی که کار را در دست گرفته‌ايم، با مسئولان شهرداری ارتباط گرفتیم و اعتقادمان هم این بوده که در امورات ساختمان­‌سازی در شهر اتفاق مثبتی نمی­‌افتد مگر آنکه سازمان­‌های نظام مهندسی با شهرداری­‌ها ارتباط تنگاتنگی داشته باشند. شهرداری تهران از این دیدگاه ما استقبال کرده و ما به طور مستمر و هر هفته جلساتی با شهرداری داریم.

 

 

 

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران درباره اختلاف با شهرداری در زمینه سرعت پایین ارجاع کار گفت: کمیسیونی در این زمینه شکل گرفته و ارتباطات مستمری با شهرداری داریم. در مورد پروسه ارجاع کار، سرعتی که مدنظر بود در سازمان شدت یافته و حتی ما پیشنهاد دادیم بخش کنترل نقشه‌ها را به بعد از صدور پروانه منتقل کنیم تا سرعت کار بیشتر شود.

 

 

 

 

وی در پاسخ به سوالی در خصوص مجری ذی صلاح نیز بیان کرد: ما از مهندسان ناظر خود خواسته ایم به هر ساختمانی که مجری ذی صلاح ندارد اجازه ساخت ندهند، در این صورت به اداره کار هم شکایت خواهیم کرد. در این حوزه بخشی که مربوط به سازمان نظام مهندسی است را عملیاتی می‌کنیم در نهایت اگر عده ای در این مسیر سنگ­‌اندازی کنند در صورت بروز حادثه­، مسئولیتی متوجه نظام مهندسی و مهندسان نخواهد بود.

 

 

 

 

قربانخانی در خصوص حق­‌الزحمه مهندسان نیز ظهار کرد: در مجمع اخیر مصوب کردیم حق‌­الزحمه به حسابشان واریز شود، عملیات اجرای آن هم آغاز شده است و امیدوارم از ابتدای 96 بتوانیم این اقدام را عملیاتی کنیم.

 

 

 

وی در ادامه در خصوص مبحث دو نیز گفت: در مبحث دو، یک پیش‌­نویس 160 ماده­ای توسط وزارت راه و شهرسازی تهیه شد، نظامات مهندسی و شورای مرکزی پیشنهادهای را مطرح کردند و در نهایت به 60 ماده تبدیل شده است.





بر این اساس در نظامات مهندسی کمیسیون‌های مختلف نظرات خود را ارائه می‌­دهند. در کمیسیون روسای شورای مرکزی چکیده نظرات استان­‌ها بررسی و منتقل می‌­شود. دکتر ترکان، رئیس سابق نظام مهندسی ساختمان کشور، نامه‌ای را به کمیسیون زیربنایی دولت نوشت. بر این اساس که چون قانون نظام مهندسی در حال بازنگری است فعلا این اقدام متوقف شود تا بعد از اصلاح کامل قانون نظام مهندسی، مبحث دوم جديد اجرا شود.

 

 

 

 

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در خصوص اتفاقات مشابه پلاسکو هم ابراز کرد: بحث تملک ساختمان‌های پرخطر به یک ارگان محدود نمی‌­شود و ساختمان­‌های پرخطر بسیاری در تهران وجود دارد. ما به عنوان سازمان نظام مهندسی هیچ شأنیتی برای ورود به این بخش نداریم مگر آنکه در خواست کنیم مبحث 22 در بحث تعمیر و نگه­داری ساختمان عملیاتی شود. اجرای مبحث 22 نیاز به یک مطالبه ملی و همگانی دارد.

 

 

 

 

 

انتهای خبر

تاسیساتساختمانمقررات ملینظام مهندسی
Comments (0)
Add Comment