صحبت‌های اردکانیان در مراسم جهانی آب

به گزارش تاسیسات نیوز، رضا اردکانيان، صبح امروز در هجدهمين دوره مراسم بنياد جهاني انرژي«مراسم جهاني آب» که در سالن اجلاس سران در حال برگزاري است درسخناني عنوان کرد: مايه‌ي خوشحالي است که امروز نمايندگاني از ملت‌ها و کشورهاي متعدد را در اين همايش مي‌بينم که براي ارج نهادن به اهدافي والا و تعميم ارزش‌هايي که درحرکت به‌سوي پايداري و توسعه متوازن نقشي اساسي دارند، گردهم‌آمده‌اند.


وي افزود: درجهاني که منابع‌طبيعي آن محدود بوده و در بسياري از موارد، پاسخگوي الگوي مصرف اسراف‌کارانه بشر امروز نيست، و در جهاني که مرزهاي اکولوژيک آن يکي‌پس‌ازديگري درحال فروشکستن است، قطعاً پرداختن به‌هريک از موضوعات آب، خاک، هوا، انرژي، جوانان و پسماند که محورهاي اساسي فعاليت‌هاي بنياد جهاني انرژي را تشکيل مي‌دهند، نه‌تنها مفيد، بلکه ضروري است.

 

اردکانيان تصريح کرد: يکي از اصلي‌ترين چالش‌هايي که بشر امروز و وضعيت طبيعي کره خاکي را تهديد مي‌کند، بصورتي که امکان ادامه حيات براي انسان را زير سوال برده است تغييرات اقليمي ناشي از الگوي زندگي است که به خصوص پس از انقلاب صنعتي بر جامعه بشري حاکم گشته است، به نحوي که دانشمندان علوم زمين عصر امروز را به عنوان يک عصر جديد نشات گرفته از فعاليت‌هاي انساني ناميده‌اند.

 

وزير نيرو با اشاره به تاثير همبسته سياست‌هاي حوزه آب، خاک، انرژي و پسماند، تاکيد کرد: اکثر مولفه‌هاي هدف‌گذاري شده ازجانب بنياد جهاني انرژي و ديگر مواردي که پيشتر به آن اشاره کردم بر يکديگر تأثيرات متقابل دارند که شناسايي اين هم‌بست‌ها و تأکيد بر استفاده از هم‌افزايي‌هاي مثبت و اجتناب از هم‌افزايي‌هاي منفي آنها يکي از راهبردهاي کليدي تدوين برنامه‌ها و سياست‌گذاري‌ها و توفيق در رسيدن به اهدافي است که امروزه سازمان‌هاي بزرگ بين‌المللي، بسياري از کشورها، بنگاه‌هاي خصوصي و سازمان‌هاي مردم‌نهادي چون بنياد جهاني انرژي به آن پرداخته‌اند.

 

وي خاطرنشان کرد: سازمان ملل متحد دستيابي به اهداف و شاخص‌هاي متعددي را در دستور کار خود قرار داده است که از آن جمله مي‌توان به دستور کار 21 و تصميمات کاپ 23 و نتايج حاصل از نشست ريو+ 20 و همچنين اهداف توسعه پايدار اشاره کرد.

 

اردکانيان گفت: وزارت نيروي ايران به‌عنوان يک سازمان دولتي که تأمين‌کننده خدمات مرتبط با برق و انرژي و آب و فاضلاب براي جمعيت بيش از 80 ميليوني جمهوري اسلامي ايران و برخي از کشورهاي همسايه بر عهده دارد، درجايگاه وظايف حاکميتي خود، بر پايداري در برنامه‌هاي توسعه و ارتباط تنگاتنگ تمامي ابعاد آن با دو مؤلفه آب و انرژي معتقد و واقف است.

 

وزير نيرو با اشاره به تحقق اهداف توسعه پايدار، اظهار کرد: محوريت ملي در تحقق دو هدف توسعه پايدار SDG2 وSDG7 و همچنين SDG6 در تامين دسترسي پايدار به آب با کيفيت و خدمات بهداشتي مرتبط با آب (Sanitation) و همينطور دسترسي به انرژي پايدار براي همگان برعهده وزارت نيرو است.

 

وي ادامه داد: تحقق اين اهداف ارتباط مستقيمي با تغيير الگوي زندگي و مصرف ما در سطوح فردي، سازماني، ملي و بين المللي دارد.


دقيقاً درهمين راستاست که وزارت نيرو با همکاري بنياد جهاني انرژي، پروژه داوطلبانه‌اي را براي الگوسازي در سطح جامعه با دو موضوع محاسبه، پايش و کاهش ردپاي آب و کربن در ساختمان ستادي وزارت نيرو آغاز کرده است.

 

اردکانيان اضافه کرد: بررسي‌هاي اوليه نشانگر آن است که در ميان مدت امکان کاهش 32 درصدي ردپاي آب (ازجمله آب مجازي) و کاهش 37 درصدي ردپاي انرژي در اين ستاد وجود دارد.

 

وزير نيرو با اشاره به طرح‌هاي وزارت نيرو در زمينه بهره‌وري انرژي، گفت: اين وزارتخانه درمقياس کلان نيز با اجراي طرح هايي درسطح ملي، پروژه‌هاي افزايش بهره‌وري انرژي را در سطوح بالادستي، ميان‌دستي و پايين‌دستي برق دردست اجرا دارد که در هر بخش در چارچوب اهداف ملي کاهش انتشار گازهاي گلخانه‌اي درراستاي مقابله با آثار تغييراقليم و همچنين سازگاري با آن، اهداف مشخصي را برنامه‌ريزي کرده و درحال اجراي آنهاست.

 

وي همچنين با اشاره به اقدامات انجام شده در بخش آب در راستاي کاهش مخاطرات تغييرات اقليم در ايران، اظهار کرد: همينطور در بخش آب نيز در راستاي کاهش تنش‌هاي ناشي‌از ازدياد جمعيت و تغييراقليم، نه ‌تنها برنامه‌هاي جلوگيري از هدررفت آب و افزايش بهره‌وري در مصرف آن را دنبال مي‌کند، بلکه اجراي پروژه‌هايي که در آن استفاده از هم‌افزايي‌هاي مثبت در هم‌بست‌هاي آب، انرژي و محيط زيست تقويت مي‌شود.

 

اردکانيان افزود: نمونه‌اي از اين فعاليت‌ها، پروژه شرکت آب و فاضلاب استان تهران از زيرمجموعه‌هاي وزارت نيرو است که جايزه جهاني بنياد جهاني انرژي را در دي ماه 1394 (ژانويه 2016) به خود اختصاص داد.

 

وزير نيرو تصريح کرد: در آن پروژه نيز با اجراي طرح‌هاي نوآورانه در ساخت مراکز تصفيه فاضلاب استان تهران نه ‌تنها از انتشار گازگلخانه‌اي به ميزان قابل ملاحظه‌اي در سال جلوگيري شده است، بلکه با توليد پساب تصفيه شده در سال، امکان تغذيه آبخوان‌ها و استفاده از آن را در آبياري فضاهاي سبز شهري فراهم آورده است.


در اين پروژه، با ايجاد ظرفيت‌ توليد برق معادل 24 مگاوات، امکان تأمين برق جمعيتي 300 هزار نفري را فراهم کرده است.

 

وي با اشاره به نقش کليدي جوانان در فعاليت‌هاي بنياد جهاني انرژي، گفت: يکي از اصلي‌ترين سرمايه‌هاي ما براي توفيق در تغيير الگوي مصرف و الگوي زندگي، حضور ارزشمند جواناني است که مصداقي از آن را در اين برنامه شاهديم و تمايل دارم مجدداً حضور اين عزيزان جوان‌تر را خوشامد گفته و برنقش کليدي آنان تأکيد کنم.

 

اردکانيان تصريح کرد: زماني که فهرست پروژه‌هاي انتخاب‌شده از 177 کشور جهان را بررسي مي‌کردم، عناوين بسيار جذاب و نوآورانه‌اي را مشاهده کردم که اين امر نشان‌دهنده‌ اقبال بين‌المللي به امر مهم توسعه‌پايدار است.

 

وزير نيرو در پايان از تمامي کساني که با فکر و اعتقاد قلبي سهم خويش را در مسئوليت اجتماعي و مسئوليت بين نسلي در ايجاد تغيير مثبت در اصلاح روندهاي موجود ايفا کرده‌اند تا جهاني سالم‌تر و پايدارتر را به نسل بعدي تحويل دهد قدرداني کرد.



گفتنی است بنياد جهاني انرژي در 6 حوزه آب، خاک، هوا، انرژي، طرح هاي اجتماعي و پلاستيک پايدار در حال فعاليت است و اجلاس‌هاي ساليانه خود را با تمرکز بر موضوعات ياد شده در کشورهاي مختلف دنيا برگزار مي‌کند.

 

بدين منظور در روز نخست اين رويداد بين‌المللي نيز از طرح هاي برتري که در جهت رفاه و سلامت مردم در کشور خود مقام نخست را کسب کرده‌اند تقدير شد.

 

براين اساس شرکت آب و فاضلاب استان تهران به جهت انجام طرح ارتقاي کيفيت آب شرب تهران(طرح سلامت) موفق به دريافت جايزه بنياد جهاني انرژي شد.

 

همچنين ديشب در اين مراسم طرح تصفيه‌خانه فاضلاب شماره دو آبفاي شيراز نيز از جانب بنياد جهاني انرژي مورد تقدير قرار گرفت.

 

در بخش ديگري از اين همايش طرح محاسبه ردپاي کربن و ردپاي آب در ساختمان مرکزي وزارت نيرو موفق به دريافت جايزه بنياد جهاني انرژي شد.

 

اين محاسبه به عنوان الگو و ايده جديد براي ساير ساختمان‌هاي اداري در اين مراسم معرفي شد تا در زمينه کاهش مصرف انرژي و کاهش مصرف آب مجازي و فيزيکي مورد استفاده قرار بگيرد.







انتهای خبر

آبانرژیتاسیسات
Comments (0)
Add Comment