قیمت لوله کشی ساختمان نرخ اتحادیه لوله کشی ساختمان 

تاسیسات نیوز: هزینه و قیمت لوله کشی ساختمان به دلایل مختلفی از قبیل متراژ و نوع لوله کشی میتواند نوسانات زیادی هم از نظر عملیاتی و هم از لحاظ خرید متریال داشته باشد. اجرای لوله کشی در یک ساختمان بخشی از امکاناتی محسوب میشود که باعث افزایش آسایش و راحتی ساکنین برای دسترسی به آب شرب , شتسشو , استحمام و هدایت فاضلاب به خارج از محل , راه اندازی سیستم گرمایشی و سرمایشی ساختمان , تهویه مطبوع , سیم کشی ساختمان اجرا میشود.
موارد فوق به طور خلاصه شامل لوله کشی آب سرد و گرم مصرفی, لوله کشی شوفاژ و تاسیسات گرمایشی, لوله کشی برودتی شامل لوله کشی کولر گازی , داکت اسپلیت, چیلر, لوله کشی برق, لوله کشی فاضلاب و ونت , لوله کشی هواکش میشوند.
البته ممکن است با تنوعی که در نصب تجهیزات حرارتی و برودتی وجود دارد و حتی صلیقه مالکین در انتخاب سیستمهای مختلف , تعدادی از لوله کشیهای فوق در یک ساختمان اجرا نشود, اما لوله کشی آب و فاضلاب تقریبا در تمام ساختمانها اجرا شده و وجود آنها گریزناپذیر است .
نرخ اتحادیه لوله کشی ساختمان ۱۴۰۳
نرخ اتحادیه لوله کشی ساختمان هر ساله توسط اتحادیه شهرهای مختلف به طور کلی تهیه و منتشر میشود. به دلیل کلی گویی و عدم تطبیق شرایط واقعی با قیمت های رسمی این نرخ ها معمولا در بازار رسمی اعمال نشده و فقط معیاری برای تخمین دقیق تر و توافق بین کارفرما و مجری لوله کشی و تاسیسات قلمداد میشود. قیمت لوله کشی ساختمان با دو روش محاسبه میشود. نرخ اتحادیه لوله کشی ساختمان ۱۴۰۳ هنوز به شکل دقیق, توسط مرجع مربوطه منتشر نشده و دستمزدها فعلا با افزایش جزیی, بر اساس نرخ اتحادیه لوله کشی سال ۱۴۰۲ محاسبه و توافق صورت میگیرد.
در روش اول مجری با ارایه قیمت متری یا چکی و کنتراتی و ذکر جزییات مانند نصب لوازم و شیرالات با کارفرما توافق میکند . در شیوه دیگری خیلی مرسوم نیست , هزینه لوله کشی با لوازم لوله اتصالات و دیگر لوازم بین طرفین توافق میشود . این شیوه در تعیین قیمت لوله کشی گاز ساختمانهای نوساز رایج بوده و حتی در حال حاضر بخاطر نوسانات قیمت اجناس و نامشخص بودن تعداد و نوع اتصالات مصرف شده, نمیتوان قیمت دقیقی برای این نوع لوله کشی در نظر گرفت. اما برخی کارفرمایان به دلیل آشنا نبودن با خرید لوله و اتصالات یا مشغله کاری, تهیه اجناس و لوازم لوله کشی و تاسیسات را نیز به مجری لوله کشی و تاسیسات کار واگذار میکنند. البته در این شیوه نیز بایستی قبل از اقدام به خرید, مجری حدود هزینه را به کارفرما اطلاع داده و یا با یک تخمین دقیق تر, هزینه کلی اجرا و خرید را مشخص کند.
در شیوه دوم برای بدست آوردن قیمت دقیق هزینه و مخارج لوله کشی ساختمان بایستی با استعلام قیمت لوله و لوازم لوله کشی طبق یک صورت حدودی و دستمزد لوله کشی به مبلغ نهایی رسید. بخاطر همین در اغلب قراردادهای لوله کشی با دو شیوه متری و چکی یا کنترات بر مبنای اجرت و دستمزد لوله کشی محاسبه میشود . همین قیمتهای لوله کشی نیز بخاطر تورم و افزایش سالانه دستمزدها هرساله دستخوش تغییرات است.
در ادامه لیست دستمزد و هزینه خرید تقریبی لوله کشی ساختمان در بخش ها و متراژهای مختف آورده شده است. بدیهی است که قیمت های فوق بین ۱۰ تا ۲۰ درصد بسته به شرایط اجرا و بازار نوسان داشته باشد.
اجرت لوله کشی آب سرد و گرم روکار واحد ۵۰ متری بین ۴/۵ تا ۵/۵ میلیون تومان      
دستمزد لوله کشی آب سرد و گرم روکار واحد ۱۰۰ متری بین ۶ تا ۸ میلیون تومان     
هزینه لوله کشی فاضلاب واحد ۱۰۰ متری در حال ساخت بین ۷ تا ۹ میلیون تومان
اجرت لوله کشی پکیج آب سرد و گرم و رادیاتور واحد ۶۰ متری بین ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان
دستمزد لوله کشی آب, پکیج و فاضلاب ساختمان در حال ساخت واحد ۸۰ متری حدود هر واحد ۱۷ تا ۲۰ میلیون تومان که بسته به تعداد واحد و نوع لوله تا ۱۵ درصد نوسان دارد. ارقام فوق شامل اجرای لوله کشی بوده و نصب شیرآلات , رادیاتور و دیگر تجهیزات تاسیساتی جداگانه محاسبه و توافق میشود.
قیمت لوله کشی ساختمانلوله کشی تاسیساتنرخ اتحادیه لوله کشی ساختمان
Comments (0)
Add Comment