صنعت HVAC نیازمند مهارت و حضور خانم‌هاست

این روزها دیگر خبری از مشاغل صرفاً مردمحور نیست و دیدگاه قدیمی و سنتی که کار کردن وظیفه مردهاست کاملاً منسوخ شده است.
حضور زن‌ها حالا در همه مشاغل نه‌تنها به چشم می‌خورد، بلکه به یک نیاز نیز تبدیل شده است.
از این رو، همزمانی تقریبی روز مهندس و روز زن را بهانه‌ای قرار دادیم تا به نقش خانم‌های مهندس در صنعت تاسیسات بپردازیم.
البته مقاله زیر، به نقش خانم‌ها در صنعت HVAC در کشور آمریکا اشاره دارد، اما تحقق این امر در کشور ما ایران نیز اصلاً دور از ذهن نیست.
در صنعت HVAC، جای خالی حضور خانم‌ها همیشه احساس می‌شده است، اما در سال ۲۰۱۸، با افزایش جمعیت و بازنشسته شدن نسل پس از جنگ جهانی، شغل‌های بیشتر و بیشتری در حوزه‌هایی مانند پیمانکاری HVAC به وجود آمد.
 ۵۳% کارگران ماهر حدود ۴۵ ساله هستند و بسیاری از آنها در ده سال آینده شغل خود را ترک خواهند کرد.
به این آمار، ۱۸٫۶% کارگرانی که ۵۵ تا ۶۴ ساله هستند را نیز اضافه کنید، پس زنگ هشدار به صدا در می‌آید: در طی چند سال، شکاف نیروی کاری بزرگی ایجاد می‌شود.
به همین دلیل صنایعی مانند تعمیر و نگهداری HVAC علاقه‌مند به جذب استعدادهای جدید است.
در حالی که این حوزه همیشه یک صنعت مردمحور بوده است، زنان هم به عنوان پیمانکاران HVAC موفقیت‌های خوبی داشته‌اند.
در اینجا خوب است به چند نکته که خانم‌ها قبل از ورود به حوزه تعمیر و نگهداری تهویه مطبوع و گرمایش باید به آنها توجه داشته باشند اشاره کنیم.
مهارت خانم ها در صنعت HVAC
زنان در مشاغل: یک روند رو به رشد
۴۰، ۳۰، ۲۰ و حتی ۱۰ سال قبل، دیدن خانمی که در تهویه مطبوع صنعتی کار می‌کند بسیار کم بود و در حوزه پیمانکاری این مساله موردی نادر به شمار می‌آمد. اما زمانه تغییر کرده است.
در کمتر از ۲۰ سال، تعداد مشاغلی که توسط خانم‌ها اداره می‌شود با سرعت ۱٫۵ برابر میانگین ملی افزایش یافته است. در حالی این مساله قطعاً روندی مثبت است، صنعت ساخت و ساز دراین زمینه کند عمل کرده و تنها ۷% مشاغل در اختیار خانم‌ها بوده و فقط ۱٫۲% خانم‌ها در صنعت HVAC کار می‌کنند.
صنعت به خانم‌ها نیاز دارند
طبق گزارش انجمن آمار کار (BLS)، پیش‌بینی می‌شود صنعت HVAC در چند سال آینده رشد قابل توجهی داشته باشد. با افزایش ۲۱ درصدی در نیاز به نصاب‌ها و مکانیک‌های HVAC از ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۲ همراه با بازنشسته شدن درصد زیادی از کارکنان قدیمیHVAC، این صنعت نیاز به حضور خانم‌ها دارد.
این انگیزه برای تشویق زنان به پیمانکار HVAC شدن و کار در صنعت منجر به شکل‌گیری سازمان «زنان در HVACR» شده است؛ نهادی که زمینه حمایت، مشاوره و تحقیق را برای خانم‌ها فراهم ساخته و به آنها در رسیدن به این صنعت کمک می‌کند.
خانم‌ها از این طریق با کالج‌ها ارتباط می‌گیرند و باب حضور آنها در این حوزه باز می‌شود – در نتیجه می‌توانند تصمیم بگیرند آیا این رشته گزینه شغلی مناسبی است یا خیر.
در عین حال، خود شرکت‌های HVAC تلاش می‌کنند به خانم‌ها کمک کنند از مبارزه با این حرفه دور شوند و آنها را با این حوزه کاری آشنا سازند.
ایالت‌های مختلف، نیازهای متفاوت
بعضی ایالت‌ها در سال‌های آینده، نیاز شدیدی به کارگر دارند که می‌تواند فرصت خوبی برای زنانی باشد که مایلند در بخش تعمیر و نگهداری تهویه مطبوع یا تهویه مطبوع صنعتی آموزش ببینند. بیش از ۶۰% کارگران ماهر در کانکتیکوت، رود ایسلند، نیوجرسی و نیوهمپشایر ۴۵ ساله یا بیشتر هستند؛ اما در دلوار، ایلی نویز، پنسیلوانیا، ماین، نیویورک و اوهایو حدود ۵۷% در این محدوده سنی قرار دارند.
آموزش در HVAC
یکی از دلایل اصلی زنان برای بررسی HVAC برای شغل مورد نظرشان، فرایند آموزش است. آموزش در اخذ مدرک برای این رشته در سراسر ایالات متحده در کالج‌های عمومی و حتی مدارس آنلاین در اختیار همه است.
آموزش تنها ۶ ماه تا یک سال زمان می‌برد و احتمالاً بعد از آن یک کارآموزی و موفقیت در امتحان پایانی برای اخذ مدرک کافی است.
ترجمه: مهندس نیره شمشیری
روز زنصنعت HVAC
Comments (0)
Add Comment