صنعتی سازان در پیچ تند اقتصاد

توانمندی ایران و تقویت قدرت منطقه‌ای آن، از حاصل‌جمع توانمندی اقتصادی تک‌تک ایرانیان و افزایش ظرفیت تاب‌آوری آنان، در قالب یک برنامه توسعه پایدار حاصل می‌شود.
به گزارش تاسیسات نیوز،  صرفا بر پایه اظهارات اخیر دکتر عارف در هیئت راهبردی دولت، در رابطه با ایجاد وفاق ملی و مشارکت حداکثری نخبگان در ایجاد تحول اقتصادی به‌واسطه پیشنهاد طرح‌های بنیادین و اثربخش در بهبود اقتصاد کشور تنظیم شده است و انتظار می‌رود به تیم تخصصی ذیربط در صنعت ساختمان ارجاع شود و پس از استماع توضیحات تکمیلی و بررسی پیشنهاد حاضر در قالب مهندسی ارزش و جلب‌نظر کارشناسان ذی‌ربط به مورد اجرا گذاشته شود.

در شرایط حاضر تولید ساختمان ارزان‌قیمت تبدیل به یک اضطرار جهت رفع معضلات  اجتماعی و تبعات سیاسی آن شده و استفاده از فناوری‌های نوین صنعت ساختمان، چاره کار است که ضمن حفظ و ارتقای کیفیت محصول و ارزان نمودن و کاهش زمان ساخت، می‌تواند موجب کاهش اثرات منفی آن در هزینه‌های سبد خانوار و مهار تورم متاثر از آن شود. همچنین عامل اثربخشی در حمایت از تولید انواع مصالح وابسته و جانبی در صنعت ساختمان و رفع معضل بیکاری و ارتقای سطح دانش فنی اجرائی و ایجاد انگیزه سرمایه‌گذاری و توسعه پایدار محسوب شود.
به گزارش «خانمان» اگرچه این کشور به اندازه کافی مهندسان نخبه و متخصص دارد، اما به دلایل مختلفی ازجمله اعمال سیاست‌های نتیجه‌گرا و اولویت دادن طرح‌های محدود به دوره ۴ ساله دولت‌ها، اکنون یا سردرگریبان و حیران به گوشه‌ای خزیده‌اند و یا به امید تحول در سیاست‌گذاری دولت چهاردهم، دوزانو نشسته و آماده برخاستن هستند.
شرکت‌های فناور بسیاری در صنعت ساختمان مترصد فعالیت هستند که در صورت استفاده از ظرفیت آنها نیازی به شرکت‌های خارجی و به‌ویژه چینی و به تبع آن، خروج ارز از کشور یا ارزان‌فروشی انرژی و منابع نفتی نخواهد بود.

فناوری جدید به کمک شرکت‌های خارجی
در  همین رابطه یک صنعتی‌ساز مسکن ضمن تایید مطالب فوق به «خانمان» گفت: مزیت اصلی بهره‌گیری از شرکت‌های خارجی، ورود فناوری جدید به کشور است که بهترین گزینه‌های فناورانه و متناسب با شرایط اقلیمی کشور در سایت مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به ثبت رسیده و مشکلی در فناوری وجود ندارد.
حسین کشاورز، مدیرعامل شرکت تتیس پویا سازه ادامه داد: از طرفی، هیچ شرکت خارجی با خود مصالح ساختمانی نخواهد آورد و هر شرکت خارجی ولو با دریافت حق‌الزحمه از محل تهاتر نفت و انرژی، قطعا به دنبال منفعت بیشتر با انحصار در بهره‌گیری از نیروهای فنی و تجهیزات خود خواهد بود که موجب اثرات تورمی مضاعف در کشور خواهد شد.
وی افزود: از سوی دیگر، عقل سلیم حکم می‌کند که برای برنامه‌ریزی اجرای هر پروژه ابتدا باید بضاعت موجود بررسی شود و مورد بهره‌گیری قرار گیرد و با استخدام شرکت‌های خارجی شرایط زوال و نابودی سرمایه‌های بالقوه داخلی فراهم نشود. متاسفانه در دولت‌های گذشته این خودباوری ایجاد نشده و صرفا هر دولت به نتایج آماری کوتاه‌مدت دوره خود توجه داشته و موجب یأس و ناامیدی نخبگان از دستیابی به گوش شنوا شده است.

صنعتی‌سازی به روش لارج‌پنل برای ساختمان‌های یک و دو طبقه
این صنعتی‌ساز مسکن در تشریح انواع روش‌های صنعتی‌سازی گفت: یکی از روش‌های صنعتی‌سازی ساختمان که قابل بومی‌سازی است، تولید و ساخت با روش «لارج پنل» (large panel) با تولید افقی المان‌های سقف و دیوار بتنی پیش‌ساخته در محل پروژه است که به سادگی و بدون نیاز به کارخانه تولید انبوه می‌تواند در مناطق مختلف استفاده شود.
به گفته کشاورز، در این روش تعداد طبقات محدود است و مناسب‌ترین گزینه  برای مناطق با سهولت دسترسی به زمین ارزان دوطبقه است. این روش فقط به صورت آزمایشی  اجرا شده، ولی در رقابت انتخاب سریعترین روش ساخت در منطقه حیل‌الامین شرق بغداد موفق شده ظرف ۱۶ روز از تحویل زمین یک واحد ساختمان بتنی پیش‌ساخته در آبیک ایران تولید و به محل پروژه حمل و نصب شده و به طور کامل در ۱۶ روز مذکور نازک‌کاری و تحویل شود. به طوری که در مقابل رقبای خود از کشورهای کانادا، هند و لبنان به عنوان سریعترین گزینه محسوب شد.

صنعتی سازی با سقف‌های نیمه پیش‌ساخته بدون محدودیت تعداد طبقات
وی با بیان اینکه «ساختمان هیبریدی» گزینه دیگری است که مغفول مانده است، تصریح کرد: اساسا بخش موثر بهینه‌سازی صنعت ساختمان حاصل تغییر نگرش در طراحی و پیش‌ساخته‌سازی حداکثری در اجرا است که متاسفانه به لحاظ جوسازی غیرمنطقی بعضی از مهندسین مشاور و اظهار اینکه «قیمت تمام‌شده ساختمان با اسکلت فلزی گرانتر از بتنی است»، نگاه تحول‌خواهی در بهره‌گیری از این فناوری نوین شکل نگرفته است. این سیستم ساختمانی به صورت انبوه در فاز ۵ شهر جدید پرند اجرا شده و ظرف ۴ ماه ۱۲۶ واحد به پایان سقف رسیده و ظرف ۸ ماه تا اردیبهشت ۱۳۹۰ تکمیل و تحویل شده است.

سقف‌های نیمه پیش‌ساخته دابل تی با تیرهای کامپوزیت
کشاورز در ادامه اظهارات خود بیان کرد: یک روش فنی- تخصصی دارای تاییدیه فنی از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نیز تحت عنوان «سقف‌های نیمه پیش‌ساخته دابل تی با تیرهای کامپوزیت» است که با اسکلت فلزی بدون محدودیت تعداد طبقات و کاهش آهن مصرفی به دلیل طراحی با تیر کامپوزیت اجرا می‌شود. در این روش سقف‌ها (و درصورت نیاز دیوارها) در پایکار پروژه بدون نیاز به تخصص اجرایی ویژه و یا لزوم تحمل هزینه حمل اضافی تولید می‌شوند.
وی ادامه داد: با مقایسه آنالیز قیمت این سیستم ساختمانی و روش متداول اجرای ساختمان‌های بتنی با سقف‌های تیرچه بلوک مشاهده شد که هزینه تمام‌شده آن از ساختمان‌های بتنی متداول نیز بیش از ۱۰درصد کمتر می‌شود و زمان اجرا و هزینه بالاسری آن نیز به شدت کاهش می‌یابد و کیفیت ساخت آن به لحاظ پیش‌ساختگی المان‌ها بهبود یافته و نیروی کارگاهی کمتری را نیاز خواهد داشت.

اسکلت سازه پیچ و مهره‌ای
این فعال صنعت ساخت‌وساز با بیان اینکه تولید «اسکلت سازه پیچ و مهره‌ای به صورت برون‌سپاری» و با بهره‌گیری از توانمندی‌های به‌روز شده منطقه صورت می‌گیرد، افزود: طول دهانه ساختمان مسکونی برای ضخامت سقف ۲۵ سانتی‌متر تا ۸ متر بوده و با ارضای فاکتورهای طراحی می‌توان دهانه‌های بزرگتر را نیز بدون ستون پوشش داد. سقف‌ها روی ورق تحتانی تیر کامپوزیت می‌نشینند. لذا سطح زیر سقف‌ها برخلاف سیستم سازه بتنی کاملا صاف و نازک‌کاری حداقل خواهد بود. تمامی لوله‌های برق و تاسیسات از داخل دیوارها و سقف پیش‌ساخته عبور می‌کند.
وی تشریح کرد: در این روش سقف‌ها (همزمان با برون‌سپاری ساخت اسکلت) در محل پروژه تولید و آماده نصب می‌شوند. پس از نصب همزمان تمامی سقف‌ها، امکان بارگزاری و ادامه فعالیت همزمان در تمام طبقات وجود دارد و دیوارهای داخلی و خارجی، ولو با نمای آن نیز می‌توانند پیش‌ساخته و در محل پروژه انبوه‌سازی تولید شوند.
کشاورز با اشاره به مزایای این سیستم ساختمانی مزایای بسیاری دارد، ولی به لحاظ درک جایگاه ارزشمند آن در انبوه‌سازی مسکن می‌توان این‌گونه مثال زد: طبق طرح پایلوت اجراشده در پروژه فاز ۵ شهر جدید پرند اسکلت ساختمان سه‌طبقه حدود ۳۵ کیلوگرم در مترمربع آهن مصرف کرد که از ساختمان‌های فلزی مشابه حدود ۱۵ کیلوگرم در مترمربع کمتر و ارزانتر می‌شود.

قابلیت تولید
این صنعتی‌ساز مسکن در ادامه بیان کرد: اگر با توجه به روند کاهشی صادرات آهن، ۵۰ درصد صادرات سالانه آهن مقاطع طویل برای مصرف داخلی اختصاص یابد و متوسط تعداد طبقات ۵ طبقه و مصرف حدود ۵۰ کیلو آهن برای واحدهای ۷۵ متری (با مشاعات) فرض شود، تولید حدود ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در سال قابل برنامه‌ریزی خواهد بود که البته باید قابلیت تامین سایر پیش‌نیازها در صنایع وابسته مانند کابل و لوله نیز لحاظ شود و تعداد مناسب براساس مهندسی ارزش در برنامه سیاست تولید مسکن قرار گیرد.
​​​​​​​
ساختار تامین مالی
کشاورز درخصوص ساختار تامین مالی این سیستم بیان کرد: از نظر ساختار مالی قراردادی باید ابتدا کل اعتبار موردنیاز به واسطه صندوق ذخیره ملی تضمین و به بانک‌های عامل ذی‌صلاح ابلاغ شود. این تضمین حداکثر دوساله بوده و باید با موافقت نمایندگان دولت در شهرهای جدید و متناسب با تعداد واحد قابل ساخت، میزان آهن و سایر آیتم‌های اصلی از کارخانه-های مربوطه پیش‌خرید شود‌ تا «گام اول تحول در حمایت از تولید» برداشته شود. در مرحله بعد ظرف سه ماه طراحی و تهیه نقشه و شناسایی پیمانکاران و اجرای فونداسیون انجام شود.
به گفته وی، قیمت در آنالیز براساس قیمت خرید مصالح توسط دولت و قابلیت صدور حواله با همان قیمت پس از دریافت ضمانت‌نامه از سازنده ملحوظ و مناقصه برگزار می‌شود که به دلیل تثبیت قیمت مصالح  قیمت ساخت نیز تغییر محسوسی نخواهد داشت و احتمالا کاهش نیز می‌یابد. همزمان با اجرای فونداسیون ۲۰درصد ضمانت پیش‌پرداخت از سازنده دریافت و تسهیلات پس از کسر مبلغ متناظر بابت پیش خرید مصالح دولتی (بدون هزینه حمل) به سازنده پرداخت و حواله دریافت مصالح مزبور نیز با قیمت پایه صادر می‌شود.
مدیرعامل شرکت تتیس پویا سازه بیان کرد: با ارائه این تضامین به بانک عامل، ۲۰ درصد از تضمین صندوق ذخیره به واسطه ضمانت‌نامه سازنده به بانک عامل اقاله می‌شود. پس از حمل و تخلیه مصالح در پایکار و پیشرفت فیزیکی پروژه بر مبنای اقساط تسهیلات متعلقه و آورده متقاضی ار مرحله پایان سقف‌ها و نهایتا اخذ پایان‌کار، مطابق ضوابط بانک، کل تسهیلات پرداختی با اقساط ۱۵ ساله به متقاضی مربوطه در ازای ترهین عرصه و اعیان اقاله شده و تضمین سازنده آزاد می-شود.
وی یادآور شد: سازنده متعهد به رعایت زمان‌بندی یک‌ساله ساخت و واگذاری واحدها صرفا به افراد متقاضی ذی‌صلاح و دارای حساب مسدودی و معرفی شده از سوی نمایندگان دولت خواهد بود. متقاضی این ساختار مالی اجرایی به دلیل پیش‌خرید مصالح توسط دولت، از ابتدا با سود قابل‌توجهی مواجه خواهد بود و تقریبا معادل مبلغ تعدیل دوساله هزینه ساخت در بخش مصالح خواهد بود. لذا اقبال عمومی بسیار قابل توجه خواهد شد.

طرحی بنیادین و عامل تحول در صنعت ساختمان
کشاورز در پایان خاطرنشان کرد: به طور قطع با یک نگاه تحول‌خواه و ارزشمند دانستن دستاورد حاصله و رفع نواقص احتمالی پیشنهاد فوق، مشارکت حداکثری و تحول بنیادین در صنعت ساختمان و مهار ریشه‌ای تورم در کشور دور از دسترس نخواهد بود. از جناب دکتر عارف و کابینه دولت محترم چهاردهم تقاضا می‌شود شنیده شدن این پیام و بازخورد آن را اطلاع-رسانی فرمایند.

تولید ساختمان ارزاندولت چهاردهم و صنعتی سازیساخت و سازساختمان سازیصنعت ساختمانصنعتی سازی
Comments (0)
Add Comment