قوانین ممنوعیت حمل بار با آسانسور

تاسیسات نیوز: امروزه در تمامی ساختمان ها و برج های مسکونی به منظور جا به جایی راحت تر ساکنین، از آسانسور استفاده می شود. همانطور که می دانید آسانسور ها انواع مختلفی دارند از جمله آسانسور مسافربری، آسانسور مخصوص حمل بار، بالابر و …. که معمولا در ساختمان های مسکونی از آسانسورهای مسافربری که مخصوص جا به جایی افراد است، استفاده می شود؛ اما یکی از چالش های موجود در رابطه با آسانسورها در ساختمان های مسکونی این است که آیا امکان حمل اسباب و اثاثیه ی منزل و استفاده از آسانسور برای اسباب کشی وجود دارد یا خیر؟
آیا حمل بار با آسانسور ممنوع است؟
مالکان و سازندگان ساختمان ها باید برای حمل وسایل منزل مانند ماشین لباسشویی، یخچال، مبلمان و دیگر وسایل سنگین، اقدام به طراحی و نصب آسانسور مخصوص حمل بار کنند زیرا طبق قانون حمل این وسایل با آسانسور مسافربری ممنوع است و هدف از اعمال این قانون حفظ ایمنی و افزایش عمر مفید آسانسور است. اگر در هنگام حمل وسایل آسانسور دچار مشکل شود، پرداخت خسارت تعمیر آسانسور برعهده ی فردی است که از آسانسور برای حمل بار استفاده کرده است.
قانون استفاده از آسانسور برای حمل بار ( ماده ۵۶ قانون آسانسور )
ماده ۵۶ قانون آسانسور، مقررات مربوط به حمل بار با آسانسور را شرح می دهد. به موجب ماده ۵۶ قانون، حمل اثاثیه ساختمانی و بقایای تعمیرات از طریق آسانسور ممنوع است و سرایدار یا مدیر ساختمان موظف است از این روند جلوگیری کند. اگر آسانسور برای جابجایی افراد طراحی شده باشد، نباید برای جا به جایی وسایل از آن استفاده کرد. آسانسور باری با آسانسور مسافربری متفاوت است. اگر ناظر ببیند افراد در آسانسور وسایل را جابجا می کنند، باید آن را متوقف کند.
 
نکات ایمنی برای استفاده از آسانسور در اسباب کشی
برای حمل وسایل سنگین مانند یخچال، لباسشویی، بوفه، میز ناهارخوری، مبلمان و…. از طریق آسانسور ممنوع است و نیروهای شرکت باربری ملزم به جا به جایی آنها از طریق راه پله می باشند.
جا به ‌جایی جعبه‌های کفش و لباس و ظروفی که سبک هستند از طریق آسانسور مانعی ندارد اما باید توجه داشته باشید که وسایل را با دقت کف آسانسور چیده شوند به طوری که به لبه‌ها و درب آسیبی نرسد، همچنین ظرفیت آسانسور را نیز در نظر بگیرید.
هنگام حمل وسایل کوچکی که قابلیت جا به جایی با آسانسور را دارند باید مراقب تزئینات داخلی آسانسور باشید.
آیا مدیر ساختمان میتواند آسانسور را خاموش کند؟
وقتی به ایمنی آسانسور فکر می کنیم، بسیاری از مردم تصور می کنند که مسئولیت آن بر عهده سازندگان آسانسور و شرکت های خدماتی است. اما قانون استانداردهای ایمنی، برای همه افرادی که در نصب، راه اندازی و نگهداری آسانسور نقش دارند، مسئولیت هایی در نظر گرفته است و این بدان معناست که حتی مالکان یا مدیران ساختمان، پیمانکاران و… نقش مهمی در ایمنی آسانسور دارند.
پس از نصب، آزمایش، بازرسی و راه اندازی آسانسور، مدیر ساختمان مالک تجهیزات می شود. مدیر ساختمان دارای تعهدات قانونی مربوط به نگهداری آسانسور است که بر ایمنی عمومی و مسئولیت قانونی تأثیر می گذارد. در نتیجه، مدیران ساختمان باید اطمینان حاصل کنند که هر آسانسور مطابق با استانداردها و مقررات ایمنی آسانسور نگهداری و آزمایش می شود.
علاوه بر مسئولیت مدیر برای اطمینان از نگهداری آسانسور مطابق با الزامات قانونی، مدیر باید با پیمانکار دارای مجوز نیز قرارداد نگهداری داشته باشد. پیمانکار دارای مجوز باید از انطباق تجهیزات با کلیه مقررات مربوطه اطمینان حاصل می کند. در صورت وجود شرایط ناایمن یا خطرناک، مالک باید آسانسور را خاموش و حمل و نقل مسافر را متوقف کند تا زمانی که که شرایط به حالت ایمن برگردد.
آسانسورحمل بار با آسانسورقوانین حمل بار با آسانسور
Comments (0)
Add Comment