فرهنگ‌سازی الگوی مصرف انرژی

به گزارش تاسیسات نیوز، یک عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: مصوبه مجلس در خصوص معافیت مدارس از هزینه های آب و برق و گاز تا سقف الگوی مصرف منجر به آغاز فرهنگ سازی الگوی مصرف از خود مدارس که کانون ترویج فرهنگ هستند، می شود.


حسن بهرام‌نیا در گفت‌وگویی در خصوص مصوبه مجلس در بودجه ۹۷ به منظور معافیت مدارس از پرداخت هزینه‌های آب و برق و گاز تا سقف الگوی مصرف، بیان کرد: باتوجه به اینکه کشور ما مقام دوم در ذخیره سازی انرژی گاز در دنیا را دارد ولی متاسفانه امروز باید انرژی الکتریکی را از کشورهای همسایه خریداری کند، ما باید هرچه سریع تر در راستای بهینه سازی الگوی مصرف حرکت کنیم.


وی در ادامه با بیان اینکه بهینه سازی مصرف انرژی به دو موضوع برمی گردد، افزود: یک بخش مربوط به دولت است و بخشی دیگر مربوط به مردم می شود. بخشی که مربوط به دولت است برمی گردد به اینکه دولت باید از ساز وکارهای در اختیارش به منظور مصرف بهینه از انرژی استفاده کند. امروز ما نه تنها نباید مصرف کننده باشیم بلکه باید با توجه به منابع موجود صادر کننده نیز باشیم. اما متاسفانه تا به امروز این اتفاق نیفتاده است.


وی افزود: بخش دوم مربوط به مردم است که باید فرهنگ سازی صورت گیرد. با توجه به اینکه کشور ما اسلامی است و یکی از دستورات اسلامی ما جلوگیری از افراط و تفریط است، باید در جهت استفاده بهینه از منابع انرژی فرهنگ سازی انجام شود. یکی از اقدامات خوبی که در مجلس در راستای این فرهنگ سازی انجام شد، معافیت مدارس از پرداخت هزینه های آب و برق و گاز تا سقف الگوی مصرف بود.


نماینده مردم نهاوند در مجلس، بیان کرد: با توجه به اینکه مدارس ما در سطح کشور منابعی برای پرداخت قبوض خود در اختیار ندارند لذا برای پرداخت قبوض خود باید به انجمن اولیا و والدین بچه ها روی بیاورند و این کار به عزت و جایگاه مدرسه که کانون تعلیم و تربیت است، خدشه وارد می کند، مجلس این اقدام را به منظور فرهنگ سازی در خصوص بهینه سازی الگوی مصرف و حفظ عزت و جایگاه مدارس، انجام داد. منتها مجلس در این زمینه الگو تعریف کرده و این الگو چند منظوره است.


این عضو کمیسیون انرژی در ادامه گفت: از نظر من این حرکت خوبی بود و اگر مدارس بیشتر از الگوی مصرف، استفاده داشته باشند باید مابقی را پرداخت کنند. اینکه از سوی برخی از مسئولان گفته شده بهتر بود اعتباری به طور اختصاصی در اختیار آموزش و پرورش قرار می گرفت، پیشنهاد خوبی نیست. مسئولان باید از این مصوبه استقبال کنند چراکه با این کار فرهنگ سازی الگوی مصرف از خود مدارس که کانون ترویج فرهنگ و یک مبادی فرهنگ سازی در کشور هستند، اتفاق می افتد.


بهرام نیا در پایان گفت: ما باید فرهنگ سازی را از مراکز آموزشی آغاز کنیم. با این اقدام مجلس نیز قطعا مدارس به دانش‌آموزان، استفاده بهینه از برق و آب و سایر منابع انرژی را آموزش می دهند و در نهایت منجر به فرهنگ سازی می شود.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

آموزشانرژیتاسیساتفرهنگ سازی
Comments (0)
Add Comment