طلسم نفت بورسي شكسته شد

به گزارش تاسیسات نیوز ، بورس انرژي ديروز ميزبان عرضه حدود 3 هزار بشكه نفت خام بود كه اين ميزان عرضه توسط يك پالايشگاه خصوصي به قيمت هر بشكه 3 ميليون و 63 هزار و 27 ريال خريداري شد. به اين ترتيب يك بار ديگر پاي طلاي سياه به يكي از بورس‌هاي كشور باز شد، با اين تفاوت كه اين بار عرضه اين محصول برخلاف گذشته با موفقيت مورد معامله قرار گرفت.به اين ترتيب از اين به بعد، روزانه 3 هزار بشكه نفت خام توسط بورس انرژي عرضه خواهد شد. در اين رابطه وزير نفت در آستانه عرضه نفت خام در بورس انرژي با اعلام حمايت وزارت نفت از اين اقدام گفت: عرضه نفت خام در بورس، رقابتي و شفاف صورت مي‌گيرد. بيژن زنگنه افزود: عرضه نفت خام در بورس انرژي حركتي براي اجراي بندي از سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي است كه بر ايجاد تنوع در نحوه فروش نفت و دخالت دادن بخش خصوصي تاكيد دارد. وي افزود: عرضه نفت خام در بورس روشي شناخته شده و موفق در دنيا است و ايران در ابتداي اين كار قرار دارد. همچنين با توجه به زير ساخت‌ها و اقدام‌هاي مثبت انجام شده، اميد است عرضه نفت خام در بورس انرژي موفق باشد. وزير نفت تاكيد كرد: عرضه نفت خام طبق ضوابط سازمان بورس انجام مي‌شود و هيچ گونه رانتي وجود نخواهد داشت.در اين ميان خريداران طبق اعلام مديرعامل بورس انرژي، از سوي شركت ملي نفت ايران تاييد صلاحيت شده‌اند و هر بشكه نفت خام با قيمت حدود ٣٠٦ هزار تومان در بورس انرژي فروخته شد و معامله قيمت پايه نيز به صورت ريالي صورت گرفت.تجربه عرضه نفت خام در بورس كالا كه 2 سال پيش رخ داد تجربه‌اي تلخ بود، عدم فروش در آن سال به‌ دليل اختلاف بر سر تعيين قيمت بود و پس از 9 بار عرضه در بورس كالا روند عرضه نفت خام متوقف شد.كارشناسان اعتقاد دارند كه بورس انرژي و شركت ملي نفت ايران اين بار توانستند با تعامل و همكاري نفت خام را هرچند به مقدار اندك اما منظم روانه بازار كنند كه پيامد آن در سال‌هاي آتي افزايش ميزان عرضه خواهد بود.در اين بين به گفته قمصري در حال حاضر پالايشگاه‌هاي كوچكي در منطقه جلفا و برخي مناطق مركزي وجود دارد كه مي‌توانند از اين پس از طريق بورس انرژي نفت خام بخرند و نسبت به پالايش آن اقدام كنند. بر اين اساس از اين به بعد فروش نفت خام به صورت نقدي صورت مي‌گيرد و شرايط تسويه آن طبق شرايط بورس خواهد بود. همچنين شركت ملي نفت ايران بر فروش و تحويل نفت خام نظارت دارد و در نهايت عوايد حاصل از فروش نفت خام به خزانه كشور واريز مي‌شود.قمصري، مدير امور بين‌الملل شركت ملي نفت ايران پيش‌تر گفته بود كه سعي داريم شرايط پرداخت در خريد اين محموله‌هاي نفتي مانند فروش ميعانات گازي و به صورت ريالي باشد. وي يكي از اهداف فروش محموله‌هاي نفت خام در بورس را فعال‌سازي اين پالايشگاه‌ها و در جهت اشتغالزايي عنوان و ابراز اميدواري كرد با كسب تجربه در زمينه فروش نفت خام در بورس بتوان زمينه تقويت بورس انرژي در كشور را فراهم كرد.در اين ميان علي حسيني، مديرعامل بورس انرژي بر اين اعتقاد است كه بورس انرژي ميزباني مطمئن براي نفت خام خواهد بود و بازاريابي لازم براي فروش نفت خام انجام شده است، به طوري‌كه چند پالايشگاه خصوصي براي خريد نفت خام اعلام آمادگي كرده بودند. حسيني به تلاش‌هاي وزارت نفت و شركت ملي نفت ايران اشاره كرد و گفت: توسعه بازار داخلي فروش نفت خام در دستور كار شركت ملي نفت و بورس انرژي قرار گرفته و با حمايت جدي وزير نفت، آينده اين بازار روشن است.

مديرعامل بورس انرژي با اشاره به عرضه ٣ هزار بشكه‌اي نفت خام

 در روزهاي آغازين اين عرضه گفت: براي توسعه بازار عرضه نفت خام در بورس انرژي ايجاد تاسيسات بارگيري نفت خام در پالايشگاه اصفهان و پالايشگاه بندرعباس به‌طور جدي در دستور كار وزارت نفت قرار گرفته است.

ديروز بورس نفت امروز بورس انرژي

مطالعات جدي براي تشكيل بورس نفت از سال ۱۳۸۳ با مشاركت يك كنسرسيوم بين‌‌المللي شروع و تفاهمنامه راه‌اندازي اين بورس در ارديبهشت ۱۳۸۳ امضا شد. در ژوئن سال ۲۰۰۴ محمد عاصمي پور، مجري طرح بورس نفت ايران، براي بازديد از بورس بين‌‌المللي نفت به انگلستان سفر كرد و با برخي از معامله گران بورس لندن به مذاكره پرداخت تا زمينه بر‌اي تشكيل بورس نفت در ايران فراهم شود. در نهايت گزارش توجيهي طرح راه اندازي بورس نفت ايران را در ۵۰۰ صفحه تقديم وزير اقتصاد كرد تا براي راه اندازي بورس نفت ايران از طريق شوراي بورس اقدام به كسب مجوز قانوني كند. طرح بورس نفت، گاز و پتروشيمي ايران در اواخر تير ۸۴ از سوي شوراي بورس بر اساس ماده ۹۵ قانون برنامه چهارم توسعه به تصويب رسيد و شوراي بورس مجوز قانوني بورس نفت، گاز و پتروشيمي را صادر و مقرر كرد وزارت نفت اقدامات لازم را براي راه اندازي و اجراي اين بورس به انجام برساند.بورس نفت و فلسفه تشكيل آن هدف‌هاي متعددي را دنبال كرد كه از جمله آن مي‌توان به شفاف‌سازي معاملات، اصلاح ساختار اقتصادي و تجاري، جذب سرمايه‌هاي سرگردان و از همه مهم‌تر گام بزرگي در راستاي خصوصي‌سازي و ورود به مبادلات تجاري بين‌‌المللي اشاره كرد.هدف اصلي از تاسيس اين بورس تبديل ايران به مركز عمده مبادلات نفتي خاورميانه بوده و هست، اما در تمام اين سال‌ها تعلل و فرصت‌سوزي آن را در كورراهي براي رسيدن به هدف اصلي قرار داده است.ايران با توجه به توان توليدي خود مي‌تواند به الگويي در منطقه تبديل شود، چراكه تجربه نشان داده عامل موفقيت هر بورس كالايي حجم و ارزش مبادلات در آن بورس است. شايد طرح اين قضيه كه بورس نفت تاكنون موانع جدي را بر سر راه خود ديده كه راه اندازي نشده حرفي بجا باشد، اما همه اين موانع در مقابل فرصت سوزي‌ها چالشي كوچك است.تاسيس بورس نفت واقعي در كشور اين امكان را فراهم مي‌سازد تا با اتخاذ روش‌ها و مكانيزم‌هاي صحيح در اين بازار، نوسانات قيمتي در سطح بين‌‌المللي تحت تاثير قرار گرفته و باجهت گيري مناسب به حداقل برسد. قيمت محصولات صنعت نفت را براساس سازوكار بازار منطقي‌تر سازد، از ظرفيت كشور براي تجارت نفت آسياي مركزي و خزر استفاده كند و با تشكيل يك بازار منطقه‌اي انرژي، ايجاد چارچوب قيمت پايه منطقه خليج فارس و حتي اوپك به رقابت با قيمت‌هاي پايه برنت درياي شمال و تگزاس غربي بپردازد و بر قيمت‌هاي جهاني نفت تاثير بگذارد.ولي نبايد فراموش كرد كه در سال‌هاي گذشته بورس نفت واقعي هيچ گاه در ايران شكل نگرفت وچند سال قبل سرانجام بورس كالاي ايران متولي عرضه نفت خام شد كه آن هم بنا به دلايلي گوناگون هرگز رنگ موفقيت به خود نديد و عرضه

 9 بار نفت خام با شكست رو به رو شد.

اكنون با پيگيري‌هاي انجام شده عرضه نفت خام در بورس انرژي كه از ديروز آغاز شد تجربه جديدي را در راه ورود نفت خام به بازارهاي جديد رقم زده است. به هر حال گويا طلسم عرضه نفت خام شكسته شده است و با توجه به حمايت وزير نفت و مديرعامل شركت ملي نفت ايران، اين بار نفت خام ايران با ساز و كار جديد بورسي خواهد شد.

 

 

 

 

انتهای پیام 

طلسم، نفت، بورسي، شكسته
Comments (0)
Add Comment