كردها بازيگران جديد نفتي

به گزارش تاسیسات نیوز، كشتي با يك ميليون بشكه نفت، در سواحل مراكش روي آب منتظر مشتري است. صاحب نفت، كردهاي شمال عراق هستند كه گفته‌اند حاضرند براي آن تخفيف هم بدهند. اين اولين محموله نفتي كردهاي عراق است كه به‌صورت مستقل قصد فروش آن را دارند. اين نوعي اعلام استقلال اقتصادي كردهاي شمال عراق است. كردها با اين محموله نفتي، رسما به عنوان بازيگري مستقل وارد بازارهاي جهاني نفت شده‌اند.دولت خودمختار كردستان عراق مدت‌ها است كه براي مستقل كردن خطوط نفتي‌اش و همچنين صادرات نفتي‌اش از دولت مركزي بغداد تلاش و رايزني مي‌كند. در اين ميان دولت تركيه بر اساس دلايل و در چارچوب محاسبات خودش، در اين مسير به كردها كمك كرده و مي‌كند. با وجود اعتراض گسترده دولت بغداد و مخالفت واشنگتن، كردها از شرايط جديد عراق بعد از پيشروي‌هاي داعش استفاده كرده و ماه گذشته اولين محموله نفتي خود را به‌صورت مستقل صادر كردند. البته به‌نظر نمي‌رسد اين كار بدون چراغ سبز آمريكا صورت گرفته‌باشد. شركت‌هاي نفتي آمريكايي اگزان موبيل، شورون و همچنين توتال فرانسه ماه‌ها است كه در كردستان عراق مشغول كار هستند.

نفتي كه در كردستان از چاه‌هاي نفت بيرون مي‌آيد، از طريق خطوط لوله بندر جيحان در تركيه به آب‌هاي مديترانه مي‌رسد و از آنجا بار تانكر شده و به دست خريدار مي‌رسد. تا پيش از اين، كار نقل و انتقال پول اين نفت در بانك‌هاي تركيه صورت مي‌گرفت و كردها 17 درصد از اين پول را براي خود برمي‌داشتند و بقيه نصيب دولت عراق مي‌شد؛ اما اكنون كردهاي عراق مي‌خواهند اين نفت را مستقيم بفروشند و همه وجه آن را هم براي خودشان مي‌خواهند.كردها 15 تا 20 درصد از جمعيت 32 و نيم ميليون نفري عراق را تشكيل مي‌دهند. اگر چه اكثر كردها سني هستند و اقليتي هم شيعه در ميانشان وجود دارد، اما آنها براي خود بيش از آنكه تقسيم‌بندي شيعه سني قائل شوند، هويتي مستقل قائل هستند. كردهاي شمال عراق دولت، پارلمان، رئيس‌جمهور و نيروي نظامي مستقل از بغداد دارند. اين منطقه شامل سه استان اربيل، سليمانيه و دهوك است.كردهاي عراق از سال گذشته زمزمه صادرات مستقل نفت خود را آغاز كردند، اما خط لوله جيحان اكنون امكان صادرات نفت مستقل كردستان عراق را به طور كامل فراهم كرده‌است. منابع صنعت نفت كردستان عراق مي‌گويند، روزانه بيش از صدهزار بشكه نفت از طريق اين خط لوله منتقل مي‌شود و بيش از دو ميليون بشكه نفت اكنون در بندر جيحان ذخيره شده‌است. دولت خودمختار كردستان عراق مي‌گويد، در مجموع 45 ميليارد بشكه نفت اكنون در اين منطقه وجود دارد.

اما به‌نظر مي‌رسد يافتن مشتري براي نفت كردها چندان هم كار آساني نيست. رويترز ماه گذشته گزارش داد كه شركت نفتي روس نفت روسيه يك محموله از نفت كردستان را براي پالايشگاهي در آلمان كه در آن شريك است، خريداري كرده ‌است. براساس گزارش رويترز، 41 هزار تن نفت كه از كردستان به بندر جيحان رفته، توسط تانكرهاي روسي به ايتاليا منتقل شده و از آنجا از طريق خطوط لوله به آلمان منتقل شده‌است. دولت تركيه در تسهيل اين روند نقش مهمي دارد. دولت اردوغان در سال‌هاي اخير روابط خوبي با كردهاي عراق برقرار كرد تا آنها را از همراهي با كردهاي تركيه دور كند. دولت عراق از اين اقدام تركيه به شدت خشمگين است و به دادگاه بين‌المللي از آنكارا شكايت كرده ‌است.كردهاي عراق مي‌گويند براي تامين درآمد و پرداخت حقوق و هزينه‌ها، به پول فروش نفت نياز دارند. به گفته دولت كردستان عراق، اين دولت ماهانه با صورت‌حسابي 700 ميليون دلاري روبه‌رو است و بايد ماهانه 20 تانكر يك ميليون بشكه‌اي نفت بفروشد و از اين ناحيه 340 ميليون دلار درآمد كسب كند.

مشكلات فروش نفت كردها

موسسه مطالعات استراتژيك آمريكا اخيرا گزارشي درباره دورنما و موانع صادرات مستقل نفت كردستان عراق منتشر كرده‌است. در اين گزارش به موانع پيش روي اين صادرات اشاره شده و آمده‌است كه مهم‌ترين معضل در اين روند، مساله شفافيت و ريسك در صادرات است. روند صادرات نفت كردستان عراق به شدت مبهم و رازآلود است. نه خريدارانش معلوم هستند نه قيمت. وزارت انرژي تركيه گفته ‌است كه محموله نفتي جديد كردستان عراق به زودي بندر جيحان را به سمت مشتريانش ترك مي‌كند. گفته مي‌شود اين محموله حامل 85 هزار تن نفت است، اما مقصد آن معلوم نيست.

 

 

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام 

 

كردها، بازيگران، جديد نفتي
Comments (0)
Add Comment