كارآمدی حكمرانان با مدیریت انرژی

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از روابط عمومی شورای مرکزی دكتر محمد شكرچي زاده رئيس مركز تحقيقات راه مسكن و شهرسازي در سومین همایش ملی ساختمان پایدار، مصرف بهینه انرژی که روز دوشنبه 20آذرماه جاری در محل مرکز تحقیقات راه مسکن وشهرسازی برگزار گردیداظهار داشت :در كشور ما در چند دهه اخير از حيث شاخص هاي توسعه رشد مناسبي نداشتيم.


در حوزه ساختمان ها اعم از خصوصي، عمومي و تجاري ، ميزان مصرف انرژي در ساختمان ٣تا ٤ برابر مصرف جهاني است و اگر به اصلاح الگوي مصرف نپردازيم عواقب جبران ناپذيزي در سال هاي آينده در حوزه انرژي خواهيم داشت.


چالش انرژي در جهان مهم و حياتي است و يكي از شاخص هاي كارآمدي حكمرانان و جوامع توانمندي آنها. در مديريت انرژي است.با توجه به اينكه انرژي مصرفي تجديد ناپذير و محدود است اين سرمايه ملي به نسل هاي آينده بايد انتقال يابد.


مصرف انرژي با آلودگي محيط زيست همراه است و يكي از چالش هاي بزرگ در جهان آلودگي محيط زيست و تغيير اقليم است.آثار تغيير اقليم در حوزه هاي مختلف ورود پيدا كرده به طوري كه با افزايش يك درجه گرماي هوا ، ١٦ درصد نياز آب در كشاورزي افزايش مي يابد.


آسيب شناسي وضع موجود نشان مي دهد كه الگوي غلط مصرف ناشي از موارد متعددي است.يارانه هاي غيرهدفمند، عدم رعايت مبحث ١٩ مقررات ملي ساختمان و عدم آگاهي سازي عمومي از جمله عوامل تاثير گذار است.


ويرايش جديد مبحث ١٩ ، تهيه مدارك پشتيباني و راهنماي مبحث ١٩ ، اعطاي گواهينامه به اقلام ساختماني و تاسيساتي، ارائه خدمات مشاوره در پروژه هاي ملي از جمله اقداماتي است كه در دستور كار وزارت راه و شهرسازي قرار دارد.ی تاکيد کرد: آسيب‌شناسی‌های وضع موجود بيانگر اين است که الگوی مصرف انرژی در کشور غلط است و با وجود تلاش برای هدفمندی يارانه‌ها، حدود ۱۰ ميليارد دلار يارانه مصرف انرژی برای ساختمانها دريافت می‌کنيم.


وي درباره عدم رعايت مقررات ملي ساختمان مبحث ۱۹ گفت: اجرا و ميزان نفوذ مبحث۱۹ در ساخت و سازها بسيار کم است و ساختمانهايی که با مصرف انرژی کم ساخته می‌شوند مورد حمايت قرار نمی‌گيرد.


رييس مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: نکته‌ای که بايد مدنظر قرار گيرد عدم اگاهی مردم از حقوق شهروندی است وقتی با مصرف زياد انرژی در ساختمان روبرو می‌شوند می‌توانند سازنده را وادار کنند تا به وظايفش درست عمل کند و مقررات ساختماني را رعايت کنند.


شکرچي زاده تاکيد کرد: استفاده از مقرارات ملي ساختمان از جمله استفاده از سيستم هاي تاسيساتي، سيستم هاي خورشيدي در برخی استانها ناقص اجرا می‌شود و برخی قوانين اصلا اجرا نمی شود.


وي ادامه داد: از اقدامات اخير تهيه راهنماي براي مبحث ۱۹ است تا نظارت و پياده سازي براي مهندسين راحت شود.







انتهای خبر

انرژیتاسیساتمدیریتهمایش
Comments (0)
Add Comment