شیرین‌سازی آب دریا در بوشهر و قشم با فناوری بومی

محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان با بومی‌سازی دانش فنی ساخن بویلرهای بازیافت حرارتی، علاوه بر کاربردی کردن آن در شیرین‌سازی نفت، اقدام به راه‌اندازی نیروگاه شیرین‌سازی آب دریا کردند که در حال حاضر این فناوری در قشم و بوشهر برای تامین آب شرب سالم به بهره‌برداری رسیده است.
به گزارش تاسیسات نیوز، عبدالمجید رجبی، مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان طراحی و تولید انواع بویلرهای بخار و بازیافت حرارتی را از زمینه‌های کاری این شرکت دانش‌بنیان دانست و گفت: بیش از ۱۵۰ بویلرهای بازیافت حرارتی که در سیکل‌های ترکیبی استفاده می‌شوند، در این شرکت تولید شده است. در این محصول از آخرین فناوری‌ استفاده شده و این محصول را قابل استفاده در سیکل‌های ترکیبی کلاس F و H که بالاترین راندمان و توان تولیدی را دارند، کرده است.
وی ادامه داد: تولیدات ما صنایع را از واردات انواع بویلرهای نیروگاهی، نفت و گاز بی‌نیاز کرده است. علاوه بر بویلرهای مذکور، بویلرهای صنعتی واتر تیوب نیز در این شرکت دانش‌بنیان طراحی و ساخته می‌شود.
رجبی با بیان این‌که این بویلرها در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی کابرد دارند، خاطر نشان کرد: تعداد قابل توجهی از آنها در پالایشگاه‌های نفت، گاز و مجتمع‌های پتروشیمی کشور در حال بهره‌برداری و استفاده هستند. وظیفه اصلی این بویلرها تولید بخار برای فرآیندهای پالایش، شیرین‌سازی و تصفیه نفت و گاز و همچنین تولید محصولات دیگر مورد نیاز صنعت پتروشیمی است.
این فعال فناور با تاکید بر اینکه همه قطعات این بویلرها در داخل این مجموعه فناور توسط مجموعه‌ای از ماشین‌آلات مدرن و دستگاه‌های تست و آزمون مطابق با استانداردهای روز دنیا تولید و تست می‌شوند، یادآور شد: بویلرهای بازیافت حرارتی و بویلرهای صنعتی علاوه بر صنایع مذکور در صنایع معدنی و کارخانجات تولید فولاد، مس و آلومینیوم نیز کاربرد زیادی دارند.
وی اضافه کرد: در این صورت تمام یا بخشی از بخار تولیدشده می‌تواند برای شیرین‌سازی آب دریا در یک پکیج تقطیر مرحله‌ای (MED) به‌کار گرفته شود. پروژه آب و برق قشم یک نمونه واقعی از یک پروژه CHP تولید آب آشامیدنی است که شرکت ما در طراحی و ساخت بویلرهای بازیافت حرارتی آن برای تولید بخار پر فشار برای سیستم MED مشارکت داشته است.
به گفته وی، این نیروگاه قادر است روزانه ۱۸ هزار متر مکعب آب شیرین برای مصارف شرب ساکنان جزیره قشم فراهم و نقش موثری در تامین آب پایدار برای این جزیره ایفا کند.
رجبی «توانایی طراحی بویلرهای بازیافت حرارتی با سطوح فشاری مختلف، با یا بدون سیستم احتراق اضافی»، «توانایی طراحی بویلرهای بازیافت برای راه‌اندازی سریع و بهره‌برداری با تغییر بار متناوب»، «توانایی طراحی سطوح حرارتی با آرایش و جنس متناسب با نوع بهره‌برداری از بویلر»، «توانایی طراحی هوازدا و سیستم آب تغذیه»، «توانایی طراحی سیستم احتراق اضافی با بالاترین راندمان و کمترین آلودگی» را از دیگر محصولات و خدمات این شرکت نام برد.
مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با بیان اینکه این مجموعه فناور یک پروژه بزرگ شیرین‌سازی آب دریا به روش SWRO را با ظرفیت تولید ۳۵ هزار متر مکعب در روز برای تولید آب شرب مورد نیاز شهر بوشهر در دست احداث دارد، گفت: از قابلیت ایجاد شده می‌توان برای تولید آب شیرین‌کن‌های کوچکتر به صورت کانتینری که قابلیت انتقال و استقرار سریع به مناطق نیازمند آب را دارند، استفاده کرد.این فناوری توانایی آن را دارد که برای شیرین‌سازی آب‌های لب‌شور چاه یا رفع نیازهای فوری مناطق آسیب‌دیده در بلاهای طبیعی مورد استفاده قرار گیرد.
آب دریابازیافت حرارتیبوشهربومی سازی آب شیرین کنبویلر بخارشیرین کردن آبعبدالمجید رجبیقشم
Comments (0)
Add Comment