شهرسازی؛ نوآوری و کارآفرینی شهری

تاسیسات نیوز: سینا صبری و سیدمحمود میثاقی، اعضای شهرساز شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان طی پیامی روز جهانی شهرسازی را تبریک گفتند؛ متن این پیام تبریک را در ادامه می خوانید:
هشتم نوامبر (۱۷ آبان) روز جهانی شهرسازی و به عبارت درست تر روز برنامه ریزی شهری است. هر ساله در این روز، برنامه ریزان شهری در بیش از ۳۰ کشور جهان با میزبانی و مشارکت در فعالیت هایی برای افزایش آگاهی از اهمیت برنامه ریزی در جوامع خود جشن می گیرند تا یاد آور این باشند که چگونه برنامه‌ریزی خوب زندگی مردم را بهبود می‌بخشد و در کل به نفع جامعه و در راستای منفعت عمومی است تا مکان‌هایی را برای زندگی، کار، تفریح و… با هم ایجاد کنند.

کشور ایران نیز با قدمتی ۷۰ ساله، در زمینه برنامه ریزی شهری از این قاعده مستثنی نیست. روز جهانی برنامه ریزی شهری تأثیرات برنامه ریزی را در بسیاری از جنبه های زندگی روزمره ما برجسته می کند و ضمن به رسمیت شناختن آن، چگونگی تعامل ساکنان شهری را با محیط ساخته شده تشریح می نماید. شعار بیستمین بزرگداشت روز جهانی برنامه ریزی شهری با عنوان « شهرسازی؛ نوآوری و کارآفرینی شهری» این نگاه را به جامعه شهرسازی و سایر رشته هایی که به طور مستقیم و غیر مستقیم بر شهر اثرگذار هستند، ارائه می دهد که شهرها باید به عنوان مراکز دانش و تولیدات خاص، محل تسهیل تفکر خلاقانه فردی و جمعی باشند تا بتوانند از طریق شکوفا نمودن ظرفیت های درونی فردی هر شهروند و ظرفیت های بیرونی آن شهروند در تعامل با دیگران فضایی کارا و اثربخش را تولید کنند.

بنابراین همه کسانی که این متن را می بینند یا به نوعی در تمامی جنبه های زندگی شهری در هر نظام و زیر سیستمی (اعم از تصمیم سازان، تصمیم گیران، مجریان، دانشگاهیان و حتی کارگران و کارفرمایان و رسانه های جمعی و هر شخص، نهاد و گروهی) نقشی هر چند کوتاه دارند در این جشن سهیم هستند. به دلیل ماهیت جشن گونه و گرامی داشتی این روز، همگان بر خوبی ها و ارزش ها و داشته‌های مان خواهیم بالید و نقدها و کج کارکردی های بی شمار موجود در شهرسازی و البته راه کارهای برون رفت را به زمان دیگری می سپاریم. این جانبان به عنوان نمایندگان شما شهرسازان عضو سازمان نظام مهندسی، این روز را به تمامی مهندسین عضو و غیر عضو سازمان و همه ذی مدخلان در امر شهر، شهرسازی ،مدیریت شهری و توسعه دهنده گان ساختمانی و… و به ویژه شهروندان ایران زمین تبریک عرض می نماییم.

سینا صبری – سید محمود میثاقیاعضای شهرساز عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی و کنترل ساختمان کشور

روز جهانی شهرسازیشهرسازینظام مهندسیکارآفرینی شهری
Comments (0)
Add Comment