شرکت هاي بخش آب، بالاترين رتبه فروش اوراق مشارکت را در بين دستگاه هاي اجرايي کسب کردند

مدير کل دفتر طرح و برنامه شرکت مديريت منابع آب ايران گفت: شرکت هاي تابعه شرکت مديريت منابع آب ايران بالاترين رتبه را از نظر فروش اوراق مشارکت در بين دستگاه هاي اجرايي وزارت نيرو و حتي در کشور در سال گذشته کسب کردند.

 

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز  مهندس علي اکبر شفيعي با اعلام اين مطلب گفت: فروش اوراق مشارکت براي طرح‌هاي عمراني شرکت‌هاي آب منطقه‌اي در سال 1391 گام مهمي براي برطرف کردن بخش قابل توجهي از مشکلات مالي طرح‌هاي بخش آب کشور بود.

شفيعي افزود: تزريق اين منابع مالي براي طرح ‌هاي عمراني که هم اکنون با کمبود شديد منابع مالي مواجه هستند، توانست مشکل نقدينگي اين طرح‌ها را تا حدودي برطرف کند. اين شرايط با توجه به محدوديت هاي منابع مالي دولت در سال 1391 و عدم تصويب قانون بودجه در ماه هاي ابتدايي سال 1392، ارزش کار انجام شده را دوچندان مي کند.

وي در ادامه با اشاره به ضرورت هاي فروش اوراق مشارکت پرداخت و گفت: طرح‌هاي آبي کشور عمدتاً طرح‌هاي ملي و بزرگ بوده و نيازمند منابع مالي قابل توجهي براي مطالعه و اجرا هستند که در حالت عادي اتمام آنها صرفاً با استفاده از اعتبارات عمومي دولت، سال ها به طول خواهد انجاميد.

شفيعي گفت: بنابراين به کارگيري ساير منابع مالي براي اجراي هر چه سريع‌تر اين طرح‌ها و بهره‌برداري از آنها براي ايجاد شرايط مناسب براي رشد و توسعه کشور، ايجاد اشتغال و در نهايت تأمين اهداف عاليه نظام جمهوري اسلامي ايران، اهميت بالايي دارد.

به گزارش موج، وي در ادامه يکي از ساز و کارهاي مناسب براي تأمين منابع مالي طرح‌هاي عمراني بخش آب کشور را فروش اوراق مشارکت دانست و گفت: شرکت مديريت منابع آب ايران حسب مفاد بند(34) ماده واحده قانون بودجه سال 1391 کل کشور، انتشار و فروش مبلغ هفت هزار و 500 ميليارد ريال اوراق مشارکت با ناشريت هشت شرکت تابع شامل شرکت‌هاي آب منطقه اي اصفهان، تهران، فارس، زنجان، کرمان، گيلان، مازندران و سازمان آب و برق خوزستان، با تضمين بازپرداخت اصل و سود آن را از سوي دولت، مديريت کرد.

مدير کل دفتر طرح و برنامه شرکت مديريت منابع آب ايران در ادامه گفت: اين شرکت و دستگاه هاي اجرايي ذينفع با مسائل و مشکلات عديده اي از جمله گرفتن مصوبه ها و مجوزهاي گوناگون، عدم همکاري مطلوب سيستم بانکي به منظور قبولي عامليت انتشار اوراق مشارکت، تهيه گزارش هاي مورد نياز و … مواجه بودند.

شفيعي افزود: در نهايت، با اهتمام و تلاش بسيار و پيگيري‌هاي مستمر وزارت نيرو، شرکت مديريت منابع آب ايران و شرکت‌هاي تابعه ذينفع و همچنين برگزاري جلسات منظم به منظور پيگيري راهکارهاي مطلوب تحقق و انتشار فروش اوراق مشارکت با حضور مدير عامل، مديران و کارشناسان مرتبط اين شرکت و حضور فعال مديران عامل و نمايندگان شرکت‌هاي تابعه ذينفع و نيز استفاده از پتانسيل‌هاي منطقه‌اي هر استان، بسياري از اين مشکلات حل و فصل شد.

اين مقام مسئول در ادامه گفت: سرانجام پنج شرکت آب منطقه اي تهران، زنجان، فارس، گيلان و کرمان در مجموع مبلغ چهار هزار و 750 ميليارد ريال اوراق مشارکت طرح‌هاي آبي خود را از طريق بانک‌هاي عامل عرضه کردند که مبلغ سه هزار و 220 ميليارد ريال معادل 68 درصد اوراق منتشر شده (عرضه شده) در مرحله اول به فروش رفت و باقي مانده آن نيز در مرحله دوم به فروش مي رسد.

مدير کل دفتر طرح و برنامه شرکت مديريت منابع آب ايران در ادامه به تشريح عملکرد شرکت ها در اين زمينه پرداخت و گفت: از اين ميان، شرکت‌هاي آب منطقه‌اي تهران و زنجان با عامليت بانک صادرات ايران و شرکت آب منطقه اي فارس با عامليت بانک ملي ايران، موفق به فروش کامل اوراق مشارکت خود شدند.

شفيعي افزود: شرکت آب منطقه اي گيلان با عامليت بانک ملي ايران و شرکت آب منطقه اي کرمان با عامليت بانک تجارت نيز موفق به عرضه اوراق مشارکت طرح هاي خود در سال 1391 شده اند که امکان فروش کامل اين اوراق در سال گذشته به دليل محدوديت زماني فراهم نيامد؛ اما پيگيري ها براي فروش مرحله دوم اوراق اين شرکت ها در سال 1392 در حال انجام است.

 

پایان پیام/.

 

 

 

Comments (0)
Add Comment