قدرت انگیزه

روح اله واصف

به گزارش تاسیسات نیوز، یادداشتی که مطالعه میکنید سرمقاله هفته نامه تاسیسات نیوز شماره ۱۵7میباشد.



همکاران عزیز سلام و خداقوت

 

در هفته گذشته کمی در مورد لزوم کنترل و اصلاح برنامه صحبت کردیم. در آنجا در مورد هدیه به خود حرف زدیم. در این مورد مدت‌ها قبل پستی را در اینستاگرام آکادمی کاشانه گذاشتم که شامل این جملات بود: اگر فکر می‌کنید موفق نیستید وقت آن است که اراده را فراموش کنید و به قدرت انگیزه فکر کنید.

 

 

البته در اینجا که فرصت توضیح بیشتر است تأکید می‌کنم که اگر تمام تلاشمان را کردیم تا برنامه‌ای را انجام دهیم و نشد لازم است به مشکلات و دلایل انجام‌ناپذیری فکر کنیم و البته یکی از راه‌کارها ایجاد انگیزه است. با احترام به تمام راه‌های دیگر به این‌یک نکته می‌پردازیم و سایر راه‌ها را به فرصتی دیگر موکول می‌کنیم.

 

 

 

 

در ایجاد انگیزه نخستین مسئله مفید بودن برنامه است. انجام برنامه‌ای که اهمیت آن را درک نکرده‌ایم و یا علاقه‌ای به انجام آن نداریم باعث احساس بیهودگی می‌شود و طبیعی است که به‌صورت ناخودآگاه نسبت به انجام آن واکنش نشان می‌دهیم.





جالب است که گاهی می‌بینیم افراد از شغل‌های خود راضی نیستند و حتی پس از سال‌ها انجام آن، ناگهان کار را رها می‌کنند و به کاری کاملاً متفاوت می‌پردازند. مهندسی که ناگهان به طراحی سایت می‌پردازد، مهندسی که به حوزه بهبود شخصی وارد می‌شود و حتی مدرس آن می‌شود و یا دانش‌آموخته فوق‌لیسانس مهندسی دانشگاهی به نام که اکنون در حوزه بورس بسیار فعال است و در این حوزه دارای کلاس‌های بسیار کارآمد و گران است. از این مثال‌ها شما نیز فراوان می‌دانید. پس یکی از گلوگاه‌های برنامه‌های انجام‌نشده، نبود انگیزه کافی است.

 

 

 

 

گاهی انگیزه با شناخت کامل ایجاد می‌شود. هر مهندس تاسیساتی دوست دارد باسواد و دارای اطلاع باشد. ولی چگونه ممکن است؟ باید کلاس رفت؟ باید کتاب خواند؟ به‌هرحال با گذشت زمان سواد ایجاد نمی‌شود. می‌توانیم بی‌سوادی‌های خود را روی کاغذی یادداشت کنیم و برای هر سیاهچاله نادانی برنامه و نقشه راهی ترسیم کنیم. حال کار راحت‌تر از هر زمان دیگر است.





انگیزه کافی و نقشه ممکن و مشخصی وجود دارد. پاداش به خود را هم فراموش نکنیم و سعی کنیم هر موفقیتی در اجرای برنامه را مستند کنیم. برخی از این مستندات برای خودمان آموزنده است و برخی حتی برای دیگران!


تابعد!







انتهای خبر

تاسیساتنشریهیادداشت
Comments (0)
Add Comment