ضرورت نظارت آتش نشانی بر نمای ساختمان

به گزارش تاسیسات نیوز، نخستین همایش فناوری‌های مهندسی ایمنی حریق با رویکرد ایمنی حریق در نماهای ساختمانی با واکاوی آتش سوزی بیمارستان گاندی با مشارکت سازمان آتش نشانی، سازمان مدیریت بحران و معاونت شهرسازی شهرداری تهران، سازمان نظام مهندسی، دانشگاه شهید بهشتی، دبیرخانه مردمی صنعتگران ایران و انجمن تهویه مطبوع ایران توسط گروه صنعتی بستانچی ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار شد.
نخستین همایش فناوری‌های مهندسی ایمنی حریق با رویکرد ایمنی حریق در نما‌های ساختمانی با واکاوی آتش سوزی بیمارستان گاندی با مشارکت سازمان آتش نشانی، سازمان مدیریت بحران و معاونت شهرسازی شهرداری تهران، سازمان نظام مهندسی، دانشگاه شهید بهشتی، دبیرخانه مردمی صنعتگران ایران و انجمن تهویه مطبوع ایران توسط گروه صنعتی بستانچی ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار شد.
آمار ساختمان‌های نا ایمن در کشور بسیار زیاد است
مهدی بستانچی، عضو هیات رئیسه انجمن ایمنی و مهندسی حریق، رییس دبیرخانه صنعتگران ایران و مدیرعامل گروه صنعتی بستانچی به عنوان میزبان مراسم گفت: هدف از برپایی این رویداد بحث ایمنی در ساختمان‌ها با محوریت نما بوده است. در تهران ۳۳ هزار ساختمان ناایمن وجود دارد که از این تعداد ۱۲۹ عدد، تا دی‌ماه ۱۴۰۲ در وضعیت بحرانی قرار داشته است که ظاهرا این رقم به ۷۵ عدد کاهش پیدا کرده است. البته این آمار، بسیار زیاد است در شاخص کل کشور نیز وزیر کشور عدد ۱۳۴ هزار ساختمان ناایمن را بیان کرده است.
عضو هیات رئیسه انجمن ایمنی و مهندسی با اشاره به مشکلات اجرایی و قانونی بررسی سیستم‌های غیر فعال ایمنی گفت: نظارت سازمان آتش نشانی بر نمای ساختمان ضروری است و همه‌ی کسانی که به زندگی سالم و همراه با آرامش در شهر اهمیت می‌دهند باید از این نظارت استقبال کنند چرا که به ایمنی بیشتر می‌انجامد. اگر نظارت و اخطار‌های سازمان آتش نشانی به بیمارستان گاندی مورد توجه مالکین قرار می‌گرفت و از کامپوزیت با استاندارد‌های لازم و فایر استاپ در نما استفاده شده بود، آن حریق گسترش نمی‌یافت.
بستاچی افزود: در حال حاضر معاونت پیشگیری و حفاظت از حریق سازمان آتش نشانی، در حوزه سیستم‌های فعال، نظارت کامل را به عمل می‌آورد، اما در زمینه سیستم‌های اعلام اطفا غیرفعال (Passive)، بیش‌تر بر کلیات نقشه‌های معماری تمرکز دارد. هدف همایش امروز ما هم آگاهی‌بخشی در ایمنی حریق ساختمان‌ها به خصوص خطرات نمای غیر ایمن بوده است.
وی با بیان اهمیت و نقش تاسیسات استاندارد در حوزه‌های ایمنی افزود: حوزه ایمنی نیاز جدی به فرهنگ‌سازی دارد تا نیاز به ایمنی از سوی مصرف‌کننده که همان مالکین ساختمان‌ها هستند احساس و الزام شود.
مهدی بستانچی عضو هیات رئیسه انجمن ایمنی و مهندسی حریق در پایان با تشکر از رویکرد‌های نظارتی سازمان آتش نشانی در نظارت بر فرایند‌های ساختمان سازی، تاکید کرد: بار‌ها دیده ایم که سازندگان یک محصولی را به آزمایشگاه می‌دهند و در عمل چیز دیگری را نصب می‌کنند. سازمان آتش نشانی تهران هم باید آزمایشگاهی برای تست استاندارد تجهیزات مصرفی در ساختمان داشته باشد تا جلوی این تخلفات حادثه ساز گرفته شود.
۱۰ درصد ساختمان‌های تهران نمای کامپوزیت غیرایمن دارند/ آتش‌نشانی با مالکان می‌جنگد تا زنده بمانند!
قدرت‌الله محمدی، مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران، با اشاره به حادثه تلخ متروپل گفت: پس از بررسی‌های انجام شده متوجه شدیم که بسیاری از پیوست‌ها تنها با تعدادی خال‌جوش انجام شده است، که این جای تعجب دارد. اگر این ساختمان افتتاح می‌شد قطعا یک فاجعه بزرگ‌تری رخ می‌داد. از این رو ما در حوزه مهندسی در کشور حرف برای گفتن داریم چراکه نباید این اتفاق رخ دهد. حتی نیاز به مهندسی هم نبود بلکه اگر ذره‌ای وجدان وجود داشت نباید چنین واقعه تلخی رخ می‌داد. یک لحظه فکر کنید که اسکلت ساختمان پلاسکو عایق مقاومت حریق داشت، قطعا دو ساعت دوام می‌آورد و ۱۶ آتش نشان شهید نمی‌شدند.
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی تهران با تاکید بر این که موضوع نما‌های ساختمان‌ها مهم است، افزود: از حدود ۵۴ هزار ساختمان در تهران، چیزی نزدیک ۱۰ تا ۱۵ درصد از نمای کامپوزیت استفاده شده است. نمای کامپوزیت دو ویژگی دارد؛ ظرف ۳ تا ۴ دقیقه به علت اشتعال بالایی که دارد به طور کل از بین می‌رود؛ اما در عین حال نیز سریع می‌توان آن را خاموش کرد. اما به محض اینکه اعلام حریق می‌شود آتش‌نشانان ما ظرف ۳ تا ۴ دقیقه به محل می‌رسند، اما وقتی می‌رسند هیج چیزی از خانه باقی نمانده و این ناشی از ناایمنی ساختمان‌هاست.
آتش نشانی و ایمنی نمای ساختمانایمنی نمای ساختمانحریق نمای کامپوزیتنمای ساختمان
Comments (0)
Add Comment