ضعف معماری؛ از دانشکده تا سازمان نظام مهندسی

به گزارش تاسیسات نیوز ، عضو گروه تخصصی معماری سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در گفتگوی اختصاصی با «صما» گفت: در حال حاضر معماری و شهرسازی ما ایرادات زیادی دارد، گرچه هر قدمی در جهت بهبود شرایط معماری، هر چقدر هم کوچک تاثیر گذار خواهد بود.

 

کاظم معمار ضیا در ادامه اضافه کرد: تدوین منشور معماری و شهرسازی کار چندان آسانی نیست، گرچه یک انجمن علمی با نام فضای نو معماری ایران با حضور متخصصان واقعی معماری تشکیل شده که یکی از کارهای مورد نظر این انجمن تهیه و تدوین منشور معماری و شهرسازی است.

 

این استاد دانشگاه با بیان اینکه معماری ما از پشت میزها و دانشکده های معماری تا سازمان های نظام مهندسی دچار ضعف است، اظهار داشت: معماری به عنوان یکی از هفت رشته نظام مهندسی به شمار می رود؛ حوزه ای که در شکل گیری آینده و تمدن شهرها، فرهنگ، سلامت روان افراد جامعه، خانوداه ها و… نقش بسزایی دارد؛ لذا به دلیل معضلات فراوان در این حوزه یک شبه و تنها با تدوین یک منشور نمی توان امید به بهبود وضعیت آن داشت و در کنار تهیه منشور معماری و شهرسازی باید راهکارهای اجرایی دیگری هم در نظر گرفت.

 

معمار ضیاء در ادامه اضافه کرد: خاصیت منشور، جامع نگر بودن آن است و کلیه موضوعات مربوطه را از آموزش، تحقیقات، شورای عالی تا مرحله اجرای حرفه ای در نهادهای مختلف از جمله شهرداری و نظام مهندسی در نظر می گیرد.

 

این مسئول سازمانی با اعتقاد به اینکه برای توسعه این حوزه باید یک پایگاه تبیین و نشو دیدگاه ایجاد شود، تصریح کرد: قطعا برای رسیدن به نقطه ایده آل باید معماران صاحب تفکر حضور داشته باشند و مشخص شود که چه کسانی قرار است که نسبت به تهیه این منشور اقدام کنند.

 

به گفته عضو گروه تخصصی معماری سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور حضور یک انجمن و تشکیلات غیر دولتی که متشکل از معماران صاحب نظر باشد می تواند راهگشای مشکلات حرفه معماری باشد.

 

ترسیم یک چشم انداز و استراتژی جامع برای معماری و شهرسازی

 

رئیس سابق سازمان نظام مهندسی ساختمان استان زنجان در ادامه این گزارش با اشاره به اینکه رشته معماری و شهرسازی ارتباط مستقیم با فرهنگ، روحیات، شیوه زندگی افراد و… جامعه دارد، عنوان کرد: اینکه ما بخواهیم برای کلیه مناطق کشور که هرکدام دارای اقلیم و فرهنگ خاص خودشان هستند، یک نسخه واحد را در نظر بگیریم کار منطقی و حرفه ای به نظر نمی رسد؛ اما ترسیم یک چشم انداز و استراتژی کلی برای معماری و شهرسازی مفید فایده خواهد بود.

 

احد محمدی همچنین یادآورشد: متاسفانه در سال های اخیر معماران و طراحان و برنامه ریزان این حوزه خواسته ها و روحیات مردم را نادیده گرفته اند و دراصل به دنبال این بوده اند که مردم چیزی را دوست داشته باشند که نظر طراحان ما است.

 

این مسئول سازمانی افزود: توجه به روحیات و خواست های منطقی مردم یکی از اصولی است که باید مد نظر طراحان و متخصصان این حوزه قرار داشته باشد.

 

وی داشتن یک برنامه مدون و حرفه ای در این زمینه را الزامی دانست و گفت: از سوی دیگر فشار آوردن به معماران، تعیین چارچوب های خشک و سخت و ندیده گرفتن نظرات مردم و معماران و قرار دادن معماران روی یک خط خاص هم امکان پذیر نیست.

 

محمدی با بیان اینکه زمانی که صحبت از اصول و قاعده و قانون به میان می آید این تصور ایجاد می شود که دست اندر کاران امر باید بر روی دو ریل حرکت داشته باشند، تاکید کرد: نبودن انعطاف در این رشته منطقی نیست، معماران و طراحان نباید المان هایی را برای مردم در نظر بگیرند که به ذاته و فی نفسه مورد قبولشان نیست.

 

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر مشکل ما نبود قانون نیست بلکه مسئله بر سر این است که اصول سخت و غیر مردمی که منطبق با فرهنگ و اقلیم شهرها نیست سبب می شود که طراحان ما از رعایت این اصول منصرف می شوند، اذعان داشت: قاعده های سرسختانه که با زندگی مردم منطبق و کارآمد نیست توسط طراحان کنار گذاشته می شوند؛ در نتیجه هر کسی به صورت سلیقه ای رفتار می کند و ماحصل آن آشفتگی موجود شهرها است.

 

شایان ذکر است که معماری فعلی ما هیچگونه همخوانی با اقلیم شهرها ندارد، در سال های اخیر همه شهرها شبیه هم شده اند که این امر حاصل معماری آشفته است واین آشفتگی در معماری خبر از آشفتگی افکار مردم می دهد.

 

آشفتگی موجود در معماری باعث تضیع حقوق شهروندان می شود

 

نائب رئیس جامعه شهرسازان ایران از دیگر مصاحبه شونده های خبرنگار «صما»، گفت: برای رسیدن به یک رفاه نسبی تلاش هایی در این زمینه صورت گرفته، از جمله قانون جامع شهرسازی، لایحه قانون جامع مدیریت شهری اما متولیان امر نتوانستند به یک وفاق برسند.

 

ناصر مشهدی زاده جای قانون نظام معماری را خالی دانست و گفت: آشفتگی موجود در نظام مهندسی ساختمان و حوزه معماری یک نقطه ضعف بزرگ به شمار می رود. این سازمان متشکل از چندین رشته است اینها حدود وظایف و حیطه کاری متفاوتی دارندکه باید یک حد متوسط در نظر گرفته شود.

 

نائب رئیس جامعه شهرسازان ایران در ادامه افزود: این آشفتگی میزان بازدهی هر رشته را کاهش می دهد و در نتیجه حق جامعه ضایع می شود.

 

وی با اعتقاد به اینکه همانطوری که نظام دانشگاهی به تفکیک رشته ها بخوبی پیش رفته در حوزه دولتی، مدیریتی و عملکردی هم این تفکیک باید لحاظ شود، اذعان داشت: علاوه بر تفکیک، مدیران مربوطه باید به یک وفاق عمومی هم برسند. در کل به دلیل حضور مجموعه ای از عوامل در حوزه معماری همانند دیگر حوزه ها نیاز تفکیک وظایف و حوزه ها و درکنار آن وفاق عمومی احساس می شود.

 

مشهدی زاده در پایان خاطر نشان ساخت: برای رسیدن به نقطه مطلوب لازم است که یک تعریف از جامعه دانایی محور وجود داشته و این جامعه ارزش گرا باشد. آگاهی به ارزش ها، حقوق و احترام به اصول، راز پویایی و دانایی است. فرهنگ سازی هم آغازی برای دانایی محوری است که پس از آن به نظم و قانون دست خواهیم یافت.

 

پایان پیام/.

 

 

سازمان-نظام-مهندسی
Comments (0)
Add Comment