صرفه جویی در مصرف انرژی با عایق بندی دیوارها

به گزارش تاسیسات نیوز، گرما همیشه از منطقه ی گرم به سرد جاری می شود. در زمستان نیز هوای گرم دائما در حال فرار از خانه به سوی بیرون است. در واقع، حدود یک سوم گرمای تولید شده در خانه های عایق بندی نشده از طریق دیوارها از دست می رود. در خانه های مدرن اصول عایق بندی دیوارها رعایت می شود.




اگر خانه ی شما قدیمی است یا بر اساس اصول مهندسی ساخته نشده است، احتمالا در زمستان به جا گرم کردن خانه در حال گرم کردن هوای بیرون هستید. با عایق بندی دیوارها تا حد زیادی می توانید از این امر جلوگیری کنید.




تعیین نوع دیوار



اولین چیز در تعیین مقدار هدر رفت انرژی در خانه ی شما، نوع دیوار است. دیوارها به دو نوع توخالی و تو پر تقسیم می شوند. دیوارهای توخالی از دو لایه ی آجری در بیرون و بتونی و آجری در سمت داخل تشکیل شده اند که بین آنها فضایی خالی وجود دارد. دیوارهای تو پر، فضایی در وسط ندارند و به صورت یک تکه از آجر ساخته شده اند.




برای تشخیص نوع دیوار می توانید به جایی در بیرون از خانه رجوع کنید که روی آجرها پوشیده نشده باشد. اگر آجرها همه از یک سمت استفاده شده باشند؛ احتمالا دیوار خانه ی شما توخالی است. اما اگر بین هر آجری که از سمت طول کار گذاشته شده است، آجری از عرض قرار گرفته، احتمالا دیوار تو پر است. اگر دیوارهای خانه همه با نازک کاری پوشیده اند، در این صورت باید نوع دیوارها را از ضخامت آنها حدس بزنید. دیواری را بیابید که در آن پنجره به کار رفته است. اگر قطر دیوار بیشتر از ۲۵۰ میلی متر است، احتمالا دیوار توخالی است.





به طور کلی باید همه ی دیوارها به خصوص دیوارهای توخالی را عایق کرد. برای تعیین لزوم عایق کردن دیوارهای توخالی موارد زیر باید در نظر گرفته شوند:

 

 

اگر حفره ی درون دیوار با هیچ نوع عایقی پر نشده باشد.

 

 

 

فاصله ی حفره بیشتر از ۵۰ میلی متر باشد.

 

 

خانه بیش از ده سال عمر داشته باشد.
عایق بندی دیوارهای توخالی چگونه انجام می گیرد؟
این کار چیزی نیست که شما خود قادر به انجام آن باشید. برای عایق بندی دیوارها حتما باید با شرکت معتبری تماس بگیرید. قبل از هر چیز استحکام دیوارها و عدم وجود نم در دیوارها بررسی می شود. در صورت وجود نم ابتدا باید این مشکل برطرف شود. پس از رفع مشکلات جانبی، مهندسین شرکت با برآورد میزان حفره، اتصال دیوارها به خانه های همسایه، تعداد دیوارهای خارجی، و در نظر گرفتن سایر نکات ایمنی، حفره هایی در دیوارهای توخالی ایجاد می کنند.




سپس مواد عایق را از طریق سوراخ ها وارد حفره ی درون دیوار می کنند. پس از اتمام عایق بندی مجددا سوراخ ها پر می شوند به نحوی که دیدن آنها غیر ممکن می شود. عایق های مورد استفاده شامل پلی استایرن، پشم معدنی، و عایق های فومی مانند فوم پلی پورتان می شوند.




اگر عایق بندی دیوارها از طریق ایجاد حفره ممکن نباشد چه باید کرد؟




در برخی موارد که امکان ایجاد حفره در دیوار و عایق بندی دیوارها از طریق سوراخ وجود ندارد، می توان لایه هایی از عایق را به دیوارها نصب کرد و در مرحله ی بعد با استفاده از نازک کاری با پایه ی سیمانی روی آن را پوشاند. به طور کلی عایق بندی دیوارهای توخالی حدود یک سوم انرژی خانه را حفظ می کند و از سرد شدن سریع خانه جلوگیری می کند.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

انرژیتاسیساتصرفه جوییعایق بندی
Comments (0)
Add Comment