صدور خدمات مهندسی/ پیمانکاران ایرانی آماده سدسازی دراقلیم کردستان

وزیر کشاورزی و آب اقلیم کردستان عراق خواهان مشارکت پیمانکاران ایرانی در پروژه های سد سازی و آب رسانی این منطقه شد.
به گزارش تاسیسات نیوز، ایرج گلابتونچی دبیر سندیکای شرکت‌های ساختمانی در نشست بررسی همکاری‌های پیمانکاران ایرانی با وزیر کشاورزی و آب اقلیم کردستان عراق در خصوص احداث پروژه‌های سدسازی، اظهار کرد: این سندیکا ۸۰۰ عضو دارد که پروژه‌های بزرگ عمرانی داخلی و خارجی را انجام می‌دهد و پروژه‌های آبی و سدسازی نیز بخشی از این فعالیت‌های زیرساختی است.
وی با تاکید بر امکان همکاری شرکت‌های عمرانی ایرانی با اقلیم کردستان عراق در حوزه سدسازی و آبرسانی افزود: ۴۱۵ سد در حال بهره برداری در کشور داریم که ۳۴۰ سد آن، بزرگ مقیاس بوده و ۱۱۵ سد دیگر در حال احداث داریم ضمن اینکه ۱۶۵ پروژه سدسازی در مراحل مطالعات و بررسی قرار دارند.
گلابتونچی افزود: این موارد نشان می‌دهد که مقامات اقلیم کردستان عراق با یک دانش مهندسی ساخت ۷۰۰ سد ساخته شده یا در حال ساخت از سوی شرکت‌های ایرانی مواجه است.
وی تاکید کرد: اکثر این سدها یا شبکه‌های بزرگ کشاورزی در پایین دست دارند یا برای تولید انرژی برق آبی استفاده می‌شود.
به گفته فعال صنفی صنعت ساخت و ساز، ۸۵ سد در ایران با ارتفاع بالای ۶۰ متر و در مدل‌های بتنی، خاکی و سنگریزه‌ای احداث شده‌اند. همچنین بیش از ۸۵ درصد سدهای ایران در ۴۰ سال اخیر احداث شده که از آخرین دانش و تکنولوژی روز برخوردار است.
وزیر آب اقلیم: امکان تهاتر نفت خام با سرمایه گذاری شرکت‌های ایرانی
در ادامه این نشست خانم «بیگرد طالبانی» وزیر کشاورزی و آب اقلیم کردستان عراق به گفتگوهای اخیر خود با سندیکای شرکت‌های ساختمانی ایرانی در حوزه سدسازی در اقلیم اشاره و اظهار کرد: طی یک ماه اخیر ساخت ۹ سد و دو پروژه آبرسانی در اقلیم کردستان عراق را فراخوان داده بودیم و درخواست کرده بودیم که این پروژه‌ها به دلیل کمبود منابع مالی اقلیم، به روش P.P.P ساخته شود.
وزیر آب اقلیم گفت: تاکنون ۴۰ شرکت داخلی عراقی و خارجی که ایرانی‌ها نیز میان آنها هستند برای ساخت این سدها اعلام آمادگی کرده‌اند. ما به توانمندی شرکت‌های ایرانی در سدسازی و پروژه‌های آبرسانی واقفیم. ضمن اینکه طرح اولیه این ۹ سد را شرکت‌های ایرانی ارائه داده‌اند.
وی به سیستم مذاکره وزارت آب عراق با تک تک شرکت‌های پیمانکار برای تهیه مکانیزم ساخت پروژه‌ها در روزهای آینده اشاره و اظهار کرد: متأسفانه در اقلیم دچار خشکسالی شده ایم و به ماندگاری آب نیاز مبرم داریم. بنابراین پروژه‌های سدسازی برای ما اهمیت بالایی دارد و همچنین استفاده از تکنیک‌های جدید فنی- مهندسی برای آبرسانی به اراضی کشاورزی و شهرها بسیار مهم است.
وزیر کشاورزی و آب اقلیم کردستان عراق درباره نحوه بازپرداخت سرمایه شرکت‌های سازنده گفت: کمیته‌ای در نخست وزیری این اقلیم ایجاد شده که در آن تعدادی از وزرا و معاون نخست وزیر عضو هستند که درباره نحوه بازپرداخت سرمایه مذاکره و تصمیم‌گیری می‌شود.
طالبانی افزود: با توجه به اینکه پول نقد نداریم تا به شرکت‌های پیمانکار بدهیم می‌توانیم با آنها مذاکره و تفاهم کنیم. به عنوان نمونه اگر سدی که درست می‌شود امکان تولید برق داشته باشد از درآمد حاصل از فروش برق به پیمانکار می‌دهیم یا بهره برداری گردشگری از اراضی کشاورزی پایین دست سدها پیشنهاد می‌شود.
وی روشی دیگر را تهاتر نفت خام اقلیم در برابر سرمایه سازندگان ایرانی عنوان و اظهار کرد: در این کمیته روش تهاتر نفت نیز بررسی خواهد شد. همچنین در صورتی که شبکه‌های آبرسانی به شهرها تکمیل شد می‌توانیم با شرکت سرمایه گذار درباره دستیابی به هزینه‌های فروش آب به شهروندان اقلیم مذاکره کنیم.
خانم طالبانی ادامه داد: برخی شرکت‌های خارجی اعلام کرده‌اند حاضر هستند با تسهیلات بلندمدت بانکی ولی با نرخ سود صفر، این پروژه‌ها را بسازند.
مشکل توقف پروژه‌های عمرانی شرکت‌های ایرانی در اقلیم به زودی رفع می‌شود
وزیر کشاورزی و آب اقلیم کردستان عراق درباره پروژه‌های سدسازی نیمه تمام پیمانکاران که به دلیل مسائل مالی متوقف شده، گفت: نخست وزیر اقلیم کردستان دستور داده تا پروژه‌های نیمه تمام بالای ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی معادل ۳۳ میلیارد دینار تأمین مالی شود که منتظریم بودجه اقلیم به پارلمان ارائه و در صورت تصویب، اجرایی کنیم.
وی تصریح کرد: برای پروژه‌های عمرانی نیمه تمام کمتر از ۷۰ درصد نیز کمیته‌ای در کابینه نخست وزیری اقلیم عراق تشکیل خواهد شد تا مکانیزم عقد قرارداد جدید با پیمانکاران را بررسی کنند.
خانم طالبانی درباره ضمانت پروژه‌های عمرانی سدسازی ادامه داد: از آنجایی که منطقه اقلیم کردستان، کشور مستقلی نیست امکان دادن ضمانت از سوی وزارت کشاورزی و آب اقلیم کردستان عراق به پیمانکاران وجود ندارد. از همین رو برای آنکه به شرکت‌ها ضمانت بدهیم نخست وزیر اقلیم همراه با تعدادی از وزرا کمیته ضمانت مالی تشکیل می‌دهد تا درباره نحوه تضمین دادن به پیمانکاران تصمیم‌گیری کند.
رئیس سندیکای شرکت‌های ساختمانی: دولت اقلیم امکان نقد شوندگی ضمانت‌های مالی را فراهم کند
در ادامه این نشست بهمن دادمان رئیس هیئت مدیره سندیکای شرکت‌های ساختمانی با اشاره به تجربه و دانش بالای پیمانکاران ایرانی در حوزه سدسازی، زهکشی و آبرسانی و همچنین امکان تأمین مالی این پروژه‌ها گفت: ما با دولت ایران پیش از این در ساخت آزادراه و بازگشت سرمایه از طریق اخذ عوارض تجربه همکاری داشته‌ایم. این تجربه را در حوزه آبرسانی و انتقال آب شرب با وزارت نیرو ایران تسری داده‌ایم.
دادمان گفت: سوال اساسی این است که آیا تضمین‌هایی که اقلیم کردستان در برابر سرمایه گذاری شرکت‌های ایرانی ارائه می‌دهد آیا امکان نقد شوندگی دارند؟
وی ادامه داد: دو مدل پیشنهادی برای تأمین مالی داریم. یک مدل اینکه دولت پول را یکجا پس از اتمام پروژه به ما برگرداند یا اینکه در برابر بهره برداری از محصول و خدمات به دست آمده از سرمایه گذاری، اصل و سود سرمایه را از محل عوائد پروژه به سرمایه گذار برگرداند.
دادمان خواستار پشتیبانی سیستم بانکی اقلیم کردستان عراق از مدل‌های مالی مورد نظر شد.
آبایرج گلابتونچیخدمات مهندسیدبیر سندیکای شرکت‌های ساختمانیسدصادراتوزارت آب عراق
Comments (0)
Add Comment