فرونشست اراضی کوهدشت یک معضل زیست محیطی

به گزارش تاسیسات نیوز، فتحی بیرانوند فرونشست زمین های کوهدشت را یک معضل زیست محیطی خواند و اظهار کرد: ریشه این چالش به دلیل بی توجهی گذشتگان است.

 

 

 

وی افزود: کوهدشت که زمانی به عنوان انبار غله لرستان و یکی از قطب های کشاورزی غرب کشور محسوب می شد امروز با معضلات بسیار زیاد خشکسالی و فرونشست زمین مواجه است.

 

 

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: با توجه به نبود آبخیزداری و آب خوان داری در منطقه و استفاده بی رویه از منابع آب های زیرزمینی، گاز و منابع نفتی از برخی نقاط دشت کوهدشت خارج می شود.

 

 

 

وی افزود: خروج مواد هیدروکربنی، آتش سوزی آلودگی آب های سطحی و زمین های کشاورزی به دلیل خروج مواد نفتی و گازی از زمین دیگر تبعات فرونشست زمین در کوهدشت می باشند.

 

 

 

فتحی بیرانوند اظهار کرد: با توجه به خشک بودن دشت کوهدشت در صورت تداوم بی توجهی ها، این منطقه به یکی از مناطق چالش خیز و کانون گرد و غبار تبدیل می شود.

 

 

 

وی ادامه داد: در صورت تبدیل منطقه کوهدشت به کانون ریزگرد به دلیل بادهای غربی به شرقی امکان فراهم شدن چالش گرد و غبار در استان لرستان فراهم می شود.

 

 

 

وی افزود: خشکسالی های پی در پی و حفر چاه های غیرمجاز در سال های گذشته، برداشت های بی رویه از آب های زیر زمینی و تغییر الگوی کشت در این منطقه باعث این پدیده شده است.

 

 

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان بیان کرد: منابع آب ها محدود است و درصورت نبود مدیریت، مشکلات عمده ای به وجود خواهد آمد.




لزوم مدیریت پدیده فرونشست کوهدشت

 

وی گفت: فرونشست کوهدشت دراثر کم توجهی های سال های گذشته رخ داده است ولی اکنون باید مدیریت شود.

 

 

 

فتحی بیرانوند افزود: راهکارهای مختلفی برای مدیریت این چالش ارائه شده است که مدیریت منابع آب به عنوان نخستین و مهم ترین موضوع باید در دستور کار قرار گیرد.

 

 

 

وی دشت کوهدشت را یکی از دشت های ممنوعه سطح کشور دانست و اظهار کرد: باید چاه های غیرمجاز در این منطقه تعطیل و چاه های مجاز تحت پوشش مدیریت مصرف قرار گیرند.

 

 

 

به گفته فتحی بیرانوند باید از منابع آب برای کشت های غیرضروری و غیرممکن در این منطقه به صورت جدی جلوگیری شود.

 

 

 

وی با تاکید بر لزوم تعیین تکلیف تاقدیس های شناسایی شده گفت: این تاقدیس ها باید به شرکت های خصوصی واگذار شوند تا با تخلیه این گازها و چاه ها فشار کمتری به مناطق ایجاد شود.

 

 

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان افزود: با این اقدام، کف شکنی های کمتری در راستای نفوذ نفت و گاز به خاک انجام می شود.

 

 

 

به گفته وی در صورت رسیدگی نکردن به مشکلات منطقه کوهدشت، این منطقه به طور حتم به یکی از کانون های ریزگرد تبدیل و ساختارهای زمین شناسی دچار شکستگی می شوند.

 

 

 

فتحی بیرانوند افزود: در صورت انفجار، آتش سوزی و آلودگی آب و خاک حاصل از پدیده فرونشست، این منطقه به یک تهدید زیست محیطی تبدیل می شود.

 

 

 

 

 

انتهای خبر

استانتاسیساتفرونشست
Comments (0)
Add Comment