عزم ملی حلقه مفقوده ایمنی ساختمان‌ها

مهندس مسعود صالحی گفت: در بحث اجرا و نظارت در سازه‌ها باید دقت را بیشتر کرده و از طریق رسانه¬های عمومی مثل صداو سیما، فضای مجازی و مدارس درباره ایمنی سازه‌ها فرهنگ‌سازی کنیم.
به گزارش تاسیسات نیوز، عضو هیئت مدیره دورۀ نهم سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کردستان، در گفت‌وگو با پایگاه خبری سازمان نظام مهندسی ساختمان، با تأکید براین که می‌توانیم در دو، سه مورد مبحث ایمنی ساختمان‌ها را تقسیم‌بندی کنیم، اضافه کرد: اولین بحث، ساخت‌وسازها و طراحی بر مبنای ایمنی است. در بحث اجرا و نظارت هم باید خوب کار کنیم یعنی دقتمان را بیشتر کرده و از طریق رسانه­های عمومی مثل صداوسیما، فضای مجازی و مدارس و … درباره ایمنی سازه‌ها فرهنگ‌سازی کنیم. تنها در این صورت می‌توانیم بستر خوبی را فراهم کرده و به سمت پیشرفت پیش برویم.
وی خاطرنشان کرد: برای مثال در ژاپن ماهی نیست که زلزله خفیف، ضعیف یا شدید نیاید و گاه می‌بینیم که اگر آن زلزله در ایران رخ دهد، خسارت زیادی را به بار می‌آورد. اما در ژاپن طراحی ساختمان‌ها مناسب‌سازی شده و در عین حال آن شوکی که در ایران ایجاد می‌شود یک هزارمش، در آنجا اتفاق نمی‌افتد. خلاصه که نوعی عزم ملی از بالا به پایین باید وجود داشته باشد.
صالحی تصریح کرد: واقعیت این است که اوضاع کمی از چند سال قبل بهتر شده است. درست است که مثل ژاپن و آمریکا ایده­آل نیستیم، ولی توجه به ایمنی ساختمان‌ها بهتر شده است. مثلا در زلزله بم که بیش از شش ریشتر بود، خسارت زیادی به بار آمد. یا مثلا در رودبار و منجیل که قبل تر از زلزله بم بود. ولی در حال حاضر می­بینیم در زلزله کرمانشاه در حد چند هزار نفری فوت می­کنند که آن هم اکثر تلفات در روستاها بود. این امر نشان می دهد حرکت رو به جلویی آغاز شده است.
گفتنی است ۵ دی‌ماه در تقویم، روز ایمنی در برابر زلزله و بلایای طبیعی نامگذاری شده است.
ایمنی ساختمان هازلزلهنظام مهندسیکردستان
Comments (0)
Add Comment