قبل از خرید کپسول آتش نشانی بخوانید

از اولین و مهمترین مسائلی که باید به هنگام زندگی در منزل یا محل کار به آن بپردازیم، رعایت نکات ایمنی و داشتن تجهیزات آتش نشانی می باشد. همانطور که می دانید رعایت این نکات می تواند از جان و مال افراد محافظت کند. اما متاسفانه بسیاری از ما بابت هزینه هایی (حتی جزئی) برای این گونه مسائل، دچار شک و تردید می شویم. بهتر است بدانیم، هرچه زودتر به این نکات بپردازیم، سریعتر می توانیم خود را در مقابل صدمات و حوادث ایمن کنیم.
به گزارش تاسیسات نیوز، یکی از بهترین راهکارها در این زمینه، داشتن یک کپسول آتش نشانی در منزل، محل کار و یا خودرو است تا در مواقع مهم و خطرناک، بتوانیم از بروز یک حادثه و آتش سوزی بزرگ جلوگیری کنیم. اما خریدن کپسول های آتش نشانی به همین راحتی است؟
اگر در رابطه با این تجهیزات اطلاعاتی نداشته باشید ممکن است در هنگام خرید، کپسولی تهیه کنید که برای استفاده در منزل مناسب نباشد. خریدن کپسول اشتباه و استفاده از آن برای خاموش کردن حریق می تواند به جای اثر مثبت، باعث شدیدتر شدن آتش سوزی شود. اما اگر شناخت کاملی در این خصوص داشته باشید، می توانید بهترین محصول را برای منزل خود خریداری کنید.
بهترین کپسول برای منازل
قبل از اینکه اقدام به خرید کپسول کنید باید در رابطه با محیط و عواملی که ممکن است باعث آتش سوزی و حریق شوند حسابی تحقیق کنید. در یک منزل مسکونی یا محیط کار چوب، پارچه، پلاستیک، سیم برق، آشپزی و … می توانند موجب حریق شوند.
بهترین کپسولی که می توان برای خاموش کردن حریق در خانه از آن استفاده کرد، کپسول اطفا حریق پودر و گاز می باشد. زیرا تنها خاموش کننده ای است که توانایی خفه کردن انواع کلاس های حریق را دارد.
از این تجهیزات می توانید برای آتش سوزی هایی که منبع چوب و کاغذ، پلاستیک، پارچه، گازهای قابل اشتعال مانند بوتان، فلزات و مایعات قابل اشتعال مانند بنزین دارند استفاده کنید. حتی حریق های با منبع برق و الکتریسیته نیز با کپسول های پودر و گاز به راحتی خاموش می شوند.
کپسول حریق های برقی
خاموش کننده دیگری که می توانید برای خانه خریداری کنید، کپسول گاز کربن دی اکسید است. عموما از این کپسول ها برای اطفا حریق هایی استفاده می شود که منبع برقی دارند. به کارگیری این نوع خاموش کننده برای حریق الکتریسیته نسبت به کپسول پودر و گاز بهتر است. از نکات مثبت این تجهیزات می توان به نداشتن پسماند بعد از اطفا حریق اشاره کرد. اما فراموش نکنید که استفاده از کپسول CO2 نیاز به دقت بالایی دارد.
به دلیل مواد تشکیل دهنده این خاموش کننده ها، نباید از آنها در مکان هایی که جریان هوا وجود ندارد و محیط بسته است استفاده کرد. زیرا سبب از بین رفتن اکسیژن شده و موجب خفگی و مرگ افراد می گردد. مورد بعدی و مهم در به کارگیری گاز CO2، تماس نداشتن بدن با ماده خاموش کننده می باشد. توجه داشته باشید که تماس بدن با این ماده باعث سوختگی بر اثر سرمای شدید شده و بسیار خطرناک است.
حریق آشپزخانه
مهم ترین و خطرناک ترین حریق، مربوط به آشپزخانه است. زیرا روغن ها و چربی هایی که برای پخت و پز در آشپزخانه استفاده می شوند، حرارت بالایی تولید می کنند. استفاده از کپسول و خاموش کننده نامناسب می تواند موجب شدیدتر شدن شعله ها شود. این اتفاق هم برای منزل و هم برای ساختمان می تواند خطرناک باشد.
به همین دلیل این نوع از حریق ها را در دسته بندی جدایی قرار داده اند. همچنین برای خاموش کردنشان هم از مواد مخصوصی استفاده می کنند. کپسول های پودر و گاز و یا CO2 نه تنها این گونه آتش سوزی ها را خاموش نمی کنند بلکه سبب تشدید آنها نیز می شوند.
تنها روش خاموش کردن آتش هایی که توسط روغن های آشپزی و سرخ کردنی و همینطور چربی ها ایجاد شده است، کپسول های آتش نشانی با مواد شیمیایی می باشند. این تجهیزات از نمک های پتاسیوم برای کاهش گرما و خفه کردن اکسیژن کمک می گیرند.
نتیجه گیری
در نهایت با توجه به مواردی که به آنها اشاره کردیم می توان به این نتیجه رسید که از کپسول های پودری می توان در خانه و پارکینگ استفاده کرد. در صورت رعایت نکات ایمنی و آگاهی در مورد روش مصرف، کپسول دی اکسید کربن نیز بسیار کارآمد است. اما حتما باید از کپسول های شیمیایی مانند مواد بیوورسال برای خاموش کردن آتش سوزی های مربوط به آشپزخانه استفاده کرد. ناگفته نماند برای موتورخانه و اتاقک آسانسور نیز باید از کپسول های بیوورسال و کپسول های Co2 استفاده کنید.
آتش نشانیایمنیکپسول
Comments (0)
Add Comment