صاحب نظران تاسیسات پاسخ می دهند(1)

مهدی شفاهی سرپرست فنی شرکت پارس مشعل به پنج پرسش ما درباره تحریم ها پاسخ می دهد…

 

 

 

 

سخن آغازین … تحریم. واژه ای آشنا برای ایرانیان. سالهاست که ناجوانمردانه در تحریم بوده ایم. اگر فرض محال آن باشد که جنگ طلب بوده ایم، که نبوده ایم، تحریم دارو و شیرخشک به چه معناست؟ بانک جهانی سخاوتمندانه به ما وام می دهد تا شبکه زیر ساختی جمع آوری فاضلاب کشور را اصلاح کنیم. اما بیماران و کودکان ما، مسافران هواپیماهای ما و … اهمیتی ندارند. زیرا آب در جهان محدود و کم و حیاتی است. اما حتی یک ایرانی هم زیاد است!

 در این مورد زیاد شنیده ایم و خوانده ایم. اما تیم خبری تاسیسات نیوز در گیر و دار توافق  ژنو، پرونده ای را گشود که جای خالی آن به شدت احساس می شد. تاثیر تحریم ها- که عده ای به استقبال آن رفتند و عده ای به جنگ آن در صنعت تاسیسات کشور ما بی اهمیت نبوده است.

صنعت تاسیسات ایران که از سویی وارد کننده انواع کمپرسور و پمپ و مانند این هاست و از سویی دیگر سازنده و صادر کننده انواع دیگ و چیلر و فن کویل، در این وانفسای تحریم و البته در کنار آن هدفمند سازی یارانه ها از کجا آورد و چگونه تولید کرد و کی فروخت؟ در این تحریم هدفمند و سهمگین، کالاهای وارداتی چگونه از مرزها گذشتند؟

به همین منظور پنج پرسش طرح شد و از تعدادی از مطرح ترین برندهای فعال در حوزه تاسیسات از تاثیر تحریم ها سوال شد. در طرح سوال ها، عدم علاقه دست اندرکاران تاسیسات نیوز از ورود به مباحث سیاسی و چالش های بی فایده، لحاظ شده است. از کلیه برندهایی که به ما پاسخ دادند و حتی پاسخ ندادند تشکر می کنیم و امیدواریم توانسته باشیم ذره ای از مظلومیت این صنعتگران تلاشگر و بی ادعا را منعکس کنیم.

پاسخ ها به تدریج منتشر می گردد و در انتها نتیجه تحلیلی ما از این پاسخ ها ارایه خواهد شد.

 

  1. تاثیر تحریم ها بر بازار تاسیسات ایران در داخل و خارج را چقدر موثر می دانید؟
  2. آیا تحریم ها اثر مثبتی نیز داشته است ؟
  3. آیا لغو تحریم ها تا همین اندازه فعلی بر ارایه خدمات شما تاثیر گذار است؟
  4. اگر پاسخ به سوال 3 بله است این تاثیر گذاري چگونه و میزان آن چقدر است؟
  5. پیش بینی شما از اوضاع بازار تاسیسات چیست؟

 

  • مهدی شفاهی سرپرست فنی شرکت پارس مشعل به پنج پرسش ما درباره تحریم ها اینگونه پاسخ می دهد…

 

 

 

 

 

1-    می توان گفت تحریم ها شیوه کسب و کار و تولید در صنعت تاسیسات را در داخل کشور تغییر داده است. در بازار داخلی با مقایسه قیمت های ارزی اقلام مختلف خارجی با قیمت های ریالی در بازار تاسیسات تهران (خیابان طالقانی- چهارراه بهار) شاهد سود جویی بسیاری از فرصت طلبان هستیم. بطور مثال قیمت قطعه ای 18 یورویی در بازار داخلی به یک میلیون تومان رسیده است! به نظر می آید هیچگونه نظارتی بر بازار داخلی تاسیسات وجود ندارد.

همچنین اثر نامطلوب تحریم ها به منظور تامین مواد اولیه و اقلام مورد نیاز مشهود است.

2-    اثر مثبت تحریم ها را می توان ظاهرا در تکاپوی تولید کنندگان داخلی برای تولید اقلام مشابه خارجی که شامل محدودیت وارداتی می باشند، دانست. اما آنچه از نمایشگاهای متوالی تاسیسات داخل کشور به عنوان ویترین صنعت تاسیسات در سالهای اخیر می توان دریافت نا امید کننده بوده است. تعداد شرکت های بازرگانی بدون دانش فنی افزایش یافته و خبری از تولیدات جدید داخلی و افزایش توانمندی های شرکت های داخلی به صورت محسوس نبوده است.

با این وجود با توجه به نیروی انسانی جوان و تحصیلکرده کشور امید است طی سال های پیشرو با حمایت های مسئولین شاهد ارتقاء کیفیت و دستاوردهای جدید در صنعت تاسیسات داخلی باشیم.

3-    لغو تحریم ها می تواند قیمت تمام شده کالای داخلی که از قطعات خارجی نیز استفاده می کنند را کاهش دهد. سرعت تولید را افزایش و امکان صادرات و تبادل مالی آسان با خارج از کشور را برای تولید کنندگان داخلی فراهم کند.

4-    در ارتباط با میزان تاثیر گذاری عوامل متعددی در کنار یکدیگر بایستی بررسی شوند اما در مجموع می توان گفت شرایط و امکان سو استفاده از دلالان سلب و امکان ارائه خدمات مطلوب تر برای تولید کنندگان فراهم می گردد. 

5-    تقاضا در بازار تاسیسات ارتباط مستقیم با شرایط اقتصادی کشور و اوضاع کسب و کار دارد. به نظر می رسد پس از رکود یکی دو سال اخیر با افزایش پروژه های عمرانی و صنعتی در کشور و امکان تبادل آسان کالا با کشورهای خارجی به خصوص کشورهای همسایه شاهد رونق در بازار صنعت تاسیسات کشور باشیم.

 

 

  • گفتنی است پارس مشعل یكی از تولیدكنندگان عمده مشعلهای گازی ، گازوئیلی ، مازوت ، دوسوخته و سه سوخته می باشد كه با بهره گیری از آخرین فن آوری در این صنعت با كمترین آلودگی هوا و بیشترین بهره برداری از سوخت با كارآئی احتراق عالی توانسته است به عنوان اولین صادر كننده مشعل و با پیشینه ای بالغ بر 15 سال صادرات ، تولیدات خود را از آسیا به اروپا و دهها كشور دنیا صادر نماید . چند ویژگی برجسته مشعلهای پارس مشعل : 1- مطابقت با استانداردهای جهانی در انتخاب بهترین قطعات 2- لحاظ شدن حفظ محیط زیست و جلوگیری از اتلاف سوخت 3- در نظر گرفتن نكات ایمنی و سرویس و تعمیر نگهداری در طراحی و ساخت 4- انتخاب ظرفیت حرارتی منطقی برای هر مدل 5- قابلیت تنظیم قسمتهای مهم مشعل برای شرایط كاری متفاوت 6- استفاده از مواد اولیه و قطعات مرغوب 7- نظارت مستمر پرسنل متخصص فنی بر فرآیند تولید و خدمات بعد از فروش و پاسخگو بودن سرویس فنی 8- بهره گیری از واحد تحقیق و توسعه با همكاری متخصصین با تجربه و اساتید دانشگاهی

 

 

 پایان پیام/.

 

 

 

Comments (0)
Add Comment