ضرورت توسعه زیرساخت های مسکن

به گزارش تاسیسات نیوز،  فرشید ایلاتی، کارشناس بازار مسکن گفت: ساخت سالانه ۱۵۰ هزار واحد مسکونی نیاز شهر تهران است و سال‌هایی هم بوده که این تعداد واحد ساخته شده، اما در حال حاضر میزان تولید مسکن پایین آمده، به طوری که به ۱۵ هزار واحد رسیده است؛ یعنی۱۰ درصد آن نیازی که باید ساخته می‌شد.
وی تاکید کرد: به نظر من از لحاظ برآوردی عدد درستی است که اگر این تعداد مسکن ساخته شود، می‌توان به نیاز شهر تهران پاسخ داد. البته بخشی از این ساخت‌وسازها مربوط به نوسازی بافت‌های فرسوده است. به این ترتیب به واحدهای مسکونی اضافه نمی‌شود، بلکه نوسازی انجام می‌گیرد و این بخش هم جزو پروانه‌های صادرشده محسوب می‌شود.

دستیابی به آمار دقیق تا ۲سال دیگر
ایلاتی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه پایگاه داده قوی در حوزه مسکن وجود ندارد، مشکلی در تعداد ساخت‌وساز واحدهای مسکونی ایجاد نخواهد کرد، گفت: با ایجاد سامانه املاک و اسکان هم نیاز واقعی و هم تعداد خانه‌های خالی مشخص خواهد شد و دولت می‌تواند به آمار دقیق بازار مسکن دسترسی داشته باشد‌. خوشبختانه این سامانه آغاز به کار کرده و طی یکی دوسال آینده می‌توانیم به آمار دقیق دسترسی پیدا کنیم که کمک بزرگی به برنامه‌ریزی در حوزه مسکن خواهد کرد.

ضرورت توسعه زیرساخت‌ها
این کارشناس بازار مسکن در پاسخ به این سوال که چرا با وجود ایجاد شهرهای اقماری، باز هم تهران نیازمند ساخت سالانه ۱۵۰ هزار واحد مسکونی است، گفت: باید فضای زیست شهرهای اقماری اصلاح شود؛ چراکه بخش اعظمی از نیروی کار تهران در پرند و پردیس زندگی می‌کنند.
وی خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم به یک الگوی زیستی برسیم که اشتغال و فعالیت هم در شهرهای جدید اتفاق بیفتد قطعا مطلوب‌تر خواهد بود. البته اگر بتوانیم زیرساخت‌های حمل‌ونقل را توسعه دهیم و از قطارهای پرسرعت بین تهران و شهرهای اقماری بهره ببریم، مشکلات رفع خواهد شد. در حال حاضر تجربه کلان‌شهرها را در کشورهای دیگر داریم که فواصل بیش از ۱۰۰ کیلومتر را در مدت زمان کوتاهی و به راحتی از طریق حمل‌ونقل پرسرعت طی می‌کنند.

زیرساخت های مسکنشهرهای اقماریفرشید ایلاتیکارشناس بازار مسکن
Comments (0)
Add Comment