فاضلاب؛عامل اصلي کشند قرمز نيست

 

چنانچه عامل اصلی کشند قرمز ، فاضلاب شهری باشد ، این توده های بیولوژیکی می بایست در اطراف تصفیه خانه نیز مشاهده شود اما تاکنون این مسئله دیده نشده است.

 

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز، مدیر عامل شرکت آبفای هرمزگان در خصوص هشدار مسئولان زیست محیطی استان نسبت به ورود فاضلاب شهری به دریا و تاثیرآن بر برگشت پدیده کشند قرمز به سواحل بندرعباس اظهار داشت: چنانچه عامل اصلی کشند قرمز ، فاضلاب شهری باشد ، این توده های بیولوژیکی می بایست در اطراف تصفیه خانه نیز مشاهده شود اما تاکنون این مسئله دیده نشده است.

 

حسین خادمی تصزیح کرد: در اکثر مواقع فاضلاب تصفیه شده در حد قابل قبولی از مقادیر توصیه شده توسط سازمان محیط زیست بوده و میزان مواد مغذی آن (مواد مغذی نیترات و فسفات) غالبا کمتر از حد مجاز و یا در حد مجاز بوده است که این شرایط نمی تواند عامل اصلی شیوع کشند باشد.

 

وی با تاکید بر اینکه؛ تاکنون هیچ تحقیق یا مطالعه علمی مدون و مستندی توسط مراکز علمی معتبر دال بر تاثیر عمده پساب فاضلاب تصفیه خانه بندرعباس بر پدیده کشند قرمز انجام نشده است، اظهار کرد: رشد و فراگیر شدن کشند قرمز پدیده شایع آب های سطحی راکد با گستردگی فراوان در مناطق گرمسیری با شوری زیاد است. همچنین با توجه به اینکه ترموفیل بودن(دما دوست بودن) و هالوفیل بودن (نمک دوست بودن) مشخصه بارز غالب کشندهای حاوی پیگمان های قرمز است و این شرایط با شرایط زیستی رده انسان سازگار نیست ، لذا فاضلاب های تصفیه شده نمی توانند عامل اصلی شیوع کشندهای قرمز باشند.

 

وی در ادامه به علل بوجود آمدن کشند قرمز که به پدیده Red tide killer معروف است و بارها در سواحل هرمز، چابهار و بوشهر دیده شده است،اشاره کرد و گفت: تخلیه سوخت های قاچاق، ورود فاضلابهای صنعتی ، کشاورزی ، زیست محیطی ، تغییر شرایط اقلیمی مانند افزایش دمای هوا ،طوفان، غبار و … در کشورهای عربی و آسیای شرقی و جنوب شرقی و انتقال آن توسط مخزن آب متعادل ساز کشور های تجاری و تخلیه آن در برخی سواحل ایران از جمله دلایلی است که با ایجاد آلودگی سواحل بر شکوفایی پدیده کشند قرمز تاثیرگذار بوده، در حالیکه مسئولان زیست محیطی تنها اصرار دارند فاضلاب را عامل اصلی این پدیده معرفی نمایند.

خادمی در پایان افزود: در صورتی که محقق و یا مرکز علمی معتبری بخواهد در کشور و یا منطقه در این خصوص مطالعه و یا تحقیقاتی داشته باشد ، این شرکت آمادگی هرگونه همکاری لازم را خواهد داشت.

پایان پیام/.

 

 

اخبار ، تاسیسات، کاشانه، فاضلاب، انرژی، پسماند
Comments (0)
Add Comment