لزوم الگوبرداری بخش آب از نفت

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از ایلنا، صالحی مهمترین علت بروز بحران در آب را بی توجهی به منابع آب کشور عنوان کرد و بزرگترین علت بی توجهی را نیز ارزان بودن منابع دانست.

حمیدرضا صالحی نایب رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران در گفت وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص لزوم الگوبرداری از آنچه در بند (ق) تبصره 2 بودجه جهت بهینه سازی مصرف سوخت مطرح است، در بهینه سازی مصرف آب گفت: به وزارت نفت اختیار داده شده با روش بهره وری و بهینه سازی تا سقف 100 میلیارد ریال بودجه جهت جلوگیری از هدررفت انرژی استفاده کند و از محل بهینه سازی و سوختی که از بین نرفته بعنوان منبع فاینانس به سرمایه گذارانی که در این عرصه فعالیت می کنند داده شود.

وی با اشاره به عزم حاکمیت و دولت جهت جلوگیری از پرت انرژی در کشور، افزود: شدت مصرف انرژی در کشور ما از متوسط انرژی دنیا بالاتر است بطوری که هر بشکه نفت در ایران تبدیل به 300 دلار GDP می شود ولی این میزان در ترکیه 870 دلار و در ژاپن 1700 دلار است و این مسئله نشان می دهد تا کنون مصرف انرژی در ایران بالا بوده و ما جزء پرمصرف ها و کم تولیدکننده در GDP بوده ایم و این آمارها برای کشوری که در مسیر توسعه قرار داشته و برای اشتغال جوانان مشکل دارد؛ خوب نیست.

صالحی با اشاره به اینکه در حوزه آب و برق نیز باید رویه ای همچون بهینه سازی مصرف سوخت دنبال شود، تصریح کرد: در حال حاضر 92 درصد آب کشور در کشاورزی مصرف می شود واین عدد برای کشوری که در منطقه ای خشک واقع شده و با کمبود منابع آب روبروست، نگران کننده است.

وی ادامه داد: ما امروز به نقطه ای رسیدیم که 350 درجه در زیر زمین خشک است و یا دریاچه ای مثل ارومیه معضلات زیست محیطی را حادث شده و یا بحث ریزگردها در جنوب و غرب کشور مردم را آزار می دهد و نمی توانند استنشاق خوب داشته باشند و تمامی اینها به دلیل بی توجهی به منابع آب کشور است.

نایب رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: اگر منابع آب کشور در حوزه کشاورزی و یا آبیاری های شهری درست برنامه ریزی می شد با این معضل روبرو نبودیم.

وی مهمترین علت بروز بحران در آب را بی توجهی به منابع آب کشور عنوان کرد و بزرگترین علت بی توجهی را نیز ارزان بودن منابع دانست.

صالحی افزود: وقتی منابع ارزان آب در دست باشد نسبت به نگهداشت آن توجه کافی نمی شود بطوری که در برخی از چاه های کشاورزی به خاطر اینکه قیمت برقی و سوختی که آب را از چاه بیرون می کشد ارزان است، متاسفانه شاهدیم که آب زیادی هدر می رود.

وی تاکید کرد: باید برنامه ریزی شود هر جا که آب باعث ارزش افزوده زیادی می شود حق آن نیز پرداخته شود مثلا وقتی قیمت یک کیلو پسته به قیمت جهانی و دلار بالا می رود چرا دولت و حکومت مطالبه نمی کند که پول آب نیز به همان میزان افزایش یابد.

نایب رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه قیمت مواد اولیه یا آب که سرمایه بین نسلی است باید افزایش یابد، ادامه داد: در حوزه های دیگر نیز منابع باید به جا استفاده شود و هر کس که از این منابع استفاده می کند و به بازارهای جهانی می رود و با دلار آزاد سود کسب می کند در داخل کشور نیز باید بهای مواد اولیه را با قیمت جهانی بپردازد .

وی با اشاره به اینکه دست اندرکاران و دولت در مصرف بهینه آب ضعیف عمل کرده، گفت: دولت تاکنون در رابطه با حفظ و نگهداشت انرژی ضعیف عمل کرده لذا باید با یک برنامه ریزی دقیق همانگونه که در اجرای کمربند ایمنی موفق بوده اقدامات پیشگیرنه را در مورد آب نیز اعمال کند.

صالحی با بیان اینکه ما در حفظ و پاسداشت منابع انرژی از جمله آب برنامه ریزی درستی نداشته ایم، خاطرنشان کرد: وقتی دولت ها از درآمدهای نفت ارزان ارتزاق می کنند طبیعی است که دیر به فکر این موضوع می افتند و لذا باید دولت عاری از درآمد نفت شود و تا زمانی که درآمدش از مالیات ها و غیر نفت نباشد به حفظ منابع انرژی مبادرت نمی ورزد.

 

 

 

 

انتهای پیام 

Comments (0)
Add Comment