قیمت را اصلاح کنیم یا قاچاق را بپذیریم؟

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی گفت: میزان قاچاق را حداقل ۷ میلیون لیتر هم حساب کنیم به نرخ فوب خلیج‌فارس حدود ۸ دهم یورو در هر لیتر عدد بزرگی است حتی اگر این رقم کمتر هم باشد باز هم خسارتی است که به جیب مردم وارد می‌شود زیرا عواقب آن تعطیلی صنایع، از بین رفتن کالای ساخت داخل، افزایش بیکاری و در کل ضد منافع ملی است.
به گزارش تاسیسات نیوز، حمیدرضا صالحی عضو اتاق بازرگانی ایران، درباره افزایش قاچاق سوخت و راهکارهای جلوگیری از آن اظهار داشت: سال‌ها است که کشور ما با موضوع قاچاق دست به گریبان است و دلیل آن اختلاف قیمت با کشورهای همسایه است. وقتی قیمت تمام شده سوخت در ایران با کشورهای همسایه فاصله زیادی دارد زمینه قاچاق بیشتر فراهم شده و از بخش‌های مختلف کشور قاچاق صورت می‌گیرد، به طوری که اکنون از شرق و غرب کشور با خودرو و یا بصورت کولبری و از جنوب از مسیر لنج و کشتی سوخت به خارج از کشور قاچاق می‌شود.
وی مهمترین عامل گسترش قاچاق سوخت را قیمت پایین آن دانست و افزود: ما باید از هر راهی اقدامات اساسی و پیشگیرانه داشته باشیم که این عدد را کم کنیم، اما فراز و نشیب دارد، یکی از راهکارهای کاهش فاصله قیمتی اینکه در شهرهای مرزی که قاچاق صورت می‌گیرد؛ قیمت آزاد شود و بتدریج و طی مدت طولانی‌تری قیمت در سایر نقاط کشور نیز به سمت آزاد قیمت آزاد و واقعی شدن برود تا امکان قاچاق وجود نداشته باشد.
عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی گفت: باید بررسی شود که چرا بین ترکیه و افغانستان و یا عراق و افغانستان قاچاق نمی‌شود و بیشتر قاچاق سوخت از مبداء ایران است؟ دلیل مشخص است زیرا قیمت سوخت در ایران پایین است.
وی تصریح کرد: برای حل موضوع قاچاق سوخت یکی از راهکارها اصلاح قیمت است، البته قیمت را نمی‌توان یک‌شبه واقعی کرد زیرا به مردم کشور خودمان فشار وارد می‌شود، برای واقعی شدن قیمت باید ترکیبی از پروژه‌ها اجرا شود، یکی از راهکارها اینکه مناطق غرب و شرق را با قیمت کنترل کنیم و دوم اینکه اگر قرار است قیمت سوخت واقعی شود باید نشان دهیم که درآمدهای حاصل از آن به جیب مردم برمی‌گردد، به سبد خانوار کمک می‌کند و یا سطح رفاه و آوزش و بهداشت افزایش می‌یابد تا مردم همراهی کنند.
صالحی تاکید کرد: واقعی شدن قیمت سوخت یک راهکار است اما این اتفاق نباید یک‌شبه رخ دهد طی زمانی باید عملیاتی شود البته در مناطقی که قاچاق صورت می‌گیرد سریع‌تر می‌توان این پروژه‌ها را اجرایی کرد و در مناطقی که قاچاق نداریم قیمت با شیب کمتری افزایش یابد.
وی خاطرنشان کرد: نمی‌توان تا ابد دست به قیمت‌ها نزد، وقتی یک لیتر آب از یک لیتر بنزین گران‌تر است مردم می‌دانند این رویه غیرواقعی است و نتیجه آن رواج بیشتر قاچاق است، درواقع هزینه‌های آن را خودِ مردم می‌پردازند، بنابراین دولت باید با افزایش سطح آگاهی مردم در این حوزه هنرمندانه واقعی‌سازی را انجام دهد و از سوی دیگر کمک کند دهک‌های پایین هم آسیب نبینند، اقتصاد خانواده رشد کند، کسب و کار جدید شکل بگیرد، خودروهای هیبریدی وارد کشور شود، بیزنس و جایگاه‌های خودروهای برقی در کشور راه‌اندازی شود نه اینکه فقط بخواهیم انحصار خودرو را داشته باشیم و از سوی دیگر سیاست بنزین را هم اجرا کنیم، همه اینها باعث می‌شود ابرچالش ناترازی بنزین حل نشود.
عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی بیان داشت: امروز مصرف سوخت به ۱۱۵ میلیون لیتر رسیده و ما به سمت واردات بنزین هم رفته‌ایم و این شایسته کشوری نیست که روزی صادرکننده بنزین بوده است.
وی تاکید کرد: اگر با مردم صادقانه برخورد کنیم و نشان دهیم درآمدهای افزایش قیمت بنزین وارد سفره دهک‌های پایین جامعه می‌شود، قدرت خرید مردم بالا می‌رود، قاچاق سوخت کاهش یافته و خودروهای باکیفیت وارد چرخه حمل و نقل می‌شود، حتما همراهی می‌کنند، همه اینها برنامه جامع می‌طلبد.
صالحی توضیح داد: جدا از قاچاق سوخت به خارج از کشور برخی کالاها نیز به صورت قاچاق و از مسیر غیررسمی در ازای پول سوخت وارد کشور می‌شود و باتوجه به اینکه قیمت آن پایین‌تر از کالاهای تولید داخل است صنعت داخل کشور را دچار چالش می‌کند، یعنی با تولید داخل رقابت می‌کند و بازار ایران را از دست تولیدکنندگان داخل خارج می‌کند و به نفع تولیدکنندگان همسایه می‌شود و این مشکل به ضرر تولید داخل کشور است.
وی درباره میزان قاچاق گفت: رقم قاچاق را حداقل ۷ میلیون لیتر هم حساب کنیم به نرخ فوب خلیج‌فارس حدود ۸ دهم یورو در هر لیتر (حدود ۴۰ هزار تومان) عدد بزرگی است حتی اگر این رقم کمتر هم باشد باز هم خسارتی است که به جیب مردم وارد می‌شود زیرا عواقب آن تعطیلی صنایع، از بین رفتن کالای ساخت داخل، افزایش بیکاری و در کل ضد منافع ملی است.
اصلاح قیمت بنزینافزایش قیمت بنزینقاچاق بنزینقاچاق سوخت
Comments (0)
Add Comment