فرونشست زمین و تهدید پایتخت از نگاه نماینده مجلس

یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که برداشت‌های بی رویه از منابع آب‌های زیرزمینی و استفاده از مصالح نفوذ ناپذیر در سطوح معابر شهری از جمله مواردی است که منابع آب‌های زیرزمینی را کاهش داده و فرونشست زمین را تشدید می‌کند.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، اقبال شاکری  با اشاره به فرونشست دشت تهران و اقدامات لازم به منظور پیشگیری بیان کرد: فرونشست دشت تهران یکی از مسائل زیست محیطی است که ما در اغلب کلانشهرهای کشور به ویژه در سطح شهر تهران با آن مواجه هستیم. علت فرونشست زمین به دنبال کاهش منابع آب‌های زیرزمینی می‌باشد و کاهش آب‌های زیر زمینی نیز براساس حفر چاه‌های غیر قانونی و یا برداشت بیش از اندازه از سفره‌های آب‌های زیر زمینی رخ می‌دهد.
وی در ادامه اظهار کرد: بر اثر کاهش منابع آب‌های زیرزمینی به دنبال برداشت‌های بی رویه آب موجود در خلل و فرج خاک‌های سطوح زیرین زمین خارج شده و با متراکم شدن خاک‌ها شاهد فرونشست سطح زمین هستیم. براساس آمار روزانه دشت تهران یک میلیمتر فرونشست دارد البته در جاهای مختلف تهران متناسب با سطح کاهش آب‌های زیر زمینی میزان فرونشست متفاوت است.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: فرونشست زمین  خطرات و تهدیدهای را به دنبال دارد از جمله شکست سطوح زیر زمینی، شکاف‌های طولانی و بلند در سطح زمین، ایجاد حفره در خاک و در نهایت آسیب زدن به شبکه‌های زیر ساختی نظیر شبکه آب ، فاضلاب و سایر بخش‌ها.
وی در ادامه تاکید کرد: براساس گزارش معاونت عمرانی منطقه ۱۴ تهران کانال بلوار ابوذر در چندین نقطه دچار شکستگی شده است که به دنبال فرونشست زمین این اتفاق رخ داده و باعث می‌شود تا آب از کانال خارج شود. اکنون در ایام تابستان این کانال در حال ترمیم است اما مسئله فرونشست زمین بسیار حائز اهمیت بوده و می‌تواند خطر آفرین شود.
نماینده مردم تهران در  مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به خطرات فرونشست زمین  بیان کرد: فرونشست زمین می‌تواند در کانال‌های نظیر کانال مترو بسیار خطرناک باشد و به سازه‌های مهم شهری و ساختمان‌ها آسیب جدی وارد کند. خوشبختانه در دو سال گذشته با بالا بودن نزولات آسمانی  بخشی از منابع آب‌های زیرزمینی جبران شده است اما برای جلوگیری از فرونشست زمین باید جلوی برداشت‌های بی رویه از آب‌های زیر زمینی چه  از طریق چاه‌های قانونی و چه از طریق چاه‌های غیر قانونی چه برای مصارف کشاورزی  و چه برای آبیاری فضاهای شهری گرفته شود.
شاکری افزود: از دیگر مواردی که منجر به کاهش منابع آب‌های زیر زمینی می‌شود پوشاندن کف خیابان‌ها، پیاده روها و جوهای آب با استفاده از آسفالت و یا سیمان است که لایه‌ای نفوذ ناپذیر بوده و از نفوذ منابع آب‌های سطحی به زیرزمین و جلوگیری از کاهش منابع آب‌های زیر زمینی خودداری می‌کند. این مسئله باید مورد توجه قرار گیرد که به هیچ وجه در سطح شهرها به ویژه در پیاده روها  و جوهای آب‌ها از مصالحی نظیر سیمان که غیر نفوذ پذیر است استفاده نشود.  تا جایی که امکان دارد باید از مصالح جدید در روکش معابر استفاده کرد تا امکان نفوذ آب‌های سطحی به زیرزمین مهیا شود.
اقبال شاکریتهرانفرونشست زمیننماینده مجلسپایتختکاهش آبهای زیرزمینی
Comments (0)
Add Comment