قیمت حامل‌های انرژی ۴ برابر می‌شود؟

محمدنهاوندیان عنوان کرده است: با توجه به لایحه بودجه ۹۲ اگر فاز دوم اجرا شود قیمت‌ حامل‌ها باید ۴ برابر شود.

 

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز، مساله در نظر گرفتن بودجه برای اجرای فاز دوم هدفمندی از همان ابتدا به شدت بحث برانگیز شد تا جایی که بسیاری از کارشناسان نسبت به اقدام دولت انتقاد و تاکید کرده بودند که در شرایط فعلی زمینه‌های لازم برای اجرای فاز بعدی فراهم نیست. بر همین اساس دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی تاکید کرده است که درصورت اجرای فاز دوم دولت می‌بایست قیمت حامل‌های انرژی را 4 برابر افزایش دهد. به گزارش فارس، محمدنهاوندیان در این رابطه عنوان کرده است: با توجه به لایحه بودجه ۹۲ اگر فاز دوم اجرا شود قیمت‌ حامل‌ها باید ۴ برابر شود.

وی افزود: بخشنامه ایفای تعهدات ارزی از سوی بانک مرکزی ابلاغ و از 18 اسفندماه اجرایی شده است که در این بخشنامه اشکال مختلف مناسبات ارزی فعالان اقتصادی با بانک‌ها احصا و برای هر شکل تکلیف روشن شده است تا ابهامی باقی نمانده باشد.

وی افزود: اگر تولید‌کننده‌ای همه ریال خودش را پرداخت کرده باشد و بانک هنوز اسنادش را نداده، بانک موظف است تعهداتش را انجام دهد و درخواست مابه‌التفاوت نداشته باشد. رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: اگر قسمتی از آن پرداخت و ترخیص شده باشد با توجه به اینکه برگرداندن قیمت امکان پذیر نیست بانک باید به نرخ زمان اعتبار پرداخت کند. نهاوندیان افزود: در این بخشنامه سعی شده حقوق طرفین رعایت شود و بانک مرکزی متعهد شده در قبال تعهداتی که بانک‌ها به مشتریان دارند ارز آنها را تامین کند.

 

کسری 65هزار میلیارد تومانی دولت برای افزایش یارانه نقدی

به گزارش آرمان، رئیس اتاق بازرگانی ایران از کسری درآمد 65‌هزار میلیارد تومانی دولت برای افزایش یارانه نقدی به 100 هزار‌تومان در سال 92 خبر داد. به گزارش تسنیم، نهاوندیان تاکید کرد: قرار بود گزارشی از دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها در جلسه روز گذشته مطرح شود که متأسفانه دبیر این ستاد برای ارائه گزارش حضور نیافت. نهاوندیان گفت: گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی درباره اجرای گام دوم هدفمندی ارائه شد. وی افزود: براساس این گزارش، میانگین درآمد سازمان هدفمندی یارانه‌ها در دو سال اجرای آن 25‌هزار میلیارد‌تومان است.

 

متوسط درآمد سازمان هدفمندی به طور میانگین 25‌هزار میلیارد‌تومان

وی افزود: متوسط درآمد سازمان هدفمند کردن یارانه‌ها به طور میانگین 25‌هزار میلیارد‌تومان در سال 91 بوده است اما ارقام پیشنهاد شده در بودجه 92 یارانه نقدی را 100‌هزار میلیارد‌تومان افزایش داده است لذا نیازمند 90‌هزار میلیارد‌تومان منابع است و اگر قرار باشد از محل افزایش قیمت‌حامل‌ها این موضوع تامین شود باید قیمت حامل‌های انرژی در فاز دوم 4 برابر شود. نهاوندیان گفت: در اجرای فاز اول قانون هدفمند کردن یارانه‌ها اجماع عمومی برای اجرای قانون وجود داشت اما شرایط امروز از نظر کلان اقتصاد و وضع عمومی آمادگی لازم را برای شوک جدید ندارد و قابل مقایسه با فاز اول هم نیست. در همین راستا در حالی اجرای گام دوم قانون هدفمندسازی یارانه‌ها در لایحه بودجه سال آینده مطرح شده که در پی توافق دولت و مجلس اجرای گام دوم این قانون در سال‌جاری متوقف شد اما اکنون با توجه به تصویب لایحه سه‌دوازدهمی برای بهار سال آینده سوال این است که گام دوم قانون در سه ماهه ابتدایی سال 92 اجرا می‌شود؟ به گزارش ایسنا، براساس ردیف مربوط به هدفمندی‌ یارانه‌ها در لایحه بودجه سال 1392 کشور‌، درآمد حاصل از اجرای این قانون در سال آینده مبلغ یک میلیون و 200‌هزار میلیارد ریال تعیین شده است که از این مبلغ یک میلیون و 88‌هزار میلیارد ریال به صورت ماهانه و متوازن از محل اصلاح قیمت‌های مواد یک و سه قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها که مربوط به حامل‌های انرژی و قیمت آب و کارمزد جمع‌آوری و دفع فاضلاب است تامین می‌شود.

 

میزان یارانه نقدی چقدر است؟

در همین راستا رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر اینکه قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در سه ماه ابتدای سال 92 همچون سال 91 است، گفت که براین اساس یارانه نقدی در سه ماه اول سال 45‌هزار و500‌تومان است. به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم اظهار کرد: طبق لایحه بودجه سه دوازدهم، یارانه نقدی در سه ماه اول سال 92 باید 45‌هزار و 500‌تومان به ازای هر نفر باشد طبیعتا در سه ماه سال 92 هیچ گونه افزایش پرداخت نخواهیم داشت. وی همچنین توضیح داد: با توجه به نهایی نشدن بررسی‌های بودجه 92 قرار شده است موضوع افزایش یارانه‌های نقدی و قیمت‌ها در سال آینده مورد بحث وبررسی قرار گیرد. طبیعتا هنوز نمی‌توان در مورد اجرای فاز دوم هدفمندی در سال آینده نظر داد. رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ادامه تاکید کرد: قانون هدفمند کردن یارانه در سه ماه اول سال 92 همچون سه ماه اول سال‌جاری اجرایی خواهد شد و هیچ چیزی تغییر نخواهد کرد. البته این موضوع در بودجه کل کشور مورد رسیدگی قرار می‌گیرد تا در نوع توافقات برای اجرای فاز دوم بحث و بررسی انجام شود.

 

اختصاص 7هزارمیلیارد برای اعطای یارانه‌ به مردم

 

نماینده مردم شاهین شهر ومیمه در مجلس از تلاش نمایندگان برای افزایش سهم اصفهان در بودجه سال آینده کشور خبر داد و گفت: هفته گذشته متن کامل بودجه سال 92 به مسئولان استانی تحویل داده شد تا پیشنهادات لازم برای اصلاح لایحه به نمایندگان ارائه شود. به گزارش ایسنا، حسینعلی حاجی دلیگانی در مورد سهم هدفمندی یارانه‌ها در بودجه سال آینده کشور، اظهار کرد: دولت برای این بخش 15‌هزار میلیارد‌تومان اختصاص داده است. وی با بیان اینکه سهم بودجه از نفت کاهش یافته است، گفت: بودجه سال 92، 44درصد وابسته به نفت بوده و مابقی از سایر منابع تامین می‌شود. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از اختصاص بودجه برای پرداخت یارانه خبر داد و افزود: دولت 7 هزارمیلیارد‌تومان برای پرداخت یارانه به مردم به صورت غیر مستقیم اختصاص داده است. وی ادامه داد: بودجه هزینه‌ای و جاری دولت نسبت به سال جاری،20درصد افزایش دارد ولی در حوزه عمران، بودجه با 3هزار میلیارد‌تومان کاهش تنظیم شده است.

 

تداوم هدفمندی با روال فعلی در سه ماه اول سال 92

از سویی دیگر نیز نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به لزوم مدنظر قرار دادن اعتبارات جاری در لایحه سه‌دوازدهم بودجه سال 92 گفت: در سه ماهه اول سال آینده هدفمندی با روال فعلی و بدون تغییر ادامه پیدا می‌کند. به گزارش فارس، محمدرضا پورابراهیمی در مورد لایحه بودجه سه‌دوازدهم سال 92 اظهار کرد: رقم این لایحه براساس نحوه محاسبه آن متغیر است، البته پیشنهاد دولت رقم 54‌هزار میلیارد‌تومان است. نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در صورتی که عملکرد بودجه 91 مبنای محاسبه لایحه شود، رقمی حدود 38‌هزار میلیارد‌تومان خواهد بود، اما اگر مبنا، بودجه مصوب امسال باشد، حدود 41‌هزار میلیارد‌تومان خواهد بود.

پایان پیام/.

 

 

 

یارانه، انرژی
Comments (0)
Add Comment