فاجعه معدن طبس / ۳ روز عزای عمومی/ عدم دسترسی به محبوسان

رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران با ابراز همدردی و اعلام تسلیت و تعزیت به جامعه کارگری به ویژه خانواده‌های کارگران جان باخته در معدن ذغالسنگ طبس، این حادثه را ناشی از اهمال در سیستم‌های اجرایی و نظارتی دانست و خواستار پاسخگویی مسئولان دستگاه‌های مربوطه در این خصوص شد.به گزارش تاسیسات نیوز، سمیه گلپور با انتقاد از پایین بودن مساله ایمن‌سازی در معادن حادثه‌خیر اظهار کرد: این فاجعه دردناک حاصل اهمال در استانداردسازی و سالم‌سازی محیط کار از سوی مسئولان مربوطه در وزارت صمت، ‌ کار و بهداشت قلمداد می‌شود.وی با انتقاد شدید از تکرار این گونه حوادث تلخ گفت:چرا نتایج و گزارشاتی که منجر به حل این معضل بزرگ کارگری در مشاغل سخت و زیان آوری چون معدنکاری می‌شود در مورد حوادث تلخ قبلی نظیر معدن یورت، معدن طزره و معدن شازند منتشر نمی‌شود؟ چرا باید همه ساله شاهد جان باختن تعدادی از جوانان شاغل در معادن کشور باشیم که با عرق جبین و کد یمین با حداقل حقوق غیرمکفی مصوب شورای عالی کار در سخت‌ترین شرایط کار می‌کنند و نمی‌دانند که آیا صبح که از منزل خارج می شوند چقدر شانس دیدن عزیزانشان را خواهند داشت؟گلپور با یادآوری ارزش جان معدنکاران و لزوم توجه به این اصل مهم از سوی صاحبان معادن گفت: در تمام دنیا غالبا کارگران معدن صاحب سهمی ولو اندک از معدنی هستند که در آن کار می‌کنند، ولی آیا در معدن یورت، ‌ طرزه و شازند نیز چنین است؟ اساسا ایمن سازی و استانداردسازی معادن چقدر اجرا می‌شود؟این مقام کارگری مسئولان را در جان باختن این کارگران مظلوم پاسخگو دانست و گفت:اگر معدن امن نیست چرا در آن فعالیت انجام می‌گیرد و کارگران با ناامنی در آن کار می‌کنند؟ چرا دستگاه‌های نظارتی و قضایی به این مساله ورود نمی‌کنند؟ مگر سال گذشته به مقاوله‌نامه ۱۵۵ سازمان جهانی کار در زمینه ایمنی و بهداشت کار نپیوستیم؟ هنوز داغ معدن‌کاران مظلومی که چندی قبل از همین معادن حادثه خیر عروج کردند سرد نشده است که چنین اتفاق ناگواری را در اثر اهمال کاری در نظارت و اجرا شاهد هستیم.به گفته وی همه ساله حوادث معدنی، جاده‌ای و حین اشتغال کارگران به ویژه کارگران ساختمانی در مشاغل مختلف جان صدها و هزاران نفر را می‌گیرد ولی برای حفاظت از جان کارگران معدن برنامه‌ای وجود ندارد و نکته جالب این است که بحث صلاحیت ایمنی پیمانکاران از شروط مناقصه حذف می‌شود.گلپور با بیان اینکه این فاجعه ناشی از اهمال در سیستم‌های اجرایی و نظارتی است و هیچ کدام قابل توجیه نیست، گفت: به عنوان رئیس یکی از سه تشکل بزرگ کارگری از مسئولان می‌خواهیم که هر چه سریع‌تر در این خصوص به جامعه کارگری توضیح داده شود.فرماندار طبس با اشاره به اخرین وضعیت امداد رسانی معدن طبس گفت:همه نیروهای امدادرسان، بدون وقفه مشغول کار در بلوک C هستند با این وجود، هنوز نتوانسته‌ایم به محبوسان دسترسی داشته‌باشیم.علی اکبر رحیمی فرماندار طبس بیان کرد: تیم امدادرسانی درحال حاضر به تونل سی راه پیدا کرده‌اند اما به محبوسان آن دست نکرده‌ایم.
وی با بیان اینکه در بلوک C تراکم گاز متان بسیار زیاد است و به نظر می رسد تا پایان امروز وضعیت آن مشخص می‌شود، افزود: طبق اظهارات مقامات مسئول هنوز ۲۲معدنچی در تونل، محبوس هستند.
فرماندار طبس اظهارکرد: تراکم گاز متان در بلوک سی بسیار زیاد است اما با جستجو در حال بررسی وضعیت مفقودین هستیم. رحیمی خاطر نشان کرد: طبق اظهارات مقامات مسئول در صحنه حادثه، هنوز ۲۲ معدن‌چی در تونل محبوس هستند.

فوتی‌های انفجار دردناک معدن طبس به ۵۱ نفر رسید

به دنبال حادثه دردناک وقوع انفجار در شرکت معدنی معدنجو تعداد کارگران فوتی به ۵۱ نفر و مصدومین به ۲۰ نفر افزایش یافت.

به دنبال حادثه دردناک وقوع انفجار در شرکت معدنی معدنجو تعداد کارگران فوتی به ۵۱ نفر و مصدومین به ۲۰ نفر افزایش یافت.
حادثه انفجار معدن طبس ساعت ۲۱ شب گذشته به دلیل تصاعد آنی گاز متان در یکی از تونل‌های معدن زغال‌سنگ شرکت معدنجو رخ داد که در زمان حادثه ۶۹ کارگر در بلوک سی و بی این معدن زغال‌سنگ در طبس مشغول کار بودند.
به گزارش فارس، با توجه به غلظت گاز در تونل‌ها که موجب انفجار در عمق ۲۵۰ متری به صورت ارتفاعی و ۷۰۰ متری به صورت مورب در معدن شده، امدادرسانی توسط هشت تیم تخصصی پنج نفره در حال انجام است.اکنون ۴۰ نفر در قالب تیم‌های تخصصی در معدن طبس در حال امدادرسانی در محل حادثه هستند که تاکنون در این حادثه ۳۰ نفر جان باختند و به ۱۷ مصدوم هم با تلاش تیم‌های تخصصی امدادی نجات یافتند و احتمال افزایش فوتی‌ها وجود دارد.
رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت از پیگیری ویژه رئیس جمهور برای حادثه انفجار در معدن “معدنجوی طبس” خبر داد و گفت: وزرای صمت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی با دستور پزشکیان برای پیگیری موضوع به طبس اعزام شدند.وزیر کشور درپی حادثه نشت گاز در یکی از کارگاه‌های شرکت زغال سنگ معدنجو طبس دستوراتی به استاندار خراسان جنوبی صادر کرد.
عزای عمومی معدن طبسمرگ معدنکارانمعدن طبس
Comments (0)
Add Comment